Overligger over vindue - hvilket materiale?

Hej

Jeg har sat nye vinduer i en væg hvor der ikke er nogen overligger over vinduet. Eller rettere sagt: der er en rem over vinduet som ligger på murstensmuren på hver side, men muren er jo 30cm tyk og jeg mangler derfor 10-15cm "væg" over vinduet.
Jeg har p.t. sat nogle 100mm Wediplader op og tanken var at pudse det. MEEEEN! det viser sig at Wediplade ikke kan holde til at man skruer fx. en persienne fast i dem og så det duer ikke.

Så er spørgsmålet bare: hvad gør jeg så!? skal jeg lave en en slags kasse derop under i krydsfiner med en tynd 10mm wediplade uden på der kan pudses på, eller findes der noget andet?
Som sagt skal er det ikke være noget der har en bærende funktion, det er udelukkende for at få noget over vinduet i murtykkelsen der kan holde til at sætte en persienne fast i og som kan pudses op lige som resten af muren skal.

Peter


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil altid være bedst at pudse op på mursten eller gasbeton sten. ( multiplader )Så køb en  overligger og mure det antal skifter på der er nødvendig og derefter pudese det op sammen med muren.  Så har du mindst chancer for at det revner i sammenføjningen.

2. bedste Du kan lave et skelet af regler eller lægter ( afhængig af størrelse vindue) det skal ligge 13 - 14  mm bag din mur pudslag. Så beklæder du den med 125 mm fermacel. Det kan man spartle på så det kommer til at ligne muren. Sammenføjningen på limes forstærknings net inden endelig spartling. 

Fermacel er meget skruefast.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad er væggen, som overliggeren skal ligge på, lavet af, og hvor høj skal overliggeren være.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er gasbeton i begge sider. Og vinduet er 205cm langt.

En rigtig overligger vil koste over 1500kr (og der er to vinduer) og det er helt overkill til det her da det blot er "til pynt" og ikke har nogen betydning i forhold til husets konstruktion, vinduer, loft osv. Sagen er blot at det skal holde til at sætte en persienne fast i og en 2meter persienne kræver dog noget underlag der kan skrues ret godt i.

Hvis der ingen belastning er på det stykke, som skal dække de to vinduer, behøver du ikke en overligger, med kan klare dig med et stykke gasbeton, som du skærer ud af en gasbetonplade i etagehøjde. Du skærer så et stykke i den længde og højde, du har brug for.


fase
S. Fabrin skrev den 13-06-2019 21:50:34

Hvis der ingen belastning er på det stykke, som skal dække de to vinduer, behøver du ikke en overligger, med kan klare dig med et stykke gasbeton, som du skærer ud af en gasbetonplade i etagehøjde. Du skærer så et stykke i den længde og højde, du har brug for.

 Ja. Men vil sådan et stykke gasbeton på 15*15*215cm kunne holde?? det skal jo være selvbærende og helst ikke knække på midten. Det ligger på muren i hver side af vinduet. Det vil jeg da være meget bekymret for.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så ville jeg bruge 4 gasbeton blokke til hver vindue. 10 x19 x59 cm til ca. 30 kr./stk Den ene skæres til i længde så det kommer til at passe med passende vederlag. 

Du kan lave en 2 riller på langs i både over og underkant på alle blokke. Først stiller du dem på fladt underlag og limer dem sammen med pladelim, og samtidig lægger du armeringsjern i rillerne opad som også limes med pladelim. Dagen efter monterer du din overligger med jernearmering nedad og samtidig lægger/limer  du armering i rillerne opad.

Det er godt et skære muren af lidt skru i den ene side, og samtidig skære overligger samme vinkel i den ende. Så vil den presse bedre på limfugen når det monteres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-06-2019 21:57:57

Så ville jeg bruge 4 gasbeton blokke til hver vindue. 10 x19 x59 cm til ca. 30 kr./stk Den ene skæres til i længde så det kommer til at passe med passende vederlag. 

Du kan lave en 2 riller på langs i både over og underkant på alle blokke. Først stiller du dem på fladt underlag og limer dem sammen med pladelim, og samtidig lægger du armeringsjern i rillerne opad som også limes med pladelim. Dagen efter monterer du din overligger med jernearmering nedad og samtidig lægger/limer  du armering i rillerne opad.

Det er godt et skære muren af lidt skru i den ene side, og samtidig skære overligger samme vinkel i den ende. Så vil den presse bedre på limfugen når det monteres.

 Ja. Det var måske den bedste løsning. Og den billigste.

De gasbeton plader som Fabrin foreslår indeholder også lidt jernarmering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-06-2019 22:10:27

De gasbeton plader som Fabrin foreslår indeholder også lidt jernarmering.

Jeg kan ikke læse mig til hvad det er for nogen han har foreslået - men du nævnte Fermacel. Det er dog en dyr løsning - og OK for det, men jeg tror næsten løsningen med nogle gasbetonblokke med armeringsjern vil være den bedste hvis det ellers holder??

Fabrin skriver: En gasbeton plade i etagehøjdeDe er ikke så nemme at få fat i enkeltvis.

Fermacel er da ikke en dyr løsning. En plade på 90 x 120 cm koster i omegnen af 70,00 kr. Jeg går ud fra at det ikke er mere end 20 cm høj så skærer du 6 stk af sådan en plade. 90 x 20 cm Du skal også bruge noget ind under så det bliver 2 plader.

Så skal du bruge lidt skruer og lægter. Det kalder jeg ikke dyrt til dette projekt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også