Gulvvarme på betonguld i kælder

Følg tråden
PPeder
PPeder
PPeder PPeder

Hej

Jeg har en kælder på 50m2 med et eksisterende betongulv. Jeg vil gerne have gulvvarme og det er ikke en mulighed at bryde det eksisterende betondgulv op. Jeg har set på følgende løsning:

http://www.roth-nordic.dk/dk/roth-compact-system-1405.htm

Er der nogen der kan hjælpe mig med at vurdere om det er en helt åndsvag løsning rent økonomisk, dvs. hvad er den reele meromkostning pr. år i forhold til hvis gulvet var ordentligt isoleret. Ifølge denne beregner, så er forskellem mellem 60m2 usioleret og 60m2 isoleret kældergulv kun ca 1.200 om året. 

https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/energiloesninger/isolering-af-kaeldergulv

Hvis det er korrekt kan det jo aldrig svare sig at grave ud for at isolere. Næste spørgsmål er om det er lovligt af lægge gulvvarme uden isolering, hvis jeg ikke gør noget ved den eksisterende guldvkonstruktion, anden end at nivellere den?

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Roth Compact system er kun selve varme fremføringen, og varmeberegneren forudsætter anden varme end gulvvarme. Det har du misforstået.

Gulvvarme som du påtænker er ikke gangbar. Din varmeregning vil stige langt mere end hvad du forestiller dig uden ordentlig isolering mod terræn.

PPeder
PPeder
PPeder PPeder Trådstarter

Hej Rantzauog tak for svar!

Det jeg leder efter er dokumentation for at det ikke kan svare sig at lægge gulvvarme direkte på beton i kælder. Der må være nogen der har foretaget en beregning på det. Det vil vel koste i omegnen af 200.000  at bryde gulv op, grave ud, etv. understøbe og isolere. Det betyder at jeg skal spare 20.000 per år  i 10 år, før det er betalt tilbage. Vil min varmeregning stige med 20.000 om året fordi jeg ikke isolerer de 50m2? Lyder det ikke usandsynligt? Nogen må have undersøgt det

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M
PPeder skrev den 05-06-2019 10:23:23

Hej Rantzauog tak for svar!

Det jeg leder efter er dokumentation for at det ikke kan svare sig at lægge gulvvarme direkte på beton i kælder. Der må være nogen der har foretaget en beregning på det. Det vil vel koste i omegnen af 200.000  at bryde gulv op, grave ud, etv. understøbe og isolere. Det betyder at jeg skal spare 20.000 per år  i 10 år, før det er betalt tilbage. Vil min varmeregning stige med 20.000 om året fordi jeg ikke isolerer de 50m2? Lyder det ikke usandsynligt? Nogen må have undersøgt det

Hvor har du de 200.000 kr fra? 

Mvh. Christian M

PPeder
PPeder

Det er et kvalificeret gæt på baggrund af de håndværkere jeg har talt med. I følge bolius er prisen helt oppe på 8.500 pr/m2

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Jeg er aldrig stødt på nogle der seriøst  har undersøgt gulvarme i et uisoleret gulv som en realistisk løsning. Sund fornuft siger det er håbløst. Hvad vil du med dokumentation for en håbløs løsning?

Tag kontakt med Rockwool. Dem har jeg haft stor glæde af. De har ekspertisen - de er hjælpsomme og de beskæftiger sig ikke med fatamorgana projekter.

... og lyt så hvad de anbefaler i stedet for en håbløs regneopgave på et Excel ark.

Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369

Et lille tankeeksperiment kunne være at mure varmerør ind i en fuldmuret (altså uden hulmur) ydermur. Det ville ihvertfald være meget lidt økonomisk.

Jeg har gennem tiden set en del steder hvor der (guderne må hvornår) har været lavet gulvvarme med ingen eller meget lidt isolering under. Det har alle steder været koblet fra fordi det simpelthen har været for dyrt at anvende.

Du skal også tænke på hvordan huset bliver at sælge. Nu om kikker huskøbere rigtig meget på udgifterne til opvarmning og helt sikkert er det at disse udgifter kun vil stige fremover. 

Hvorvidt det skulle være ulovligt ved jeg faktisk ikke, men det vil jeg tro, dog uden jeg direkte kan hænge det op på noget. Dog er det jo sådan at vil du etablere opvarmning i garagen så skal den jo isoleres efter nutidens krav (også gulvet). Og har du fjernvarme har de måske også noget at sige om dine planer.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

PPeder
PPeder

Jeg har nu talt med teknisk support hos Uponor og Roth nordic. De siger grundlæggende det samme begge to, nemlig at jeg ikke behøver at frygte en stor stigning af min varmeregning, hvis jeg lægger gulvvarmen direkte på beton. De taler begge om noget i størrelsesordenen et par tusinde kroner ekstra om året  i forhold til hvis jeg isolerede. Det begrundes med at varmen stiger op, at en meget lille del af varmen i et hus forsvinder gennem gulvet. At temperaturforkellen mellem inde og ude er mindre ned mod terræn og at Isolering på 10 mm vil være nok til at bryde den direkte berøring med betonen. De har selvsagt en interesse i at sige dette.

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Kan du få garantien på skrift?

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Hvad i alverden vil du med gulvvarme i et kælderrum , gulvvarme er langt langt den dyreste måde at varme op på men det er højeste mode i øjeblikket , det skifter før eller senere , hvis der bare skal være nogen fornuft i det du vil lave så skal gulvet isoleres med 400  500 mm isolereing og så er der nok ikke meget lofthøjde tilbage......

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Epoxymanden
Epoxymanden
Postnr: 4300
Epoxymanden Epoxymanden

Karl smart.. Forklar lige hvordan det kan være dyre at varme et hus op med gulvvarme kontra radiatore.

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

Karl smart: Ahh, 400-500 mm isolering er nok lige i overkanten, mindre kan gøre det.

-
karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart
Epoxymanden skrev den 06-06-2019 20:53:08

Karl smart.. Forklar lige hvordan det kan være dyre at varme et hus op med gulvvarme kontra radiatore.

Den har vi været igennem flere gange , og alle er enige om at radiatorer vinder stort over gulvvarme når det et under de samme isolerings dimensioner .......

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Jeg er bange for at det kun er Karl Smart der er enig med sig selv.

Alene den nedsatte fremløbstemperatur som begrundes af den større varmeflade nedsætter kaloriebehovet.

Epoxymanden
Epoxymanden
Postnr: 4300
Epoxymanden Epoxymanden

Den tror jeg du står alene med, hvorfor er alle nye huse så med gulvvarme hvis det skulle være dyre. 

Ja der er forskel på hvordan varmen føles, men det er noget helt andet.

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Vil du være med? Log ind for at svare.