3 alm. afbrydere (i krydsfelt) til lysdæmpning. Hvordan?

Følg tråden
AL9000
AL9000
AL9000 AL9000

I min gang har jeg LED spots som kan tændes / slukkes 3 forskellige steder i gangen (sidder i krydsfelt mener  jeg det hedder).

Jeg vil gerne have lysdæmpning på disse spots (og det er fint, at jeg bare kan dæmpe det 1 sted).

Jeg vil gerne gøre det med en alm. FUGA Skydelysdæmper.

Hvad skal jeg bruge? 1 fugeskydedæmper naturligvis, men jeg skal vel have 2 nye kontakter til de 2 andre steder også..

og ikke mindst hvordan samler jeg det så det virker?

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Indlæg slettet

mfrost
mfrost
mfrost mfrost

Jeg vil anbefale at du køber f.eks denne lysdæmper, den har indbygget kip funktion dvs. At de andre afbrydere blot kan vær en 1 polet med en fjeder bag tangenten disse kobles så lysdæmperen 

Fuga lysdæmper https://detled.dk/lk-fuga-lysdaempe...KmEALw_wcB

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Du kan godt bruge en FUGA Skydelysdæmper. Dine andre afbrydere skal så bygges om med en fjeder, så de virker som en trykkontakt. Det du beskriver er i øvrigt en korrespondance med krydsning.

Lysdæmper

fase
AL9000
AL9000
AL9000 AL9000 Trådstarter

Tak for Svar - jeg forstår det som det godt kan lade sig gøre - det er blot et spørgsmål om at samle det korrekt. Hvordan jeg så gør dette må jeg se om jeg kan Google mig frem til  

Fandt bl.a. denne oversigt og må i gang med at skille stikkontakterne ad, for at se om det er A eller B korrespondance der er anvendt: https://elbogen.dk/afbryder-kobling/ (det er et hus fra 2018 hvor der er strømudtag under den ene af de 3 kontakter så det er formentlig lavet som B)

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis du sætter nogle billeder ind, er der en change for at du får en forklaring på din opgave.

fase
mfrost
mfrost
mfrost mfrost

Og for god ordens skyld så vi/du ikke  bliver forvirret skal vi så ikke blive Enige om at kalde en stikkontakt for en stikkontakt og en afbryder for en afbryder........ Det er 2 forskellige ting 

AL9000
AL9000

Jeg har taget nogle billeder af hvorledes kablerne er trukket til de forskellige afbrydere. Da det godt kan være lidt vanskeligt at se på billederne har jeg ligeledes tegnet det. Om kablerne fra A går til B og videre til C ved jeg ikke. Jeg har tegnet det med de farver kablerne er (Sort, Grå eller brun)

Som sagt vil jeg gerne have en skydelysdæmper på. Det kan jeg godt skifte i en almindelig afbryder, men jeg er ret blank her. Jeg kan i øvrigt heller ikke gennemskue hvad en fjeder egentlig gør. Den vipper jo kontakten tilbage til "sluk", men slukker den ikke

mfrost
mfrost
mfrost mfrost

hvis du installere den afbryder jeg henviser til så betyder det at den har indbygget kipfunktion, således at den blot skal have et impulssignal fra en afbryder, hvis den får konstant signal så går den til, det er klart det nemmeste at montere, umiddelbart tænker jeg at de fleste installationer i dag vil blive udført med en foprm for kiprelæ fremfor den krydsningsafbryder som du har 

AL9000
AL9000

Jeg vil vel også kunne bruge en skydelysdæmper som denne ik ? Hvis det ikke er magen til det vi har andet steds i huset bliver det ikke godkendt af min kone

https://www.harald-nyborg.dk/p5338/fuga-skydelysdaemper-led-hvid?gclid=Cj0KCQjwpsLkBRDpARIsAKoYI8yd1kS-d63zo02inDExzu4i92Jeh8ezTyJIBPrX183CadLVeeLiimgaAm_0EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hvor sætter man lysdæmperen? Afbryder A, B eller C (hvad er nemmest i forhold til at der skal byttes rundt på så få ledninger som mulig)

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Du kan godt bruge den, du henviser til fra Harald Nyborg. Den er også med kipfunktion. funktion og forbindelser er vist i det link, jeg har anført i mit tidligere indlæg. Lysdæmperen sætter du der, hvor du ønsker at tænde lampen. Fjederen har den funktion at den får afbryderen til at virke som et ringetryk, altså give en impuls til lysdæmperen.

fase
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du har en lille tegnefejl så vidt jeg kan se. Afbryder A tegner du ikke med en grå, skønt det er tydelig at der sidder en grå i den. 

Men det har ikke den store betydning. 

Det er tilsyneladende en A korrespondance du har. Der er fase på fællesklemmen i Afbryder A - ingen fase i hverken afbr B eller C. 

I det følgende har jeg besluttet at dæmper skal erstatte afbryder C.

Du bliver nødt til at gå trinvis frem for at sikre dig at det er lavet korrekt fra starten af.

Principielt skal der gå en ledning fra lysdæmper og op til din lampe. Desuden skal lysdæmper have en fase. Og til sidst en impuls fra hver af de 2 andre afbrydere.

Hvis min antagelse er rigtig har du ledning op til lampe i afbryder C fra fællesklemmen. ( den sorte ledning der er lidt hærget af en tang)  Fasen finder du i stikkontakt nedenunder. ( den brune ) 

Alle andre ledninger får en samlemuffe, så du ikke kommer til skade. 

Nu skulle lysdæmper gerne virke med sin egen afbryder og skyder. 

Den grå monteres i lysdæmperens klemme med pil ind.

Den sorte der sidder alene i Afbryder A skal ikke bruges og må have en samlemuffe. Der monteres en fjeder i tangent så der kun kommer spænding på den grå når man trykker. ( er det modsat flyttes den grå ned hvor den sorte sad før. 

I krydsningsafbryder B samles de 2 grå i samme klemme i midten. ( hver sit hul ved siden af hinanden) 

De 2 sorte afmonteres og skal have samle muffe. 

Nu skulle lysdæmper gerne kunne virke fra afbryder A ( og på sin egen tangent naturligvis ) 

Krydsningsafbryder får en fase i klemmen der hører til den side som de grå er monteret ( se diagram bagpå) Den monteres med fjeder og du prøver om det virker. Ellers skal fasen flyttes til en anden klemme. Så skulle det gerne virke. 

Det er strengt nødvendigt at du afprøver hver af de 3 step om denne øvelse indeholder, ellers har du ingen ide om hvor fejlen ligger 

Afbrydere monteres ind på sådan en måde at tænding er med tryk nedad på tangenter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.