Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?

Hej. 

Hvor kan jeg finde hvor mange ampere mit hus bliver forsynet med?
Jeg vil gerne have installeret en elbil ladeboks med 3 faser (400V) og 32A.

Er det muligt?

Hej.  Hvor kan jeg finde hvor mange ampere mit hus... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Okay mange tak for svar. Meget brugbart.

Bare lige for at opsummere:
Hvis jeg går med den store lader på 32A, så skal jeg passe på med stikledninger, stikledningssikring og gebyr pr. ampere hos el-selskab.

Hvis jeg går med den mellemstore lader på 16A, så kan jeg umiddelbart gøre det uden at hæve stikledningssikring og stikledningsdimension. Også selvom jeg har gang i ovn og andre ting og sager samtidigt med jeg oplader min bil?

Hvis jeg går med den mellemstore lader på 16A, så kan jeg umiddelbart gøre det uden at hæve stikledningssikring og stikledningsdimension. Også selvom jeg har gang i ovn og andre ting og sager samtidigt med jeg oplader min bil?

Til det vil jeg sige: Kunne du ikke vente med at lade din bil, til efter du er færdig med et bruge ovn og kogeplade. Det siger jeg ud fra en konservativ bedømmelse af forbruget og for at undgå en overbelastet stikledningssikring. Ellers er svaret til øvrige spørgsmål ja.


fase

Din konklusion er meget rigtig. 

Inden valg af den store lader skal du undersøge muligheder og pris. Ved den lille kan det spille det hele. 

Der i er medregnet en samtidighed faktor. Det vil sige at der er meget lille sandsynlighed for at du lader bil op - fuld varme på vaskemaskine + tumbler - og fuld blus på hele komfur og ovn og kogekande samtidig. 

Bruger du metoden med at lader starter kl. 0400 om natten så vil jeg gerne se den familie der kan holde de andre ting på fuld blus samtidig.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Haha, I har fat i noget!
Jeg vil bare gerne have det hele skåret ud i pap. Tusind tak for hjælpen. 

kristofferk skrev den 13-06-2019 21:25:34

Jeg kan se, at du har en 11kW lader, Henrik. Jeg overså det lige.

 Beklager det sene svar. Men korrekt. 11kW

Mit kørselsbehov er 28.000 km/året. Har snart kørt 4 år med en 11 kw uden nogensinde at have savnet højere effekt.

 God weekend

Annonce

Hej igen.
Er der nogen af jer der ved, hvordan en el-installatør ville koble en 16A 11kW (3 faset) ladeboks med  indbygget HPFI type A og  DC beskyttelse?

Er det blot at installere et ekstra kraftstik i el-tavlen?

Jeg skriver for at komme lidt nærmere på hvad en eventuel installation ville koste med den pågældende type ladeboks. 

Der skal afsættes en ekstra 16 A gruppe i tavlen, og der skal trækkes kabel ud til ladeboks. 

Det er umulig at gætte på en pris for der er måske ledig plads på tavlen og det er måske ret let at trække kablet ud igennem huset, måske bor du i den billigere ende af landet. og der er flere måske`r 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Installatøren opretter en ny gruppe, som bliver koblet på før dit nuværende HFI relæ, da din lader er med HPFI relæ. Prisen er det umuligt at udtale sig om uden at have set installationen.


fase

Okay. Tak for svar igen 😊

Beklager at grave en halv-gammel tråd op, men når man nu har et 3-faset 11kW CEE udtag kan jeg ikke se fidusen i at betale f.eks. Clever for at opsætte en ladeboks. Jeg forestiller mig bare at man skal have et CEE til Type 2 kabel i stedet for. Er det korrekt eller er der noget jeg har misforstået?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis