Udgang stenhøj kompressor

Hej herinde

Håber der sidder et par folk, som har lyst til at hjælpe mig.
Har for flere år siden købt en stenhøj kompressor, model 112C, og
nu vil jeg gerne til at bruge den, den starter fint op, men der kommer luft ud af røret på (billede1).
Ved ikke om denne skal blændes af, eller det er her jeg skal tappe luften ?
Eller om den skal blå boks er defekt?

Eller om jeg skal tappe det hvor jeg har sat en hane på (billede2)

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Zmilet

Hej herinde Håber der sidder et par folk, som har... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det vil jeg mene den skal..


Vi prøver igen, i morgen --

Det er da nemt at se om stjerne-trekant omskifteren virker. Tag låget af kassen, og se om relæerne skifter mellem stjerne og trekant.


fase

Tidsrelæet står rimelig lavt, ca. 3 sekunder, man kan også høre i video, ca 11 sekunder fremme, at den ligesom giver et klik, se billede 9

Ifølge Stenhøj PDF skal den køre med kun 765 omdrejninger, hvor nogle af de andre ligger
omkring 1040-1235

Skal jeg stadig prøve at skrue i tidsrelæet ?

Billede 9:

Du skal ikke ændre på tiden for omkoblingen. En kompressor hører til tungtstartende maskiner, så hvis du skal stille på tiden, skal det være til det højere, men lad den foreløbigt stå. Hvis du har et tangamperemeter kan du finde ud af, hvor mange sekunder der går fra start til strømmen er faldet til 58% af normalstrømmen. 

At motoren kører med 765 omdr./min. er en ting, du ikke kan ændre, da det er fastlagt ved motorens konstruktion.

Du har ikke svaret på, om du kan se, om der kobles mellem stjerne og trekant ved at se på relæerne.



fase
Annonce

Fabrin: Mon ikke det er selve kompressoren der skal køre med 765 omrd/min? I øvrigt må typeskiltet på motoren fortælle hvor hurtig motoren "kører".


Søren O

Det er kompressoren der skulle køre med 765 omdrejninger, motor står til 2840, var også
bare fordi den skulle køre for langsomt, så ville lige nævne at den skulle køre langsomt i forhold til stenhøj.

Fabrin: tog lige en video af opstart, så er det bedre for jer pro at vurdere hehe
https://streamable.com/erniz

Søren, du har ret i, at det kan være kompressorens omdrejningstal. I og for sig er oplysningen mere eller mindre irellevant i forhold til om at den viste magnetventil kan afblændes eller ej.

Ud fra den viste video ser det ud til at det elektriske system virker, så det næste er: Virker kompressoren mekanisk? Der er i forskellige indlæg beskrevet, at der ikke kan opnås tryk på systemet. Der er nævnt, at der siver luft ud af magnetventilen. Prøv at lukke for udgangen. Kan kompressoren nu opbygge tryk, virker kompressoren. Kan der ikke opbygges tryk, må årsagen findes i kompressorens cylindre eller i de ind- og udstødnings ventiler, der er i topstykket. Jeg ville starte med ventilerne.


fase

Fabrin: Perfekt, så er det elektriske udelukket. Det næste er at blænde magnetventil af hvor der kommer luft ud, og det er prøvet, prøvede at sætte en hane på udgangen ved magnet ventilen, og video side 1, viser resultat, nemlig at den går op til 2 bar, for herefter at lyde som om den bliver kvalt, og går næsten helt i stå inden jeg slukker den, idet jeg ikke vil ødelægge noget.

Kører jeg med åben hane, går den kun op til lige under 1 bar, men den bliver ikke kvalt, og fortsætter med at køre.

Måske den har sat sig i en ventil eller andet som Fabrin netop skriver, og derfor netop bliver kvalt når magnetventil bliver lukket, den har jo stået et stykke tid, godt og vel 3,5 år.
Så måske det er problemet?

Hvis kompressoren bliver kvalt, går den så i stå? Du ødelægger ikke noget ved at lade den køre til den går i stå, der kan højest ske det, at motorværnet kobler ud, eller sikringerne sprænger. Ellers prøv at tage topstykket af og se om de to bladventiler virker. 


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis