K3 vægoverflader i vådrum

Hej med jer.

Jeg har for nyligt overtaget et hus, hvor husets første ejer var snedker og har været svært glad for at anvende træ overalt. Det har han også gjort på husets badeværelse, hvor der er træbeklædning på øverste dele af vægge, samt loft. Herunder også i brusenichen, hvilket har udløst følgende K3 i tilstandsrapporten: 

Vægoverflader af træ i det vandbelastede område i badeværelset er ikke egnet/godkendt til hyppig vandpåvirkning. Note: Der er tale om et område med vandbelastning, hvorfor der er risiko for opfugtninger og skader i underliggende konstruktioner.

Vi havde først planlagt at lave en totalrenovering af badeværelset, men da det nu ser ud til at vi skal udskyde eller helt droppe det projekt, vil jeg gerne lige høre jer om det er muligt på en eller anden måde selv at komme K3'eren til livs? Kan jeg nøjes med at fjerne træbeklædningnen, lægge en vådrumsmembran under området og sætte noget andet vådrumsegnet træ/gipsbelædning op, eller er jeg nødt til at hive det hele ned?

Hvordan kommer jeg absolut billigst og nemmest af med K3'eren?



Tak. :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal du da sælge huset? Hvis du vil renovere badeværelse senere, så ser jeg ikke nogen grund til at gøre noget lige nu.

Det bliver nok ikke til en renovering før hussalg. Derfor kunne det være rart at få K3'eren væk. Både ift. salg og for at fjerne alle de undtagelser til husforsikringen, den medfører.. 

Ellers ja. Så ville det jo klart være nemmest at ignorere. Det virker jo sådan set fint som det er nu..

Hvad du kan gøre, afhænger jo lidt af, hvad der gemmer sig bag træet (er væggen let eller tung).

En hurtig løsning ville nok være at fortsætte fliserne op i stedet for træet, men du kan læse lidt mere om reglerne på https://www.bolius.dk/vaegge-i-badevaerelser-17979

Tak. Det har jeg også tænkt på.. Jeg er dog i tvivl om vådrumssikringen. Er det nok at lægge en vådrumsmembran der starter hvor de eksisterende fliser slutter, og så dækker resten af væggen, eller skal der være et "overlap" der gør at jeg er nødt til at fjerne alle (eller i hvert fald øverste række) af de eksisterende fliser?

ps. det er en let væg. træ eller gips.

Du skal have membranen til at overlappe ned på den eksisterende, hvis den er der. 

Er det mere end 8 -10  år siden af badeværelse er renoveret, er det ikke sikkert at vådrumsmembran har slået igennem hos "snedkeren" 

Med andre ord tvivler jeg på at der er nogen membran.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis