Er dette snavs eller asbest ?

Jeg prøver lige mit oplæg med billeder. 

Vi har en garage med asbesttag. Den er utæt og har været det i flere år inden vi købte huset. Alle plader er intakte og ellers i ret god stand. Der hvor regnvandet kommer ned er der en støvet grå masse på træet. Er dette “bare” snavs fra taget eller er det asbeststøv fra de intakte plader som dermed forgifter hele garagen ? 

Jeg prøver lige mit oplæg med billeder.  Vi har en... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Er du sikker på at det er asbestholdige tagpalder.

Jeg vil gøre opmærksom på at ALLE asbestplader afgiver store mængder af asbest
Der kan ca, være en million asbestfibre på et nålehovede. Et asbestfiber er nok til at lave lungekræft.
Der afgives ca. 2gram asbestfibre per m2 asbesteternittagplade per år.
så ja der er asbest i dit skur.
Hvad ville jeg gøre jeg vil få fjernet asbestplader af firma og få fjernet skuret og indhold som asbestaffald. Men sørg for at få et meget stort og kendt firma til det. Da mange firmaer bare spreder forureningen endnu mere.
Asbestfibre kan i luft bevæge sig op til 10km og de har svært ved at binde sig til jordmaterialer etc. når de vaskes ned på jorden når det regner.

Du kan også få et asbestanalysefirma til at tage prøver af dit støv og se om der er asbest i støvet. Analyse firmaetkommerforbiogtager selv prøverne. Er du sikker på at dine tagplader er asbest. Hvornår er de opsat. Man må aldrig genbruge asbesttagplader når de først er taget ned også ved midlertidig nedtagning.

Sikkerhed:
Med den historie tror jeg at Danmarks befolkning er døde alle sammen inden udgangen af næste årti. Men sådan er det heldigvis ikke, der dør ca. lige så mange hvert år af asbestrelateret sygdom som der er trafik dræbte. Alligevel kører vi rundt hver dag uden at have de store overvejelser om livsfare.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har næsten lige lagt 36 kvm nyt ståltag.. Har aldrig prøvet det før og det tog ca. 2 dage. Så (PROF 3M) maske på af med det gamle og monter nyt. Da det er udendørsarbejde med Eternit der indeholder meget lidt asbest så ville jeg gøre det selv. Har tidligere fået fjernet asbestisolering i kælderen hvor vi havde hyret et firma (kan desuden trækkes fra i Skat). Der var tale om REN asbest af den farlige slags (brun) hvor fibrene er nåleformede. Det kostede omkring 25k før fradrag. I den hvide asbest som brugtes i Eternit er fibrene stumpe og mindre farlige / ufarlige.
puggie skrev den 17-12-2019 13:40:37

Jeg har næsten lige lagt 36 kvm nyt ståltag.. Har aldrig prøvet det før og det tog ca. 2 dage. Så (PROF 3M) maske på af med det gamle og monter nyt. Da det er udendørsarbejde med Eternit der indeholder meget lidt asbest så ville jeg gøre det selv. Har tidligere fået fjernet asbestisolering i kælderen hvor vi havde hyret et firma (kan desuden trækkes fra i Skat). Der var tale om REN asbest af den farlige slags (brun) hvor fibrene er nåleformede. Det kostede omkring 25k før fradrag. I den hvide asbest som brugtes i Eternit er fibrene stumpe og mindre farlige / ufarlige.Alt


Allle typer af asbest kan give lungekræft
ev elmand skrev den 12-12-2019 21:11:44

Sikkerhed:
Med den historie tror jeg at Danmarks befolkning er døde alle sammen inden udgangen af næste årti. Men sådan er det heldigvis ikke, der dør ca. lige så mange hvert år af asbestrelateret sygdom som der er trafik dræbte. Alligevel kører vi rundt hver dag uden at have de store overvejelser om livsfare.

Ca. 20 tusinde danskere får konstateret lungekræft om året blandt andet pga at have være i kontakt kortvarigt med asbest via luften. Danmark er en af de lande i europa som har mest asbest i luften i forhold til befolkningsstørrelse.


Annonce
sikkerhed skrev den 24-12-2019 11:03:32

Ca. 20 tusinde danskere får konstateret lungekræft om året blandt andet pga at have være i kontakt kortvarigt med asbest via luften. Danmark er en af de lande i europa som har mest asbest i luften i forhold til befolkningsstørrelse.


 Det kan du måske også lige dokumentere ??

Undre mig, da gennemsnittet 2012 - 2016 i følge Kræftens Bekæmpelse er 2350 mænd og 2308 kvinder pr år.
Der er noget langt op til 20.000 personer.

Sørgeligt useriøst  

Der er mange mange andre grunde til lungekræft rygning, trafikos m.m , og den lidelse som man almindeligvis kæder sammen med asbest er lungehindekræft.
Før vi fik asbest trafikos m.m. døde folk også af lungekræft. Der var beskrivelsen "Tæring"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
sikkerhed skrev den 12-12-2019 05:58:23

Hej,
Er du sikker på at det er asbestholdige tagpalder.

Jeg vil gøre opmærksom på at ALLE asbestplader afgiver store mængder af asbest
Der kan ca, være en million asbestfibre på et nålehovede. Et asbestfiber er nok til at lave lungekræft.
Der afgives ca. 2gram asbestfibre per m2 asbesteternittagplade per år.
så ja der er asbest i dit skur.
Hvad ville jeg gøre jeg vil få fjernet asbestplader af firma og få fjernet skuret og indhold som asbestaffald. Men sørg for at få et meget stort og kendt firma til det. Da mange firmaer bare spreder forureningen endnu mere.
Asbestfibre kan i luft bevæge sig op til 10km og de har svært ved at binde sig til jordmaterialer etc. når de vaskes ned på jorden når det regner.

Du kan også få et asbestanalysefirma til at tage prøver af dit støv og se om der er asbest i støvet. Analyse firmaetkommerforbiogtager selv prøverne. Er du sikker på at dine tagplader er asbest. Hvornår er de opsat. Man må aldrig genbruge asbesttagplader når de først er taget ned også ved midlertidig nedtagning.

 

Det der er, sammen med din påstand om 20.000 tilfælde af lungekræft med asbest som værende årsag, lige dele hysterisk og usandt. Selv blandt folk der i store mængder har arbejdet direkte med asbest, er det ikke flertallet der dør af det.

Opretter:
Din bekymring er forståelig - Asbest skal tages meget alvorligt. Men at der ligger noget støv på dine trælægter, som måske/måske ikke inderholder asbestfibre, er ikke noget jeg ville bekymre mig om. Det er jo ikke sådan, at fordi du går ind i dit skur, at støvet så pludselig bliver luftbårent og flyver direkte ned i lungerne på dig.
Folk der arbejder med sand/glasblæsning er også underlagt alle mulige arbejdsmiljøregler for området, men når de har fri og går på stranden, er der det samme farlige støv i tonsvis rundt om dem. Her anses det bare ikke for et problem, da sandet jo er naturligt opstået og altid har været der.

I bund og grund handler det som så meget andet om at bruge sin sunde logiske fornuft.
Så kommer man langt.
Det er også bedre end når folk ukritisk og hovedløst følger nogle stringente og ufleksible retningslinjer for et givent arbejde. Det kan være mere farligt end blot at tænke sig om, og indrette sig efter opgaven.

Elektronikteknikeren
sikkerhed skrev den 24-12-2019 11:03:32

Ca. 20 tusinde danskere får konstateret lungekræft om året blandt andet pga at have være i kontakt kortvarigt med asbest via luften. Danmark er en af de lande i europa som har mest asbest i luften i forhold til befolkningsstørrelse.


 Ja, asbest kan, udover lungehindekræft, også øge risikoen for lungekræft. Men at du hiver et årligt antal tilfælde 4 gange det reelle ud af den blå luft, kunne godt give mig en mistanke om at du har en egennyttig interesse i at tegne et urealistisk dystert billede af asbests farlighed. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også