Hvilke hængsler til 125cm x 180cm låge?

Jeg har som omtalt i en anden tråd (https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/223937) lavet plankeværk. I det plankeværk skal der nu laves en låge. Lågen kommer til at blive noget bredere end planlagt. Dvs. 125cm x 180 cm. Rammen bygges af 195x45 trykket reglar beklædt med 100x25mm trykkede brædder 1 på 2. Dvs. den ender med at blive en forholdsvis bred og tung låge.

Hvilken type hængsler bør jeg anvende til sådan en dør? Og hvordan dimensionerer jeg dem?

Jeg tænker umiddelbart på to muligheder: Hamborghængsler eller stabelhængsler. Men hvor store? 

Jeg har kigget lidt på disse:

PN nokhængsel til 13mm tap varmforzinket - 600mm:

https://www.bygma.dk/beslag-og-befastigelse/hangsler/nokhangsler/pn-nokhangsel-til-13mm-tap-varmforzinket---600mm100p003656/

PN pladeskruestabel varmforzinket - tap 13mm:

https://www.bygma.dk/beslag-og-befastigelse/hangsler/skruestabel/pn-pladeskruestabel-varmforzinket---tap-13mm100p076260/

Er det mon tilstrækkeligt?

Ovennævnte er 13mm. Der er også nogen i 16mm og 19mm. Jeg går ud fra, at det er "nokkens" diameter der henvises til og ikke den gennemgående bolt.


Hamborg hængsler har jeg ikke rigtigt nogen praktisk erfaring med at bruge, men de er vel også rimeligt stærke - eller hvad? Jeg tænker, at hamborghængsler er meget mindre belastede når lågen er lukket, hvilket vel er en god ting. Til gengæld skal der måske 3 stk til? 




13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man kan også få sådan nogle her:

PN stabelhængsel varmforzinket - 460mm

https://www.bygma.dk/beslag-og-befastigelse/hangsler/stabelhangsel/pn-stabelhangsel-varmforzinket---460mm100p003694/


Dem har jeg set i flere byggemarkeder. Det ser jo ud til at være et færdigt integreret stabelhængsel/nokhængsel, men der ser ikke ud til at være plads til nogen gennemgående bradebolt eller lign. Derfor kan jeg have mine tvivl om, hvorvidt sådan et er stærkt nok. 

Nogen der har erfaringer med disse?


Det kommer an på vægten af lågen.

Sammenlign med en hoveddør - så får du et fingerpeg om størrelse og antal af hængsler. Du må hellere overdimensionerer end omvendt.

Med hamborghængsler har du mulighed for anvendelse af lange solide skruer, da de disse hængsler skrues i siden på rammen hvor træet er bredest. Undersænker du samtidig hængslerne forstærker du holdbarheden.

Skråstivere skal placeres så de trykker konstruktionen, dvs. tættest på nederste hængsel så det danner et Z.

Udføres konstruktionen med knæ, får du en meget stabil låge.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Søren O skrev den 29-04-2019 06:27:29

Du får en temmelig tung dør, så du skal også være i orden. Du må ikke vælge noget svagere end dit eget forslag. Jeg ville nok gå op i 16 mm. Husk at sætte skråstiver i din dør.


 

OK. Så det skal være sådan et sæt her?

https://www.frishop.dk/pi/PN-pladeskruestabel-med-16-mm-tap-i-varmforzinket_2120819_86740.aspx

https://www.frishop.dk/pi/PN-nokh%C3%A6ngsel-600-mm-til-16-mm-tap-i-varmforzinket_2120721_86740.aspx


Er 600mm nok, eller skal det være 700mm?

Er der nogen tommelfingerregler for hvordan man regner disse ting ud?



Det ser fint ud, det du har fundet. Der er ingen grund til at vælge længere hængsler. Der findes helt sikkert "tommelfingerregler", jeg kender dem dog ikke. Vil tro at en "gammel" tømrer ved det.

Uldal: En låge på "kun" 1,25 m bredde skal ikke understøttes med hjul. Hjul bruges da kun til vakkelvorne brede låger der blot skal holde ungerne lukket inde.


Søren O

Længden på et nokhængsel skal være 3/5 af lågens samlede bredde når denne er mellem 2 alen og 1 favn, og den samlede tykkelse overstiger 20 skrupel, men under 1 kvart. 

Ovenstående er lokale Karlebomål. Traditionen er muligvis anderledes i Jylland, hvor der flere steder optræder både Lübske og hollandske mål.

Vær opmærksom på skrue- og bolthullers placering. De skulle ikke gerne ramme mellemrummene i lågens brædder, men kun tværstiverne.

Du har større spillerum med hamborghængsler.

Et støttehjul vil du fortryde til dine dages ende - det er noget fikumdik.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
uldal skrev den 29-04-2019 08:47:40

Hvis der er fast grund, kunne du måske aflaste med ethjul under lågen.

 Det er der desværre ikke over det hele.

Rantzau skrev den 29-04-2019 09:44:46

Længden på et nokhængsel skal være 3/5 af lågens samlede bredde når denne er mellem 2 alen og 1 favn, og den samlede tykkelse overstiger 20 skrupel, men under 1 kvart. 

Ovenstående er lokale Karlebomål. Traditionen er muligvis anderledes i Jylland, hvor der flere steder optræder både Lübske og hollandske mål.


Er ovenstående for sjov eller faktisk rigtige (gamle) regler? Har du evt. en kilde?



Vær opmærksom på skrue- og bolthullers placering. De skulle ikke gerne ramme mellemrummene i lågens brædder, men kun tværstiverne.


Jeg tænker på at sætte hængslerne på bagsiden. Så kommer hele hængslet jo til at sidde på løsholten.



Du har større spillerum med hamborghængsler.


Ja, men hvor store og hvor mange?

Jeg har som sagt ingen praktisk erfaring med disse hængsler. Men det er klart noget jeg overvejer. Synes bare det et svært at finde info om dem - og faktisk også at finde forhandlere.




Et støttehjul vil du fortryde til dine dages ende - det er noget fikumdik.   

 Ja, det var egentlig også min tanke. Og der er andre ting som gør at det heller ikke er en mulighed.


Selvfølgelig var det en joke med de gamle mål, men jeg regnede med I var kvikke nok til at gennemskue det.   

Find ud af hvor meget din havelåge vejer, så skal jeg finde ud af dimissioner og antal på hamborghængslerne. Målene har du opgivet, så det bliver rimelig let at beregne skruernes dimission, men er lågen som på billede - altså kun brædder i siderne uden ramme, er hamborghængsler ikke optimalt.

Valgte du 5"x5" stopler som jeg anbefalede? Det giver også større spillerum ved valg af hængsler.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis