Troldtekt problem?

Følg tråden
Rehof
Rehof
Postnr: 7500
Rehof Rehof

Hej i gruppen.
Jeg skal til og igang med at skifte mit gamle listeloft til troldtekt, men har set mig fuldstændig blindt på et problem.
Jeg har lavet en meget simpel tegning, da mit spørgsmål egentlig også er simpel, men jeg kan bare ikke gennemskue det :-)
Jeg skal have fundet midten af stuen når jeg starter med den første plade, og så ud mod kanterne, det er jeg klar over, men skal jeg finde midten ved at måle fra punkt "A" eller punkt "B" på tegningen for at finde der hvor jeg skal starte?
"B" på tegningen er en gammel lyskasse jeg har fjernet, og den er ca. 5-6 cm dyb.

Jeg håber det er til at forstå, jeg har åbenbart ikke selv evnerne :-)

Rehof

Byggemandbobber
Byggemandbobber
Postnr: 9440
Byggemandbobber Byggemandbobber

Jeg synes du skal bruge A fordi det er selve rummets “grundmål”. Med mindre det resulterer i at det passer med at der kommer en meget smal strimmel ude i den lille firkant

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Prøv at finde begge midter, og så mål hvor stor den sidste plade ud mod B bliver.   

A: Vær OBS på, om der kommer en lille plade på B (altså samling på yderstykket). 

B: Vær OBS på, at der ikke kommer en alt for lille plade ved A! 

Er der tale om en meget lille plade på under 15 cm, så tager det andet mål der har den største plade. 

Mvh. Christian M

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Evt smid mål på din tegning 

Mvh. Christian M

groundz
groundz
Postnr: 9200
groundz groundz

Har lige selv været i gang med at sætte troldtekt op. Jeg var meget glad for jeg havde lavet en tegning der passede på mål så jeg kunne gennemskue hvordan stumperne blev fordelt inden jeg gik i gang både i længde og bredde. Hvad har du gjort med forskalling?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Hvis der er sat forskalling op er mulighederne jo ligesom forpasset. Du skal tage den bedste af de 2 løsninger. Også selv om det omfatter lidt forskellig mål i de 2 sider. 

Du vil jo altid kunne arrangere det sådan at du får mere end 1/2 plade i hver side. Så enten en forskalling i midten eller en forskalling 30 cm fra midten. 

Er der f.eks. 43 cm på den lange side ud imod muren, og du så får 40 cm hvor A målet rammer i den anden side og 46 cm hvor B målet rammer så kan du ikke se forskel på de 2 sider. Du kan naturligvis se hakket, men det kan du jo ikke skjule.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Rehof
Rehof
Rehof Rehof Trådstarter

Jeg har endnu ikke sat forskalling op, jeg er færdig med dampspær, og skal igang med forskalling i dag (var planen da) :-)

Her en hurtig tegning med mål på stuen:

groundz
groundz
Postnr: 9200
groundz groundz

Så har du lavet halvdelen af arbejdet. Jeg valgte at tegne alle plader op i sketchup(gratis) i fulde mål, det tager lidt tid men så er man fri for at ændre på forskallingen midt i det hele.

PS tror du har et mål forkert 297 mm er vist nok et a4 ark

Rehof
Rehof
Rehof Rehof Trådstarter

Rehof
Rehof
Rehof Rehof Trådstarter

Jeg er desværre ikke en ørn til tegneprogrammer, så det vil trække projektet i langdrag hvis jeg skal begynde og lære Sketchup :-) 

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Jeg ville klart starte nede i. Hjørnet hvor væggen med målene 4172 og 4747 mødes, ellers kommmer du til at få en plade der er skåret når du kommer fri af langsiden (altsåop i det øverste) og det vil se dumt med plader de er skåret ude midt i et rum...

Rehof
Rehof
Rehof Rehof Trådstarter

Tegningen med pladerne var bare for at illustrere hvilken vej pladerne skulle ligge i rummet, jeg havde nu regnet med at starte fra midten og så ud mod siderne :-) 

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Hvis du gær det så vil du få en plade der bliver skåret ude midt i rummet, tror du bliver ked af det

Rehof
Rehof
Rehof Rehof Trådstarter

Ja jeg kan godt se hvad du mener, det kommer til at ligne snot hvis jeg følger min første plan

Byggemandbobber
Byggemandbobber
Postnr: 9440
Byggemandbobber Byggemandbobber

Jeg har selv lige været igang. Hvis man har rum der ikke bare lige er en regulær firkant, skal man altså ud i at skære plader til rundt om hjørner, ovenlysvinduer osv.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det behøver du ikke at tegne dig ud af. 8 x 600 = 4800

13 x 600 = 7800

Dine mål passer jo lige præcis til at der kan blive 8 rækker på de 4747 + 60 mm hak. 

og 13 rækker på 7656 + 60 mm Der vil dog blive en sprække på 7 mm fordelt med 3,5 mm i hver side, 

Det vil være ok HVIS vægge i rummet er HELT lige, eller du regner med en skyggeliste. 

så skal du begynde med en forskalling midt i dine 4747 mm og det passer hele vejen igennem

MEN det er lidt risikabelt hvis rummet ikke er helt i vinkel eller vægge er lidt skæve. 

Så jeg ville begynde med en række MIDT i rummet med 4747

og så får du 1/2 plade ( plus minus lidt ) i begge sider. Der skal naturligvis ikke skæres hvor stuens vinkel kommer. Det er kun 1 plade lige på hjørnet der skal have en L facon. 

på den lange led har du 7304 mm men 6 plader når kun 7200 mm hen. Så du skal begynde med 1/4 plade  her Altså 30 cm igen og 90 cm i næste række så slutter du med 31 cm i den anden ende. 

Dit mål på 4172 går så igen nogenlunde op, idet det kan blive 300 + 1200 + 1200 + 1200 +270 

Håber ikke det blev indviklet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Støtte i midten af 160 cm bredt computerbord?
    Lav-Hus
  2. Troldtekt
    Lav-Hus
  3. Troldtekt
    Lav-Hus
  4. Troldtekt loft
    Lav-Hus
  5. Troldtekt
    Lav-Hus