Fræserjern bliver trukket ud

Jeg har en Triton overfræser som jeg har monteret i et fræsebord så jeg kan brugen den som bordfræser. Nu har jeg et par gange været ude for at det notfræsejern jeg bruger bliver trukket ud af spændetangen så fræsedybden ændre sig mens jeg fræser, hvilket selvfølgelig er ret frustrerende. Problemet er nok at spændemøtrikken bliver løs under brug, men når man efterfølgende prøver at rykke jernet ind eller ud sidder det stadig virkelig godt fast. Er der nogen der har været ude for noget lignende og hvordan undgår man at fræsejerne løsner sig? Og hvordan kan det være at fræsejernet bliver trukket ud af tangen, hvis det skulle noget ville jeg mene det skulle blive presset længere ind. 


Jeg har en Triton overfræser som jeg har monteret... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er helt sikker på at det ikke er højdejusteringen der skrider, jeg kan se at der er mere af skaftet der er blottet efter det er sket.

Det kunne godt være noget med skidt på skaftet, jeg vil frem over prøve at rense skaftet grundigt af, sammen med den adre råd der er kommet i denne tråd.

Tak til alle der har svaret.

Lige en note om "god værktøjshåndtering".. Man tager ALTID spændetangen ud og gør ALT rent, INDEN man sætter et værktøj i...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
perhans skrev den 04-04-2019 22:59:33

Jeg er helt sikker på at det ikke er højdejusteringen der skrider, jeg kan se at der er mere af skaftet der er blottet efter det er sket.

Det kunne godt være noget med skidt på skaftet, jeg vil frem over prøve at rense skaftet grundigt af, sammen med den adre råd der er kommet i denne tråd.

Tak til alle der har svaret.

Og spænde collets er ret afgørende & alt er fuldstændigt rent & tørt

Et flyvende værktøj er livsfarligt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis