Bærende vinduespartier

Hej alle håber i kan hjælpe mig lidt.

Jeg har et hus fra 1966 jeg vil udbygge med ca 25 m2 hvor en udestue tidligere har været, og åbne ind til huset.

Åbningen vil være 5 m med mulighed for at sætte en stolpe så åbningen kun er ca 4m hvis det skal være.

Der er ifølge den oprindelige tegning bærende vinduespartier på de 5m jeg fjerner, der er dobbelt rem over vinduerne på 100x 200 mm og der er en lille nedbøjning på dem, så jeg ville en metode til at forstærke dem, der er ca 30mm imellem dem men der er ikke mulighed for at få noget imellem dem samt på indersiden af den ene.

Mit spørgsmål er om det er muligt og en god ide at bolte en jern U profil på den yderste rem med franske skruer ? Og lade den gå ca. 0,5 m ind over ydermuren som er mursten.

Håber mit spørgsmål giver mening

Taget på huset er decra 5m til midt tag

Taget på tilbygningen er tagpap 2 m til midt tag

Hvor Kasper 

Hej alle håber i kan hjælpe mig lidt. Jeg har et... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for det fine svar, jeg tror det må være den bedste løsning med en UNP160, du har ret mine gitterspær er 10 m brede dvs. 5m til midten af taget(kip).

mine remme står op dvs. 200 mm høje og 100mm brede ,ville det være fint nok at skrue min UNP160 fast med franske skruer ?

jeg har rigelig plads til at lade U profilen være længere så den kommer ind over muren i begge ender, ville 500mm være nok ?

og hvor mange skruer ville mand skulle give den ?

tusind tak for de mange gode svar :-) 

Vi har et vinduesparti hvor den oprindelige rem er forstærket med UNP160 ifm etablering af overetage på huset - der er anvendt gennemgående bolte til fastgørelse.

Du er i gang med et spændende projekt, men du ændrer også grundlæggende på husets konstruktion. Det betyder at hvis du vil have en chance for at få noget fra din forsikring hvis det hele vælter i en storm om 3 år så skal du have en statiker til at regne det hele igennem for dig - han vil også kunne give dig specifikke anvisninger ift nødvendige tiltag eg fastgørelse, vederlag etc. Du bør også kraftigt overveje en enterpriseforsikring.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis