Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?

Hej. 

Hvor kan jeg finde hvor mange ampere mit hus bliver forsynet med?
Jeg vil gerne have installeret en elbil ladeboks med 3 faser (400V) og 32A.

Er det muligt?

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan din elektriker hurtigt finde ud af, eller dit energiselskab kan måske oplyse det?

Typisk er stikledningsskiringen 25-32 ampere..

Så du skal helt sikkert have større sikringer i, samt et tykkere indføringskabel..

Ja og så koster det jo lige et gebyr pr ampere, til dit elselskab.


Vi prøver igen, i morgen --

Overvej hvad dit reelle behov er? 

Nu ved jeg ikke hvilken el-bil du er ved at installere lader til? Men en Tesla model 3 (bare et eksempel) vil med 11 kw kunne lade 65 km/t. Så du skal ikke lade mange timer om dagen medmindre du har et usædvanligt højt kørselsbehov. Typisk kan man indstille bilen til selv at starte ladning om natten når der ikke er andet der belaster nettet.

Kører selv med 11 kw start 04:00 hver morgen. Efter 1-2 timer så er bilen fuldt opladet og klar igen. En anden fordel ved den model er at residual varme fra ladningen varmer batteriet op om vinteren, så du har fuld effekt fra første sekund af køreturen. 

Så medmindre I skal have mere end én el-bil? Så er opgradering af mastesikring altså overkill i min bog.

Hvilke størrelse lader har du Henrik? Og skulle du ikke have undersøgt nærmere om din el installation kunne klare det? 

Tak for svar! 

Har du virkelig brug for en lade effekt på 22 kW. En lader med 11kW, kan klares fra en 16A gruppe uden at hæve stikledningssikring og stikledningsdimension. Du har ikke fortalt noget om, hvor gammelt dit hus er, så der evt. kunne gættes på stikledning og sikring.


fase

Jeg kan se, at du har en 11kW lader, Henrik. Jeg overså det lige.

Hvis du skal køre på en16 A gruppe, så er det kun 11 kw. Men det er måske også det du mener.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ikke for at afspore tråden, men jeg er nysgerrig. 400 volt x 16A = 6400 watt. Hvordan får den en effekt på 11.000 watt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du er overbevist om at 16A - 11kW er tilstrækkeligt, behøver jeg egentlig ikke skrive mere. Dog må jeg tilføje, at du sikkert har en stikledning, som er forsikret med 50A. Hvis du ønsker en 32A gruppe, skal det anmeldes til forsyningen, fordi du nu optager mere plads på nettet, men det ved din installatør alt om.


fase
christiannielsen skrev den 13-06-2019 21:29:37

Ikke for at afspore tråden, men jeg er nysgerrig. 400 volt x 16A = 6400 watt. Hvordan får den en effekt på 11.000 watt?

Det er rimelig simpelt. Ved 3 faset belastning er beregningsmåden: Unet* 1.73 *I. Her er det så 400*1,73*16 = 11072W. De 1,73 er kvadratroden af 3.


fase
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis