Kan defekt trykekspansionsbeholder give overtryk på brugsvand?

Hej

Jeg har længe gået og efterfyldt vores 1-strengs varmeanlæg i et 2-plans hus med træpillefyr, og undret mig over hvor utætheden mon var. Efter lidt søgning herinde på LDS, så kunne jeg konstatere en defekt trykekspansionsbeholder (der kommer vand ud af ventilen når jeg trykke på stiften). Overtryksventilen som sidder lige over røgrøret ligner noget som er irret til, hvilket jo passer fint med at jeg ikke kunne finde ud af hvor vandet blev af - det har nok fordampet på det varme røgrør. Trykekspansionsbeholder bliver bestilt nu og skiftet. 

Vi har så et andet problem, som jeg vil høre om det kan være sammenhængende. Vores overtryksventil på brugsvandet, som sidder ved varmtvandsbeholderen drypper, men som regel kun når fyret kører, hvilket jo giver en trykstigning på varmerørerne. Jeg skiftede for noget tid siden overtryksventilen i den tro at den var defekt. Der gik kun kort tid før den nye også begyndte at dryppe. Kan det være kvaliteten der bare er for ringe, eller kan varmtvandsbeholderen være utæt, så den sætter tryk på brugsvandet når fyret er i gang?

På forhånd tak.

Hej Jeg har længe gået og efterfyldt vores 1... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Epoxymand, Nope - jeg læner mig blot op af de 4 fagfolk som ind til nu enten har udtalt sig, eller i praksis har installeret anlæg på denne måde.  

Ps. Omvendt, står der nogen steder (i reglerne) at man ikke må opsamle vand fra sikkerhedsventilen i en beholder (læs spand)? 

Så prøv at spørge dem med hånden på hjertet om det også er en  korrekt måde at lave overløbsledninger på. Desværre er der mange der ser gennem fingre med det og siger  at det er lovligt fordi det måske er lidt besværligt at trække lidt ekstra rør hen over gulvet og det ser heller ikke pænt ud. Eller kunden ikke gider røret hen over gulvet. Problemet er så når du sidder og rådgiver folk om noget der ikke er korrekt.

Ja det gør der, men du tolker det jo på din egen måde.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Min nabo fik nyt naturgasfyr og ny vvb installeret for et par år siden i bryggerset. Der er ikke gulvafløb, idet rummet førhen var entre, så kondensvand fra gasfyr og overtryksvand fra vvb drypper ned i, og bliver opsamlet i en beholder med en dryppumpe i (kondensatpumpe hedder den vist osse), derfra ledes vandet via en 5-6 m lang gummislange til afløb i badevær. 

Til din bemærkning om at jeg tolker reglerne på min egen måde, må jeg afvise, og jeg vil (uden at være fagmand) have tillid til, at i hver fald min vvb og mit pillefyrsanlæg er monteret korrekt og udført af dygtige fagfolk som tidligere beskrevet. Hvis overløb fra vvb i mit bryggers, samt overløb fra pillefyr skulle være ført helt hen til over gulvafløb (eller i tragt eller anden installationsgenstand), var det nok blevet udført, idet der netop er gulvafløb i begge rum. 

Ps. Jeg ved at min vvs-installatør laver masser af den slags anlæg og har gjort det i mere end 20 år. Jeg tænker at hvis han laver ulovlige installationer (omgår eller bøjer reglerne) ville hans autorisations-certifikat for længst være inddraget.            

Hvordan kan du påstå at du ikke tolker reglerne på din egen måde når det står sort på hvidt. Du ikke har uddannelsen men men holder stejlt på din ret. Ja det er muligt at din vvs mand er dygtig og har lavet det i tyve år, men når unoder bliver til dagligdag, så er det svært at pille af igen. Men måske et genopfrisknings kursus kunne hjælpe på det.

Nu skal der altså noget mere til for at få frataget sin autorisation.



 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også