Udkratning af fuger

Hej


Jeg har et gammelt hus fra 1923 og skal have skiftet fugerne. Ift at kratte fugerne ud, 

1) er det bedste værktøj så en forsats til en vinkel sliber?

2) hvordan ved jeg om det er 8 eller 10mm fuger (ret svært at måle præcist på mm på et gammelt murværk)?

3) er det svært? Og hvordan undgår man at fræse murstenen?


Tak!!


Dan

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) er det bedste værktøj så en forsats til en vinkel sliber?

2) hvordan ved jeg om det er 8 eller 10mm fuger (ret svært at måle præcist på mm på et gammelt murværk)?

3) er det svært? Og hvordan undgår man at fræse murstenen?

Jeg har brugt en forsat til en vinkelsliber. Det giver en masse støv, som vinkelsliberen gerne suger til sig, så sæt en skærm på vinkelsliberen, så der er afskærmet ind mod muren. Et stykke pap med en elastik til at holde det fast.

 Du kan vælge en 10 mm. forsats, fordi en normal fuge er 12 mm.

Om det er svært, nej egentlig ikke, hvis du er lidt omhyggelig. Du har en mm. til hver side i fugen. Hvis du vil undgå at fræse i murstenen, skal du bare holde tungen lige i munden, og øvelse gør mester.


fase

Og husk at vibrationer fra maskinen kan give skader i hånden. På pakken med fræser udstyr står der at det maks. må bruges 6 timer daglig, det bør overholdes. ( Jeg har selv erfaret at et led i højre ringfinger blev stift bagefter ved alt for lang tids kørsel)

Hvis dine fuger er lige så gamle som huset så er de lette at fræse i direkte. Er der steder hvor det senere er repareret kan du risikere at der er brugt for meget cement i blandingen. 

Så kan det være lettere at styre en vinkelsliber med diamant klinge. Denne kører så en rille i midten af fugen og fræsejernet har tendens til at følge denne rille.

Du behøver sikkert ikke at køre helt tæt på mursten både op og ned i fugen. Den sidste rest kan sikkert skrabes ud med en mejsel, eller andet manuelt værktøj. Så er risikoen mindre i forhold til at køre op i stenene. Skulle de få et lille mærke, så er det sikkert ikke klogt at skifte stenen. Når der er fuget så ses en ny sten faktisk mere synlig som en lille fejl.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar! Skal stenene være HELT fri for gammel mørtel? Og hvor dybt skal man gå?

Ja stenene skal være fri for gammel mørtel, ellers kan du få farveforskel. En 3 - 4 cm. i dybden er OK.


fase

Jeg snakker med ennproff murer for at få et par fif i sammen forbindelse han sagde at når de gjorde det i firmaet brugte de en dybde på mellem 13 og 20 mm ikke nødvendigt med mere end det.... Det gør det kun sværere når den skal være dybere

Annonce

Skal selv igang. Men jeg vil gå relativt dybt -3 cm. Kan se at fugerne har været repareret før, og det er mellem det gamle og det nye materiale at fugen slipper. Der har ikke været anvendt cementfuge. Mistænker at det har været udført for dårligt, og at fugt/vand er trængt ind bag den nye fuge, ind i det gamle porøse materiale. Tror det er svært at undgå hvis du kører med 13-20 mm dybde. Ordentlig glitning/trykning er vigtig


Mvh Troels

I dag er det et krav at fugerne er fyldte, altså fugerne skal gå helt ud til forkant mursten.


fase

Angående dybde på den udkradsede fuge. Så mener jeg du skal min 2,5 - 3 cm ind. 

Jeg har en kammerat der købte et hus med dårlige fuger og han fik dem udskiftet på ejerskifteforsikringen.. et ret nyt hus i 2 plan. Her udkradsede de først hele huset, men da de ikke overholdt den dybde der var beskrevet af den bygnings sagkyndige der havde besigtiget fejlen og bevilligede om-fugningen på ejerskifte forsikringen, ja så måtte de lige hel huset rundt igen inden de kunne komme igang med at fuge... Så overhold endelig den dybde ad det jo er her den nye fuge kommer til at ligge og skal holde i rigtig mange år....


MVH Njord

Perfekt - tak for svarene


Jeg kører med en 10mm og 30mm dybt. Nogen der har en holdning til om forsatsen skal have styr? Står at det gør det nemmere at styre uden om stenene

Jeg kradsede fugerne ud uden styr. Det gik udmærket.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis