Armering i støbt beton gulve?

Hej,

Jeg er i gang med at undersøge hvordan jeg skal lægge et nyt støbt betongulve på min badeværelse, på bjælkeunderlag. Jeg har kiggede i SBi anvisning 252 for at få byggede en god viden. Men alle de eksemplar på betongulve støbt ovenpå bjælkeunderlag, viser at betonet er armeret med 6mm stål pinde, også de gulve der er støbt ovenpå et lag svalehaleplader. Men når jeg ser alle mulig videoer på nettet hvor der støbes ovenpå svalehaleplader, bliver der tilsynladen ikke brugt armering...

Nogen, der kan sige om det er nødvendigt eller ej?

(Jeg undskylder min dårlig formuleret dansk)

Hej, Jeg er i gang med at undersøge hvordan jeg... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Minimumshøjden er 16 + 34 mm = 50 mm hvis der ikke lægges varmeslanger og

16 + 20 + 20 mm = 56 mm  hvis der lægges 20 mm varmeslanger. De 16 mm er svalehalepladens højde.

perhans skrev den 07-08-2019 13:57:25

 Hvor har du den information fra?

 Aha! Jeg fandt det. Men det er måske ikke gældende i min situation. Men det står i SBi-252, under overskrift 3.4.3, i afsnittet lige før "Udstøbning af gulv":

Specialbetoner kan udlægges i tyndere lag over bjælkerne end almindelig beton. De nugældende godkendelser tillader lagtykkelser på ca. 45 mm. Der skal altid tætnes med en vandtætningsmembran ovenpå betonen.


plankmeister skrev den 06-08-2019 22:59:31

Jeg læste at der skal være min. 45mm. Så mellem 45 til 65mm. Men jeg tænker med varmemåtter, fliseklæb og fliser, bliver fliseoverfladen op til ca. 85mm over toppen af svalehalepladerne. Jeg skal næsten bruge en stige for at komme ind på badeværelset! Hmmm.


Skal jeg forstå det sådan, at dit badeværelsegulv vil være hævet op i niveau i forhold til gulv i tilstødende rum? 


Mvh. Christian M
 

Ja, det er uungåeligt. Badeværelsesdøren åbner ud til gangen. Når jeg fjerner den eksisterende (ca. 40 år gammel) gulv på badeværelset (og inddrager ca. 1 m2 fra køkkenet) og støber den nye gulv, vil den færdig gulv overflade være en del højer end gulvoverfladen i gangen. Da badeværelset blev ordnet i min gamle lejlighed, gik det fra et ca. 3cm trin ned, til en 3cm trin op at komme ind på badeværelset. Men når gulvbrædderne i gangen er ca. 30mm tyk, kan du se problemet...   

Annonce

Badeværelsegulvet skal, så vidt jeg ved, være 3 cm. under de omliggende rums gulve. Så du bliver nødt til at designe dit anderledes f.eks. som jenshøj foreslog.


fase
S. Fabrin skrev den 07-08-2019 23:04:35

Badeværelsegulvet skal, så vidt jeg ved, være 3 cm. under de omliggende rums gulve. Så du bliver nødt til at designe dit anderledes f.eks. som jenshøj foreslog.

 Så vidt jeg ved, er det ikke hele gulvet der skal 3 cm under, men derimod afløb i bruseområdet der skal være 3 cm under niveau i forhold til tilstødende gulv. 

Om selve gulvet på nogen måder må være højere end tilstødende rum, ved jeg ikke. Men kunne ikke forestille mig at det er lovligt uanset om afløbet er sænket 30 mm under. 




Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 07-08-2019 23:09:45

 Så vidt jeg ved, er det ikke hele gulvet der skal 3 cm under, men derimod afløb i bruseområdet der skal være 3 cm under niveau i forhold til tilstødende gulv. 

Om selve gulvet på nogen måder må være højere end tilstødende rum, ved jeg ikke. Men kunne ikke forestille mig at det er lovligt uanset om afløbet er sænket 30 mm under. 



 Gulvet må ikke være højre end gulvet i tilstødende rum og afløbet skal være 30 mm under gulv i tilstødende rum.

 


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Bygningskonstruktør skrev den 07-08-2019 23:11:58

 Gulvet må ikke være højre end gulvet i tilstødende rum og afløbet skal være 30 mm under gulv i tilstødende rum.

 

 Er du helt sikker på det med at gulvet ikke må være højere end i de tilstødende rum? Læs evt. her https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/157379/s/gulv-i-badevaerelse-paa-1sal-hurtigt

Hmm. I min andelsforening for et par år siden, skulle 80% af faldstammene udskiftes. Fordi langt de fleste badeværelser havde stadig terrassogulv, skulle samtlig af de badeværelser have brudt det gamle op, og støbt et nyt. Så vidt jeg ved, endte de allesammen med et trin op ind til rummet. I hver fald alle dem jeg har selv set, og hørte om. Det var en joke i forening at man skulle tage stigen frem for at kom ud på badeværelset. Jeg kan ikke forestille mig at ca. 50 badeværelser bliver udført forkert...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis