Fræserjern bliver trukket ud

Følg tråden
perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

Jeg har en Triton overfræser som jeg har monteret i et fræsebord så jeg kan brugen den som bordfræser. Nu har jeg et par gange været ude for at det notfræsejern jeg bruger bliver trukket ud af spændetangen så fræsedybden ændre sig mens jeg fræser, hvilket selvfølgelig er ret frustrerende. Problemet er nok at spændemøtrikken bliver løs under brug, men når man efterfølgende prøver at rykke jernet ind eller ud sidder det stadig virkelig godt fast. Er der nogen der har været ude for noget lignende og hvordan undgår man at fræsejerne løsner sig? Og hvordan kan det være at fræsejernet bliver trukket ud af tangen, hvis det skulle noget ville jeg mene det skulle blive presset længere ind. 

-
Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369

Jeg har både prøvet det herhjemme med min overfræser og også på arbejde med en Homag CNC. I begge tilfælde var det pga at tangen ikke var blevet spændt godt nok. Den på arbejde var heldigvis et lille notjern monteret i en værktøjsholder med almindelig spændetang. Til de større værktøjer bruger vi de hydrauliske værktøjsholdere. 

Begge gange bevægede værktøjet sig også ud ad. Umiddelbart synes jeg også det er det mest logiske.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

jhb
jhb
Postnr: 6780
jhb jhb

Det har jeg også oplevet, men det har været manglende tilspænding ifm. lidt sløve fræsejern.

Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

Enten overspændt eller underspændt - eller for dårlige/sløve værktøjer.. (eller den sidste, som jeg ikke tror kan lade sig gøre på hobbyfræsere - men helt sikker på en god Homag-CNC, med de værktøjsholdere , der hører til her..) - at man ikke monterer spændetangen i omløberen, inden værktøjet isættes

Hvis man overspænder (og evt. ikke har hele skaftet nede i spændetangen, så har vi "Marylin Monroe"-effekten - tangen lukker i forneden, og op foroven..)

Det kunne faktisk godt se ud som tilfældet her.. alt for meget skaft op fra spændetangen.. ??

(men man må ej heller putte værktøjet i bund, da der så skabes spændinger, når man trækken an..)

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
perhans
perhans
perhans perhans Trådstarter

Billedet er taget efter at jernet er blevet trukket op, når jeg sætter jernet i sætter jeg det helt ned i bunden, men det kan jeg så forstå også kan være et problem.

Men jernet er ikke super skarpt, så måske kan det være det der er problemet, men synes stadig det er ulogisk at det bliver trukket op og ikke trykkete ned.

-
PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Det kan måske også skyldes at du fræser for dybt, så den ikke kan komme hurtigt nok af med spånerne.
Jeg plejer at at fræse ca 3-5 mm af gangen. Hellere mange små fræsninger end et stort.   

Men som andre skriver så gælder det om at stikke jernet ned i rette dybde i fræseren, samt at spænde rigtigt grundigt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jhb
jhb
Postnr: 6780
jhb jhb
perhans skrev den 01-04-2019 10:35:40

men synes stadig det er ulogisk at det bliver trukket op og ikke trykkete ned.

Tja - hvis du sætter en fræsejern helt løs i uden at spænde den, vil den sikkert også "flyve" ud af holderen, (har ikke prøvet det).

perhans
perhans

Anders K: Nej, det er en 8 mm tang og 8 mm skaft. Men tak for videoen, den giver nogle gode hints selv om jeg ikke kan spænde på den måde han viser, da fræseren er monteret i et bord.

-
Anders K
Anders K
Postnr: 8220
Anders K Anders K

Du kan eventuelt også prøve at pille spændtangen af og puste/børste den grundigt. Hvis der sidder savsmuld eller støv i “rillerne”, kan den godt drille lidt. 

Med venlig hilsen

Anders

maskinsnedker
maskinsnedker
Postnr: 7742
maskinsnedker maskinsnedker

Dit værktøj du spænder i skal være pinligt rent og tørt.

Har du målt "halsen" på dit fræser værktøj?

Det lyder godt nok lidt mærkeligt synes jeg, har aldrig opdaget det, er du sikker på det ikke er højde justeringen der glider for dig?

Ja indrømmet flere ? end svar, men for at indkredse det du beskriver. 

Med venlig hilsen
maskinsnedker.

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
perhans
perhans

Jeg er helt sikker på at det ikke er højdejusteringen der skrider, jeg kan se at der er mere af skaftet der er blottet efter det er sket.

Det kunne godt være noget med skidt på skaftet, jeg vil frem over prøve at rense skaftet grundigt af, sammen med den adre råd der er kommet i denne tråd.

Tak til alle der har svaret.

-
Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur
Lige en note om "god værktøjshåndtering".. Man tager ALTID spændetangen ud og gør ALT rent, INDEN man sætter et værktøj i...
Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
maskinsnedker
maskinsnedker
Postnr: 7742
maskinsnedker maskinsnedker
perhans skrev den 04-04-2019 22:59:33

Jeg er helt sikker på at det ikke er højdejusteringen der skrider, jeg kan se at der er mere af skaftet der er blottet efter det er sket.

Det kunne godt være noget med skidt på skaftet, jeg vil frem over prøve at rense skaftet grundigt af, sammen med den adre råd der er kommet i denne tråd.

Tak til alle der har svaret.

Og spænde collets er ret afgørende & alt er fuldstændigt rent & tørt

Et flyvende værktøj er livsfarligt.

Med venlig hilsen
maskinsnedker.

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.