Blæser-problemer Fiat Grande Punto

 Følg tråden
PeterR
PeterR
Indlæg: 3668
Postnr: 4000
PeterR PeterR

3 ting kan få modstandene til at brænde sammen, her er fra VW verdenen.

1. Ælde af modstanden.
2. På VW sidder modstanden og køles af airflowet, hvis der er eks. blade. i filteret så er der intet flow og modstanden brænder sammen.
3 Motor er slidt, den tager for meget strøm, lejer har for meget modstand. Den virker som regel på øverste trin, da der her ikke er modstand imellem.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
S. Fabrin
S. Fabrin
Indlæg: 7193
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Har du også en løsning på problemet?

fase
hctm
hctm
Indlæg: 11
hctm hctm Trådstarter

Ok. Men der kom luft ud af systemet før modstanden brændte af. Fatter ikke hvorfor der ikke gør det mere.

hctm
hctm
Indlæg: 11
hctm hctm Trådstarter

Har nu skiftet selve blæseren (oprindeligt skiftede jeg bare "modstanden"). Samme resultat - blæseren kører, men ingen luft. Så pillede jeg blæseren ud, og det ser ud til at blæseren kører den forkerte vej. Der er en pil på rotoren, og den kører i hvert fald modsat af denne pil. Meget mærkeligt. Har slet ikke skiftet stikket til selve blæseren (til venstre på billedet), og for de stik jeg har skiftet har jeg kun sat ledninger med samme farve sammen. Skiftet 1 stik ad gangen.

cdp
cdp
Indlæg: 462
Postnr: 5792
cdp cdp

Sidder blæserhjulet rigtigt ??

 

hctm
hctm
Indlæg: 11
hctm hctm Trådstarter

Ja, hjulet sidder rigtigt. 

uldal
uldal
Indlæg: 4957
Postnr: 6500
uldal uldal

Er det en ny motor? 

 

hctm
hctm
Indlæg: 11
hctm hctm Trådstarter

Først skiftede jeg bare blæsermodstanden (dimsen til højre på billedet). Egentlig er det ikke en modstand, men en styreenhed, da den er elektronisk styret. Så kørte motoren, men der kom ikke noget luft ud. Så skiftede jeg motoren også, med samme resultat. Som tidligere nævnt, så har jeg slet ikke skiftet stikket på motoren, og det kan kun vende 1 vej. Jeg har skiftet 2 af stikkene til styreenheden, da de var smeltet. Har fulgt farvekoden på ledningerne. Selv om jeg skulle have byttet om på ledningerne, så burde det vel ikke kunne få motoren til at køre den forkerte vej, da der ikke er rodet med strømstikket til selve motoren. Selve rotoren var monteret, så den kan jeg ikke have vendt forkert. I øvrigt kan den kun vende 1 vej. Det kan være at den ikke skal køre den vej som pilen angiver, meeeeen det ville være lidt mærkeligt:-)

cdp
cdp
Indlæg: 462
Postnr: 5792
cdp cdp

Hvis ikke motoren reduceres med modstande, må det være via. frekvens el. viklinger. 

Ved du præcist, hvad den styreenhed gør?? - har du mulighed for at måle faser og spænding, på indgang i motor. 

 

cdp
cdp
Indlæg: 462
Postnr: 5792
cdp cdp

Hvis din Punto er samme som på video, er det indstikket der kaldes block resistor - det sidder i blæserkanal ( for køling ) - læg mærke til stikforbindelserne er til kokset og skal renses...

https://www.youtube.com/watch?v=9rkNCNaL8F0

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.