Armering i støbt beton gulve?

Hej,

Jeg er i gang med at undersøge hvordan jeg skal lægge et nyt støbt betongulve på min badeværelse, på bjælkeunderlag. Jeg har kiggede i SBi anvisning 252 for at få byggede en god viden. Men alle de eksemplar på betongulve støbt ovenpå bjælkeunderlag, viser at betonet er armeret med 6mm stål pinde, også de gulve der er støbt ovenpå et lag svalehaleplader. Men når jeg ser alle mulig videoer på nettet hvor der støbes ovenpå svalehaleplader, bliver der tilsynladen ikke brugt armering...

Nogen, der kan sige om det er nødvendigt eller ej?

(Jeg undskylder min dårlig formuleret dansk)

Hej, Jeg er i gang med at undersøge hvordan jeg... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener nu at reglen er at der skal kunne stå 30 mm vand over risten inde i "gulv bassinet" inden det løber ud i andre rum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Jeg tror jeg fandt det gældende afsnit i SBi-252: 2.2.4 Bassinvirkning. Der står:

Den lodrette afstand mellem gulvoverfladen ved døren og oversiden af gulvafløbet skal være mindst 30 mm for at sikre, at gulvet virker som et bassin. 

I vores gamle badeværelse var der en 20mm kant ved døren, som bliver også nævnte i figur 20. Der står ikke noget om relation mellem højden af gulv i vådrummet og tilstøddende rum, bortset fra når det er i stue etagen, hvor trinnet skal bare være mindre end 25mm af hensyn til tilgængelighed. Det gælder ikke i en private hjemme.

Så jeg er rimelig sikker på, at, så længe afløbet er 30mm under gulvet ved døren, og jeg sætter en vandtæt kant på 20mm ved døren for at sikre bassinvirkning, skulle det være i orden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis