Hjælp til eternittag for nybegynder

 Følg tråden
jonama
jonama
Indlæg: 140
Postnr: 8900
jonama jonama

Hej lav det selv guruer,

Vi skal have skiftet eternittag på sommerhuset. Det er første gang, at vi prøver at lægge tag, så der er lige et par spørgsmål, som vi skal have løst inden bestilling af materialer. 

Sommerhuset ligger på Fanø, så vi skal gerne have alt bestilt inden arbejdet påbegyndes. Kommenter meget gerne, også gerne hvis vi skulle have glemt materialer mv.

Info om huset
Huset er fra 1996 og 75m2. Nuværende tag er Cembrit B7 plader. Vi tror taghældningen er på ca. 23 grader. Under en tagrygningsplade står der 25 (så vi gætter på at det betyder 25 grader). Der er 4 taghætter (køkken, 2x toiletter og sauna). Der er to skotrender og en stålskorsten. Der er ikke lavet ventilation udluftning ved tagfod og rygning – det gjorde man måske ikke i 1990’erne.

Se fotos: https://www.dropbox.com/sh/ytjk30re5ctea7e/AAA7qbLpykXrt1XcNw-V84Pja?dl=0

Nyt Tag
* Cembrit sortblå B7 plader, vi vil bruge 50% FK (fuldkantet) og 50% HJ/HU (afskårne hjørner og med huller). I alt 284 plader.

* 18 tagrygningsplader, 25 grader (240 eller 300mm)

* Skumbølgeklodser (T4) langs skotrende.

*4 stk. nye B7 taghætter.

* ca. 600 stk. tagskruer (sortblå, 6x100mm, m/EPDM skive)

* 400m skumstrimmel

* evt. nye lægter


Udfordringer

Ventilation 
Vi vil bruge plastklodser m. ventilation langs tagfoden. Men hvad gør vi langs rygningen. Skal der både bruges rygningselement til ventilation og tagrumsventilationshætter??
I så fald hvilke tagrumsventilationshætter er lettest at montere (tagrygning eller dem som placeres på taget)?? Og hvor mange ( f.eks. 2 på hver langside og 1 på hver af de korte sider)??

Tagrygning
Er det lige meget om der bruges 240mm eller 300mm rygningsplader (25 grader)? Har størrelsen betydning, når der bruges eksempelvis rygningselementer til ventilation?. 

Inddækning til skorsten
Kan inddækning til skorsten genanvendes eller anbefales ny inddækning - i så fald kan Nordland Flex Pro+ inddækningsbånd eller Easy BB inddækningsbånd bruges til skorstensinddækning?? Andre forslag eller noget vi skal huske?

Skotrende 
Kan skotrende pladerne genanvendes?? Hvis ikke, kan Icopal Alu-skotrende 1A 6” dobbelt anvendes (foreslået af tømmerhandel)? Og hvordan samles de, skotrenden er ca. 5,2m og de nye skotrendeplader er 1m lange??

Vindskede
Vi planlægger nye vindskedebræts som på fotos, da Cembrits vindskedeprofil er for dyre (ca. 5000kr). Er der alternative løsninger??

Tak for alle gode råd og ideer.

uldal
uldal
Indlæg: 5134
Postnr: 6500
uldal uldal

1. Du bliver nødt til at have en til at hjælpe dig, som har prøvet at lægge eternit før. Det er ikke et alm længehus, så der bliver en del skæringer. Ligeledes er det vigtigt at dine skotrender ligger rigtigt. 

2. Du kan nøjes med skumklodser ved rygningen, så er der udluftning. Hvis der er udluftning i udhæng behøver du ingenting i rygning.

3. Du SKAL skifte lægterne til de brede. Du skal isolere loftrummet til nuværende standard.

4. Skorstensinddækning, her skal du huske en svineryg bag skorstenen, eller står der blank vand altid. 

5. Da huset ligger på Fanø, vil jeg ikke anbefale alu skotrender. Vi har selv ved vestkysten, og klimaet er ekstremt hårdt ved alu og zink. Vort hus et 15 år gammelt og det varer ikke længe inden de skal skiftes. Tagrenderne ryger næste sommer.

6. Jeg vil anbefale dig at få inddækninger på enderne på remmen ved gavlene. De har det med at se fornuftige ud, og så være rådnet væk.

 

djaydjay
djaydjay
Indlæg: 577
Postnr: 7200
djaydjay djaydjay

Hmm, mig bekendt er der ingen udluftning gennem skumklodser, - så den del med udluftning bør du nok efterkontrollere. 

jonama
jonama
Indlæg: 140
Postnr: 8900
jonama jonama Trådstarter

Tak for input.

1. Vi har hænderne godt skruet på, så det går nok. Skæringer er ikke et problem, vi kan jo kopiere hvad tidligere er gjort. Vi kan jo også se hvordan skotrenden er lavet. Kan man evt. ikke lægge en ny skotrende ovenpå den gamle? 

2. Så vidt jeg har læst, så skal der ventilation ind ved tagfod og ud ved rygning. Men det går måske af sig selv gennem tagrygningen trods skumklods?

3. Vi overvejer at skifte lægter (38x73 T1), hvis det er nødvendigt, samt efterisolere, hvis det kan lade sig gøre - i så fald skal der jo gøres plads til 250-300mm isolering. Vi har fået tilbud fra 3 virksomheder - Ingen af dem har nævnt noget om isolering. Et firma havde tilføjet nye lægter. Skal fritidshuse følge samme lovkrav som helårshuse (lægter og isolering)?

4. Ok.

5. Ok. 

6. Det må vi lige undersøge.  

uldal
uldal
Indlæg: 5134
Postnr: 6500
uldal uldal

Du må selv lige have læsebrillerne på, men som jeg læser BR18, så skal huset leve op til standard ved fornyelser. Men du - 100 kvm 100 mm isolering koster vel 2000 kr. Og du får et helt andet indeklima. Mht lægter, er reglen, at der skal kraftigere på ved udskift af tag. Ved rep med et par plader, skal der ikke.

... og igen! Hvis du køber ordentligt ind, er det vel andre 2000,- + du får rettet spærene op! 

Mht skotrende, ville jeg skifte blikket, så får du også syn for sagen, hvad der er under.

 

ev elmand
ev elmand
Indlæg: 13041
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand


Der skal udluftning ved tagfod OG ved rygning. Luften bevæger sig opad under taget og skal have et sted at komme ud. Udluftning ved tagfod kan være 2x1 cm sprække imellem brædder under udhæng ( er måske allerede tilfældet), det skal ikke nødvendigvis være i tagbølger. 

Jeg ved ikke hvor du har forholdet på 50 % imellem FK og FJ plader. Det er kun startrækken ( venstre side ) og eventuelt bundrækken hvor der skal bruges FK plader. Jeg kan se at din nuværende bundrække er med afskårne hjørner og så må du stille dig det spørgsmål. Kan jeg se det nede fra jorden ? 

Der kan forekomme nuance forskel så det er med at have så mange FJ plader som muligt.  

Du bør ikke lave vindskede på samme "klodsede" måde. Altså med det bræt der går op over taget. Planlæg start på taget så vindsked bræt går op under første / sidste bølge i tagplader. Så er træet bedre dækket ind og derfor holder det noget længere.

Når det ligger i område der er udsat for ekstra vindbelastning skal lægter fastgøre ekstra godt især i de yderste 2 spær ud imod gavle.

Husk at låne / leje noget stillads til mindst 1 side af huset, ( kan flyttes) så i kan arbejde ubesværet fra rigtig højde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jonama
jonama
Indlæg: 140
Postnr: 8900
jonama jonama Trådstarter

Uldal

Tak for svar. Vi tjekker bygningsreglerne og lægteforholdene (også under skotrende). Jeg tænker vi godt kan få plads til ekstra isolering (mener der blot skal være 25mm hulrum til ventilation under plader). Vi får se - det er heldigvis nemmere at skaffe lægter og isolering på Fanø.  

jonama
jonama
Indlæg: 140
Postnr: 8900
jonama jonama Trådstarter

Ev Elmand

Udluftning. Ved du om det er nok med rygningselementer eller skal der også taghætter til??

Du har nok ret med hensyn til udluftning ved tagfod. 

Forholdet mellem FK/HJ. Tja, vil overveje nogle flere HJ. I alt skal der bruges 284 plader :)

Vindskede, jeg håber det blot er nødvendigt at skifte topbrættet. Hvis sidebrættet også skal skiftes, så skubber vi det under pladerne, som du foreslår.

God ide med ekstra fastgørelse af lægter mod gavle. Det gør vi. 

Stillads - måske, der er godt nok ikke så højt.  


djaydjay
djaydjay
Indlæg: 577
Postnr: 7200
djaydjay djaydjay

Et stillads er guld værd, det hele er bare så meget nemmere, - og slutresultatet bliver som oftest bedre, fordi I har en ordentlig arbejdsstilling til den nederste række, som er afgørende for hele resultatet, fremfor at stå og flander på en stige som skal flyttes hele tiden.

Den smule tid I bruger på at sætte stillads, hvilket jo er meget hurtigt når huset ikke er højere, den tid vinder I adskillige gange tilbage i løbet af projektet. En vandret platform at arbejde udfra, gør bare alt meget nemmere.

I kan evt også lave en lille "gangbro" i form at 3 brædder, som i toppen er samlet med en klods på tværs nedenunder (bruges til at hægte den på øverste lægte) og så nogle brædder på tværs ovenpå (som så fungere lidt som trin). Arbejdet er bare hurtigere, hvis man har godt underlag at bevæge sig på.

ev elmand
ev elmand
Indlæg: 13041
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det er bare 3-4 murerbukke og tilhørende stilladsplanker enten i aluminium eller træ treller. Det lejer men ved den lokale murer f.eks. 

Hvis du vælger den dyre rygnings ventilation, så skal du vist nok have længere skruer der oppe. Der findes også hætter til rygnings plader. Der skal sammenlagt være 1 / 800 del af husets areal i udluftning. Det deles med 25 % i hver tagfod og 50 % i rygning. Det vil sige omkring 250 cm2 i hver side og 500 cm i toppen. Altså det der svarer til ca. 1,5 cm sprække i hver side af rygningsplader ved de 18 m rykningsplader 

Hvis i har talt op til 284 plader i alt så ville jeg bestille 14 stk FK og 270 stk FJ idet jeg ser 7 rækker plader og det er kun start til venstre der skal bruges FK. OG kun hvis længden går sådan op at der ikke bliver en lille stump til slut. Ender det med den lille stump skal der skæres et par bølger af første plade, så den sidste kan blive af en vis størrelse (gælder ikke ved skotrender ) og så er det afskårne hjørne alligevel væk. Det lille hjørne ned imod tagrende bliver dækket af pladen over.

Det er meget irriterende at skulle skære hjørner af så mange plader.

Når i kommer i gang så måler i op hen langs taget øverst og nederst og streger tagpladers opgivne længde af på lægter.  Der trækkes snor fra øverst til nederst for hver eller hver anden række, så løber det ikke af med jer så det ene side bliver længere end den anden, i så fald vil sternbræt komme til at lave et hak ved rygning og det ser amatøragtig ud.

Isoleringen ligger vel vandret, så det er kun ved tagfod at du skal skære isolering skrå, så der kan opretholdes afstand til lægter så luft har uhindret passage op over isolering. I helårshuse ville man også være meget opmærksom på vindstop ved tagfod, så det ikke blæser ind i isolering. Det kan gøres ved at tilskære 50 mm hårde bats meget præcis og sætte dem yderst ned imod ydermurs kanten ( imod hulmur ) og skråt op som taghældningen. Den blødere isolering skæres så til ind under denne plade. Der findes også no bølgeplast til det formål Win Win, som er nemt at arbejde med men koster en del. 

ALLE projekter har det med at trække lidt mere med sig  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jonama
jonama
Indlæg: 140
Postnr: 8900
jonama jonama Trådstarter

Tak for svar. Vi skaffer et stillads. Det lyder fornuftigt. 

Ev Elmand
Fint. Tak for dette gode råd med HJ :)

Ventilation. Vi må lige have lavet en beregning. Taget på huset er jo delt op i to (T formet), så det skal der vel også tages højde for. Måske vi kan nøjes med 1 rygningstaghætte på det lille tag og 2 rygningstaghætter på det store.  

Isolering. Ja. Vi ser hvad der bliver plads til. Men i så fald der ikke er plads, ville du oprette/hæve spær/lægter, så der bliver plads til yderligere f.eks. 100mm isolering??

Hvis vi benytter Cembrit pladsklodser langs tagfoden er der vel spærret af for vinden?


   



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.