Anbefaling af bore-/skruemaskine søges - samt erfaringer med Bosch GSR serie

Hej

Jeg er på udkig efter en ny bore-/skruemaskine. Den skal primært bruges til at skrue skruer i træ samt bore i træ. Nu og da skal den også kunne bore i noget metal.

Budget er maks 1500-2000 for maskinen + mindst 2 batterier, oplader og helst en kuffert. 

Jeg har kigget på Bosch GSR 18V-60 C som umiddelbart ser fornuftigt ud. Er der nogen af jer der har erfaringer med den?

Så vidt jeg kan se, er den med børsteløs motor. Det er vel en fordel - eller hvad?

Hvad vil I anbefale?





Hej Jeg er på udkig efter en ny bore... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LennartBertelsen skrev den 25-04-2019 22:22:57

Hvad betyder det, når der står:

  • Drejningsmoment (hård): Maks. 60 Nm
  • Drejningsmoment (blød): Maks. 31 Nm


Hvad betyder blød og hård i den sammenhæng?

Jeg har set ved nogen slagboremaskiner, der står f.eks. 60 Nm (blød) og 110 Nm (hård), så går jeg ud fra, at det er 60 Nm for alm. skrue/bore og 110 Nm på slagene, når man bruger den som slagboremaskine. Er det korrekt?

Men så giver det bare ikke mening, når det står på en ikke-slagboremaskine?

 

Er der virkelig ingen der kan svare på hvad hård og blød betyder i denne sammenhæng?

Bent Andersen skrev den 26-04-2019 14:17:29

Mit gæt er, at det er momentindstillingen når du skruer.


 Mener du de ca. 20 trin man kan stille på, så den slår fra efter et givent moment? Det tvivler jeg stærkt på. Fordi den kan jo gå ned til et latterligt lavt niveau på trin 1.


Det er lidt svært at sige når man ikke ved hvor meget du skal bruge den men personligt vil jeg anbefale makita eller milwaukee. Hvis det bare er til hjemmebrug i ny og næ er en bosch fin. Har forresten ikke set nogen bore beton uden batteridrevet værktøj i mange år.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Jeg har dewalt'en, og den performer godt når man borer både med og uden slag, men moment er baseret på amperer og ikke friktions kobling, hvorfor man nemt overskruer skruer/bolte.

Prøv at google modellerne, der kommer link til en side der har dem med og uden ladere/kasser, og så kan du købe kassen bagefter.

Kig evt. i din lokale STARK, den i horsens har knald tilbud imorgen med en akku skruemaskine + enten kant trimmer eller hække klipper.


 

Annonce
LennartBertelsen skrev den 26-04-2019 12:47:58

 

Er der virkelig ingen der kan svare på hvad hård og blød betyder i denne sammenhæng?

 

Så fik jeg svar fra forhandleren ang. dette punkt. De skriver:

"Det der menes her er, at ved en hård skrueopgave, så yder den maks. 60 Nm og ved blød opgave yder den maks. 31 Nm."

Det ved jeg nu ikke rigtigt om jeg bliver meget klogere af. Fordi hvad er så en blød opgave og hård opgave? Det må vel bare være det høje tal der betyder noget? Jeg mener, hvis man skruer en skrue i noget blødt flamingo, så yder den jo LANGT fra 31 Nm, så det virker lidt arbitrært med det lave tal. (hvorfor jeg også tvivler lidt på, at det faktisk er dét det skal betyde)

Min forståelse af det er i forbindelse med gearene, at ved laveste geat (1 på dewalt) kan den yde højeste moment (60Nm) mens højeste gear (3 på dewalt) yder den "højest" det lave moment


 

jeg har flere GSR/GSB og er meget glade for dem - et 4 ah batteri holder til rigtig meget skrue/bore og skal sjældent oplades (batterier har også super god holdbarhed longterm)

Bruger dem til alle bygge opgaver og du skal ikke være bange for om der er moment nok - der er RIGELIGT også til store bor.

De 2 moment tal er korrekt for h.h.v 1 og 2 gear

den normal GSB har "hammer" men forvent den primært er til mursten men ikke til super hård jernbeton - her skal du muligvis have fat i den variant som har blank metal spindel (som jeg ikke har testet)

- vær opmærksom på at en GSR 18 60C/ GSB 18 60C IKKE er 2 specifikke maskiner ! de er lavet i mange varianter/versioner i forskellig år alle med samme model nummer !.

lidt lige som en vw golf ikke altid er den samme - årstal følger med for en komplet beskrivelse - så tjek billederne inden køb.

den udgave jeg har (købt ca 2015/2016) har alle sort metal spindel med riflet mønster og jeg har også kortvarigt haft en variant (den før) med plastikbeklædt spindel (nok fra pre 2015) (den blev hurtigt afleveret igen da den havde svært ved at køre super slow) - varianten med sort riflet metal spindel er dog super og fuldt ud anbefaleles værdig.

Der er kommet en nyere udgave end dem jeg har - den ligner på en prik men har fået tilføjet BT for at man kan se ting med en mobil app - hvem der så gider det ….

Det fede ved bosch blå er at den har en super kort længde fra spids af spindel til baghovedet - det gør den nemt kommer til hvor der er begrænset plads (mellem 2 regler som sider tæt) - mener den blot er 14 cm... og man således kan skrue hvis blot afstanden er +20-25 cm afhængig af skruelængde.

Alle mærker har en "billig udgave" af den prof og den skal man holde sig fra - i bosches tilfælde er det deres LI model (dvs. uden EC motor) hold dig LANGT væk fra den - dewalt har også en gul billig udgave....så de er lige gode om at lave noget skrammel for at konkurrere på pris.

Normalt kan du finde en SOLO udgave af de "rigtige" GSR/GSB 60 C på tilbud til ca. 1300 kr inkl L-box (kuffert) GSB/GSR koster tit det samme - GSB er ca 1 cm længere fra spids af spindel til bagkant....så i nogle tilfælde kan GSR være en fordel (jeg har begge).

kuffert ville jeg være ligeglad med, mine maskiner ligger altid klar til brug og kuffert fylder bare op i værkstedet

SOLO betyder der ikke følger batteri og lader med.

GSB omskifter vælger mellem 3 indstillinger "skrue, bor og hammer" og dertil en ekstra ring til moment - hvilket gør at man kan lade moment indstilling stå hvor man har fundet det passende og nemt skifte mellem "bor" og "skrue" - veldigt praktisk !

med batterier på 4 ah kommer man rigtig langt og det kan være en fordel at have både små og store batterier da der selvf. er en vægt forskel.

en hurtig lader er et must så se efter et kombo kit med f.eks. 1860 lader og 2 batterier på min 4 ah - de behøver ikke være større til boremaskinerne - det er kun til andre maskiner som rundsav at det giver mening med større kapacitet.

faktisk savner jeg et 2-3 ah batteri da det vil gøre maskinen super let og ville være bedre til min slibemus.


NielsChr skrev den 26-04-2019 20:57:06

jeg har flere GSR/GSB og er meget glade for dem - et 4 ah batteri holder til rigtig meget skrue/bore og skal sjældent oplades (batterier har også super god holdbarhed longterm)

Bruger dem til alle bygge opgaver og du skal ikke være bange for om der er moment nok - der er RIGELIGT også til store bor.

De 2 moment tal er korrekt for h.h.v 1 og 2 gear

den normal GSB har "hammer" men forvent den primært er til mursten men ikke til super hård jernbeton - her skal du muligvis have fat i den variant som har blank metal spindel (som jeg ikke har testet)

- vær opmærksom på at en GSR 18 60C/ GSB 18 60C IKKE er 2 specifikke maskiner ! de er lavet i mange varianter/versioner i forskellig år alle med samme model nummer !.

lidt lige som en vw golf ikke altid er den samme - årstal følger med for en komplet beskrivelse - så tjek billederne inden køb.

den udgave jeg har (købt ca 2015/2016) har alle sort metal spindel med riflet mønster og jeg har også kortvarigt haft en variant (den før) med plastikbeklædt spindel (nok fra pre 2015) (den blev hurtigt afleveret igen da den havde svært ved at køre super slow) - varianten med sort riflet metal spindel er dog super og fuldt ud anbefaleles værdig.

Der er kommet en nyere udgave end dem jeg har - den ligner på en prik men har fået tilføjet BT for at man kan se ting med en mobil app - hvem der så gider det ….

Det fede ved bosch blå er at den har en super kort længde fra spids af spindel til baghovedet - det gør den nemt kommer til hvor der er begrænset plads (mellem 2 regler som sider tæt) - mener den blot er 14 cm... og man således kan skrue hvis blot afstanden er +20-25 cm afhængig af skruelængde.

Alle mærker har en "billig udgave" af den prof og den skal man holde sig fra - i bosches tilfælde er det deres LI model (dvs. uden EC motor) hold dig LANGT væk fra den - dewalt har også en gul billig udgave....så de er lige gode om at lave noget skrammel for at konkurrere på pris.

Normalt kan du finde en SOLO udgave af de "rigtige" GSR/GSB 60 C på tilbud til ca. 1300 kr inkl L-box (kuffert) GSB/GSR koster tit det samme - GSB er ca 1 cm længere fra spids af spindel til bagkant....så i nogle tilfælde kan GSR være en fordel (jeg har begge).

kuffert ville jeg være ligeglad med, mine maskiner ligger altid klar til brug og kuffert fylder bare op i værkstedet

SOLO betyder der ikke følger batteri og lader med.

GSB omskifter vælger mellem 3 indstillinger "skrue, bor og hammer" og dertil en ekstra ring til moment - hvilket gør at man kan lade moment indstilling stå hvor man har fundet det passende og nemt skifte mellem "bor" og "skrue" - veldigt praktisk !

med batterier på 4 ah kommer man rigtig langt og det kan være en fordel at have både små og store batterier da der selvf. er en vægt forskel.

en hurtig lader er et must så se efter et kombo kit med f.eks. 1860 lader og 2 batterier på min 4 ah - de behøver ikke være større til boremaskinerne - det er kun til andre maskiner som rundsav at det giver mening med større kapacitet.

faktisk savner jeg et 2-3 ah batteri da det vil gøre maskinen super let og ville være bedre til min slibemus.


 Mange tak for den udførlige beskrivelse af GSR/GSB.

Er det korrekt forstået, at den eneste forskel på GSR og GSB er, at GSB har slag-funktion og det har GSR ikke? Med andre ord: Er der ingen negative ting ved GSB overfor GSR? (ud over den er lidt længere) Eller er der også nogle andre ting hvor GSR er bedre?

Kender du et sted man kan få GSB til ca samme pris som GSR?

Ja den primære forskel er at GSB har slag, er lidt længere og at den har 2 ringe til indstilling af slag/moment - bliver sku lidt i tvivl om den også er en anelse bredere øverst - men det er minimalt hvis den er....jeg plejer at være lidt lige glad med hvilken jeg tager til bor/skrue.

som sagt er slag funktion mest til mursten - hvis du bor i lejlighed og har stort behov for jernbeton så skal det være en anden model (f.eks. GBH ) - den er ikke dyr, men stor til f.eks. skrueopgaver - så hvad er behovet ?


GSR har kun 1 ring (lige som mange andre mærker) hvor man indstiller til enten bor eller rykker til en moment indstilling - det betyder at hvis man skifter til bor skal man "indstille" moment igen når man skifter tilbage til skrue....

GSB har 2 ringe og derfor kan man lade moment indstilling stå og med den anden ring skifte mellem bor/skrue/hammer - det fungere bedre hvis man lige har fundet præcist det moment "hak" som passer til at skruehoved nedsænkes præcist.

I praksis en lille detalje som man primært får glæde af hvis man kun har 1 maskine - jeg har altid både en med monteret bor og en anden med monteret skrue bit.


mht. pris så køre bygge markeder (specielt bygma/stark/xl) jævnlig kampanger på både bosch og dewalt - der plejer der at være 4-5 forskellige maskiner i hver mærke til "samme pris" - typisk omkring 1000-1100 kr/stk ex moms for en SOLO med L-box.

dertil skal man så udover købe batteri/lader. mine 4Ah batterier gav jeg 250 kr/stk for hos stark da de havde fødselsdag - er de ikke på tilbud kan du sagtens nøjes med 1 lille på f.eks. 3 ah her og nu og så købe 2 mere på 4 ah når de er på tilbud senere. lader vil jeg dog altid køb som "hurtig lader" - jeg ville aldrig købe uorginale batterier.


et bud på et godt sæt kunne være:

https://www.homeshop.dk/bosch-profe...g2103.html

https://www.homeshop.dk/bosch-profe...002f8.html

det bliver vist lige lidt over 2600 kr med moms. - vil tro at hvis du kigger godt rundt så kan du finde det på tilbud til et par hundrede lavere - men så må du nok vente noget tid....meget under 2000 kr for et sæt kommer du ikke uden det er specielle "fødselsdags/messe/rest" tilbud.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis