Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?

Hej. 

Hvor kan jeg finde hvor mange ampere mit hus bliver forsynet med?
Jeg vil gerne have installeret en elbil ladeboks med 3 faser (400V) og 32A.

Er det muligt?

Hej.  Hvor kan jeg finde hvor mange ampere mit hus... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

christiannielsen: Det drejer sig om en trefaset gruppe. Det du har regnet ud er enfaset altså 1 x16 x400 = 6400. Men når det er trefaset skal man også gange med kvadratrod 3 så bliver det 11087 w

Fabrin: Det er et meget optimistisk gæt med 5 A stiklednings sikringer i et almindeligt parcelhus.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kristofferk skrev den 13-06-2019 21:35:46

Fabrin, hvis stikledningen er forsikret med 50A, betyder det så at der kan løbe 50A sammenlagt i hver fase på min stikledning?

 Ja, det er rigtigt.


fase

Okay, tak for det.
Hvilke årstal installerede man disse størrelser?
Hvilke størrelser installerede man før i tiden (tidligere end 1975)?
Hvad installerer man i dag?

Fabrin: Det er et meget optimistisk gæt med 5 A stiklednings sikringer i et almindeligt parcelhus. 

Jeg har været ansat i et forsyningsselskab, hvor vi forsikrede stikledningen med 50A, så jeg har sat masser af 50A diazed sikringer i sikringsholderne. De 50A skulle jo egentlig bare være der som kortslutningsbeskyttelse. Hvad der var betalt tilslutningsafgift af, er så en anden sag, og som installatøren skulle klare ved anmeldelse af den forøgede belastning.


fase
Annonce

Her var det almindeligt for den årgang at der var betalt for  25 A men der blev sat 35 A i for at mindske udkald til stiklednings skift.  Det var installatørerne der skiftede med elværket der betalte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er stikledningen i sommerhuse typisk mindre?

ev elmand skrev den 13-06-2019 22:01:20

Her var det almindeligt for den årgang at der var betalt for  25 A men der blev sat 35 A i for at mindske udkald til stiklednings skift.  Det var installatørerne der skiftede med elværket der betalte.

 Det er da rigtigt, at der blev forsikret med 35A ved en stikledning på 4*6 mm2, men på et tidspunkt blev kravet i FR hævet til 4*10mm2 og samtidig blev sikringsstørrelsen hævet til 50A formentlig af samme grund, som du anfører.


fase

kristofferk: alle udsagn omkring størrelsen af dine stiklednings sikringer er herfra det rene gætværk. Det kan være en tidligere ejer har betalt ekstra så der større sikringer i. Og det kan være de er på minimum. Det kan kun du eller din elektriker finde ud af med sikkerhed. 

Måske er din stikledning kun 6 mm2 og så skal den også skiftes, hvis du vil bibeholde den 32 A lade station.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kan da stadig ske at jeg kigger i et kabel skab ( hvis jeg skal lave lidt omkring HPFI relæ)og den sidste var i et kvarter med huse fra omkring 1972-75 der var det 35 A.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis