Råd ang. plankeværk og spørgsmål om længde af søm og 1 på 2 beklædning

 Følg tråden
LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 218
LennartBertelsen LennartBertelsen

Hej

Jeg skal i gang med at lave et plankeværk som skal være 180cm højt.

Alt laves i trykimprægneret NTR-A.

Jeg planlægger at lave det som fire 10x10 stolper der graves ned i 90 cm frostfri dybde. 

De første 30cm smider jeg sand/grus i, så der ikke samles vand omkring stolpens nedre ende.

Så fylder jeg op med tørbeton til ca. 15 cm under jordoverfladen.

Når stolperne er sat i jorden, stemmer jeg ud til to stk 10x50 (nok i praksis 95x45mm) reglar der skal fungere som løsholt. Den ene ca. 30 cm fra toppen. Den anden ca. 30 cm fra bunden.

Beklædningen bliver så 25mm trykimpræg. brædder som sømmes fast i løsholt 1 på 2 som vist nedenfor:



Nu kommer så problemet omkring valg af søm:

Jeg har lært, at søm i den slags skal have en forankringsdybde på mindst 2x tykkelsen af det bræt man sømmer fast og tykkelsen bør være 0,13-0,16 gange bræddetykkelsen.

Brædderne er jo 25mm tykke. Så ved det nederste bræt bør sømmene være 75mm langt og mellem 3,3 og 4mm tykke. (Firkantede, varmforzinkede søm).

Men kan ikke få 75mm søm, så vidt jeg kan se, men man kan få 80mm.

For de øverste brædder bør jeg måske regne med en bræddetykkelse på 50mm - eller hvad? De første 25mm er jo det yderste bræt og så kommer 25mm luft. Men betyder det, at jeg bare skal bruge 100mm søm, så forankringslængden bliver 50mm? 

Så min umiddelbare plan er at bruge disse søm:

NKT Søm vfz. 3,8 x 100 mm 

NKT søm varmforzinket 3,4 x 90 mm 


Men der er jo et åbenlyst problem her i at min løsholt kun er 50mm (måske endda kun 45mm) tyk.  Så er det jo svært at opnå en forankringslængde på 50mm. Desuden vil sømmene jo ende med at stikke ud på den anden side.

Spørgsmål:

1: Er den tommelfingerregel jeg har lært for meget på den "sikre side" og kan ovenstående godt gå an?

2: Hvad vil I gøre med sømmene der stikker ud på den anden side af løsholten? Vil det være OK at bare slibe det af som stikker ud med en pudseskive på vinkelsliberen?

3: Er det et problem ift. trykimprægneringen og holdbarheden af træet, at træet bliver brudt på den anden side?

4: Er det et problem ift. forzinkningen af sømmet, hvis jeg sliber spidserne af?


Øvrige Spørgsmål:

5: Hvad er jeres generelle mening om fremgangsmåden? Hvad kan forbedres - eller er uhensigtsmæssigt?

6: Hvor meget tørbeton skal jeg beregne pr. stolpe?

7: Stolpen i den ene ende af plankeværket kan ikke graves ned i jorden og skal derfor boltes fast i murværk med rawlplugs. Hvilke rawlplugs/skruer bør jeg benytte? Hvor mange og hvor lange bør de være? Jeg tænker umiddelbart at bruge 4 skruer og undersænke dem måske 3 cm  (så er der 7cm tilbage af stolpen) og så bruge 150mm franske skruer i ø8mm eller ø10mm. Så er der 80mm forankringslængde i murværket. Er det OK?


8: Mellem to af stolperne skal der hænge en låge på 110cm x 180cm. Hvilke hængsler bør jeg anvende til lågen? Stabelhængsler? Hvor store?





LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 218
LennartBertelsen LennartBertelsen Trådstarter

Jeg har set et eksempel på en der laver noget som ligner det jeg har i tankerne. Hvor der er 97x97mm stolper og 45x95 løsholt og så 25mm brædder 1 på 2:

https://handyman.dk/toemrer-snedker/montage-og-nybyg/byg-selv-plankevaerket-goer-det-selv-plankevaerk-trin-for-trin/?side=10

Hos ham ser det sådan ud:


Jeg bemærker, at der i hvert fald IKKE er nogen gennemslåede søm. Men han skriver ikke noget om hvilken type søm han anvender.


Rantzau
Rantzau
Indlæg: 1141
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Jeg ville vælge skruer. De holder langt bedre end søm. Trykimprægneret træ kaster sig i urimelig lang tid.

Derudover ville jeg vælge en anden konstruktion der ikke er så tæt. 1 på 2 er meget tæt, hvorved du risikerer vindhvirvler på læsiden.

Jeg ville derfor undlade de overlappende brædder og sætte de resterende tættere så plankeværket er vinddæmpende.

Er formålet med plankeværket at forhindre indkig, ville jeg vælge 5x5" stolper. 4x4" stolper lige til den spinkle side med et tæt plankeværk i 180 cm højde.

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 218
LennartBertelsen LennartBertelsen Trådstarter
Rantzau skrev den 13-04-2019 15:55:25

Jeg ville vælge skruer. De holder langt bedre end søm. Trykimprægneret træ kaster sig i urimelig lang tid.

Derudover ville jeg vælge en anden konstruktion der ikke er så tæt. 1 på 2 er meget tæt, hvorved du risikerer vindhvirvler på læsiden.

Jeg ville derfor undlade de overlappende brædder og sætte de resterende tættere så plankeværket er vinddæmpende.

Er formålet med plankeværket at forhindre indkig, ville jeg vælge 5x5" stolper. 4x4" stolper lige til den spinkle side med et tæt plankeværk i 180 cm højde.

 

Tak for dit svar.

Ja, formålet er bl.a. at forhindre indkig, hvorfor jeg har valgt en tæt konstruktion. Desuden er der et andet byggeri på grunden som er beklædt med 1 på 2. Derfor ville jeg gerne beholde samme look.

Når du siger, at du ville vælge skruer, mener du så til konstruktionen? Vel  ikke skruer på beklædningsbrædderne? Eller misforstår jeg?


Jeg har ikke forstand på det med vind, men hvad mener du med at det bliver mere vinddæmpende, hvis det ikke er tæt? 

Rantzau
Rantzau
Indlæg: 1141
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Jo - altid skruet til trykimprægneret træ til både stolper og beklædning, da trykket træ kaster sig slemt i årevis. Søm er det sidste jeg ville vælge.

Vinddæmpning betyder bare at vinden nedsættes ved et åbent hegn. Samme princip som ved læhegn som heller ikke er tæt, men forhindrer vindnedslag i læsiden betragteligt. 

Ud over det komfortable, har læ en afgørende betydning for mine frugttræers udvikling. Samme betydning har læ for prydhavens udnyttelse med andre prioriteter.

Med et tæt hegn i 180cm. højde, skal du beregne ca. 5x afstand for rimelig læ til udnyttelse af haven. Det er desværre de færreste parcelhushaver der har plads til den luksus.

Selv har jeg mellem 5 - 7m. læhegn til naboer som både skaber læ og forhindrer indkig. Derfor mit råd om et rimeligt kompromis mellem læ, indkig og plads, da ikke alle er i den situation at have jord nok.

Ved at vælge 1" til beklædning og knibe afstanden kan indkig reduceres betragteligt samtidig med et komfortabel læ opnås ved en hensigtsmæssig beplantning der dækker for indkig i perioden hvor haven bruges.

Det betyder i praksis at nysgerrige skal gøre sig store anstrengelser for at eksponerer jeres aktiviteter, hvilket nok er til at leve med.

 

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 218
LennartBertelsen LennartBertelsen Trådstarter
Rantzau skrev den 13-04-2019 19:19:04

Jo - altid skruet til trykimprægneret træ til både stolper og beklædning, da trykket træ kaster sig slemt i årevis. Søm er det sidste jeg ville vælge.


Jeg har ikke stødt på udtrykket, at "træ kaster sig". Hvad betyder det? At det slår revner eller lign.?

Hvilken type skruer vil du så benytter? Rustfri terrasseskruer med "undersækningshovede"?

(som fx disse: https://www.harald-nyborg.dk/p3656/...x75-150stk )

Jeg har aldrig set nogen lave 1 på 2 beklædning med skruer. Har du evt. et billede af, hvordan det ser ud?

Min umiddelbare bekymring ville være at træet ville flække. Specielt de yderste brædder som jo har et stykke luft bag sig.

Vil du forbore i brædderne?



Vinddæmpning betyder bare at vinden nedsættes ved et åbent hegn. Samme princip som ved læhegn som heller ikke er tæt, men forhindrer vindnedslag i læsiden betragteligt. 


Det er en interessant vinkel du bringer op med vinddæmpning og læ. Jeg har ikke tænkt over, at det skulle kunne forværre situationen ift. vind.

Faktisk skal plankeværket stå mellem to bygninger og "lukke af" mellem disse to bygninger. Fordi det er et forholdsvist smalt stykke (godt 4 meter) fungerer det i blæsevejr som en slags "vindtunnel" idet luften bliver presset sammen mellem de to bygninger og får ekstra fart på. Sådan virker det i hvert fald.

Min tanke var faktisk, at plankeværket skulle være med til at begrænset denne vind idet vinden jo i hvert fald ikke kan komme igennem.

Jeg kan forstå på dig, at det vil være bedre at have et hegn hvor luften kan komme igennem, men hvor farten bare dæmpes. Men mener du, at det ligefrem vil forværre situationen at sætte et tæt plankeværk op?



Rantzau
Rantzau
Indlæg: 1141
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

For at tage det sidste først: Ja - det er bedre at lave et hegn der nedsætter lufthastigheden frem for et helt tæt hegn. Som hovedregel vil et tæt hegn nedsætte komforten i havens anvendelse grundet førnævnte lufthvirvler. 

At træ kaster sig, er groft sagt fællesbetegnelser for de bevægelser som træ foretager når de udsættes for skiftende temperaturer og fugtigheder. 

Som skruer til trykket træ i fyr vil jeg vælge galvaniserede skruer som enten proppes eller overmales. Der skal ikke forbores, da imprægneringen efterlader træet blødt.

Hver sort har sine karakteristika, hvor vridning i fuldtømmer som eksempelvis den dimission du oprindeligt påtænkte med garanti ikke kan modvirkes af søm. Du vil meget hurtigt opleve at træet trækker sømmene delvis ud, hvor du står tilbage med en leddeløs konstruktion. 


Rantzau
Rantzau
Indlæg: 1141
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Det viste eksempel er langt bedre. Du har lavet fornuftigt kompromis mellem læ og indkig som vil opfylde dine krav.

Skal plankeværket males, vil jeg anbefale du sliber let, så konstruktionen ikke står ru. Det lettere rengøringen betragteligt, særligt med lyse farver.

Frank Chr.
Frank Chr.
Indlæg: 2842
Frank Chr. Frank Chr.

Et plankehegn hvor brædderne er forskudt for hinanden men istedet går på langs, der kan naboen enten kun kikke op eller ned, og næsten ikke ind. 


LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 218
LennartBertelsen LennartBertelsen Trådstarter
Rantzau skrev den 13-04-2019 21:46:24

Det viste eksempel er langt bedre. Du har lavet fornuftigt kompromis mellem læ og indkig som vil opfylde dine krav.

Skal plankeværket males, vil jeg anbefale du sliber let, så konstruktionen ikke står ru. Det lettere rengøringen betragteligt, særligt med lyse farver.

 

Jeg fik ikke rigtigt svar på denne del:

Jeg kan forstå på dig, at det vil være bedre at have et hegn hvor luften kan komme igennem, men hvor farten bare dæmpes. Men mener du, at det ligefrem vil forværre situationen at sætte et tæt plankeværk op?


Er vi ikke enige om, at tæt plankeværk er bedre end ingen plankeværk ift. vind?


LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 218
LennartBertelsen LennartBertelsen Trådstarter

Er der ingen der har et bud på disse?


6: Hvor meget tørbeton skal jeg beregne pr. stolpe?

7: Stolpen i den ene ende af plankeværket kan ikke graves ned i jorden og skal derfor boltes fast i murværk med rawlplugs. Hvilke rawlplugs/skruer bør jeg benytte? Hvor mange og hvor lange bør de være? Jeg tænker umiddelbart at bruge 4 skruer og undersænke dem måske 3 cm  (så er der 7cm tilbage af stolpen) og så bruge 150mm franske skruer i ø8mm eller ø10mm. Så er der 80mm forankringslængde i murværket. Er det OK?


8: Mellem to af stolperne skal der hænge en låge på 110cm x 180cm. Hvilke hængsler bør jeg anvende til lågen? Stabelhængsler? Hvor store?


Rantzau
Rantzau
Indlæg: 1141
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Et tæt plankeværk mellem 2 bygninger, der i forvejen virker som en vindtunnel, vil du med stor sandsynlighed opleve ubehagelige vindnedslag - her vil en åben konstruktion som du har vist være end bedre løsning. 

Angående hængsler, kan du vælge dem der passer bedst til havelågen, men vælg så store og kraftige som der er plads til. 

Om det er stabel- eller hamborghængsler afhænger af designet på havelågen. Selv har jeg lavet en pæn tung havelåge i Art Nouveau stil med galvaniserede hamborghængsler, og det virker upåklageligt.

https://www.lav-det-selv.dk/projekt...2181

På billedet kan man tydelig se hængslerne.

Forankring af stolpe mod mur lyder OK som du beskriver. De frie stolper bør graves ned til frostfri dybde. Tørbeton skal bare stabilisere sideværts, og der plejer en ½ trillebør pr. stolpe at være nok til stolper der rager 180cm op.

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 218
LennartBertelsen LennartBertelsen Trådstarter

Jeg planlægger at sætte en topplade som denne på i form af en 125x25mm. Hvad er bedste metode til at fastgøre den? 2 stk lange søm ned i hver stolpe? 

Jeg tænker ikke at det går an at  skrue den ned i stolpens endetræ..


LennartBertelsen
LennartBertelsen
Indlæg: 218
LennartBertelsen LennartBertelsen Trådstarter
Rantzau skrev den 13-04-2019 15:55:25

Jeg ville vælge skruer. De holder langt bedre end søm. Trykimprægneret træ kaster sig i urimelig lang tid.

Derudover ville jeg vælge en anden konstruktion der ikke er så tæt. 1 på 2 er meget tæt, hvorved du risikerer vindhvirvler på læsiden.

Jeg ville derfor undlade de overlappende brædder og sætte de resterende tættere så plankeværket er vinddæmpende.

Er formålet med plankeværket at forhindre indkig, ville jeg vælge 5x5" stolper. 4x4" stolper lige til den spinkle side med et tæt plankeværk i 180 cm højde.

 

Hvilke skruer ville du vælge?

Er følgende tilstrrækkeligt:

Inderste bræt:RUSTFRI SKRUE A4 4,2X56 (56-25=31mm forankringslængde)

Yderste bræt: RUSTFRI SKRUE A4 4,8X75 (75-50=25mm forankringslængde)

Eller er det for lidt?

Skal det hellere være sådan noget her:

Inderste: Bygma rustfri A4 skrue 5,0 x 70 : 300 kr for 100 stk (https://www.bygma.dk/beslag-og-befastigelse/skruer/rustfri-skruer/bygma-rustfri-a4-skrue-50-x-70-100-stkpk100p188732/ )

Yderste: Træskrue udendørs A4 rustfri 90x5 mm: 200 kr for 100 stk (https://www.bauhaus.dk/vaerktoj-isenkram/befaestelse-beslag/skruer/traeskrue-udendors-a4-rustfri-90x5-mm-100-stk.html )


Hvis ikke Harald-skruerne kan bruges, så er det godt nok noget af en udgift for skruerne ift. søm, synes jeg.

djaydjay
djaydjay
Indlæg: 557
Postnr: 7200
djaydjay djaydjay

Det er da muligt, at skruer er det bedst egnede til opgaven, - men før skruemaskinernes store udbredelse, da var det nu nok mere normalt at bruge søm til sådanne opgaver. Og meget af det som blev lavet før i tiden, har nu holdt udmærket.

Problemet med skruer er, at de ofte knækker/springer fordi de netop ikke giver sig, som et søm gør. Så efter 3-5 år så er der adskillige knækkede skruer, det er i hvert fald min personlige erfaring ved træ som arbejder rigtig meget.

Der er altså nemmere lige at give sømmene et nyt klap med hammeren, end at skifte knækkede skruer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.