3 alm. afbrydere (i krydsfelt) til lysdæmpning. Hvordan?

I min gang har jeg LED spots som kan tændes / slukkes 3 forskellige steder i gangen (sidder i krydsfelt mener  jeg det hedder).

Jeg vil gerne have lysdæmpning på disse spots (og det er fint, at jeg bare kan dæmpe det 1 sted).

Jeg vil gerne gøre det med en alm. FUGA Skydelysdæmper.

Hvad skal jeg bruge? 1 fugeskydedæmper naturligvis, men jeg skal vel have 2 nye kontakter til de 2 andre steder også..

og ikke mindst hvordan samler jeg det så det virker?

I min gang har jeg LED spots som kan tændes... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du har en lille tegnefejl så vidt jeg kan se. Afbryder A tegner du ikke med en grå, skønt det er tydelig at der sidder en grå i den. 

Men det har ikke den store betydning. 

Det er tilsyneladende en A korrespondance du har. Der er fase på fællesklemmen i Afbryder A - ingen fase i hverken afbr B eller C. 

I det følgende har jeg besluttet at dæmper skal erstatte afbryder C.

Du bliver nødt til at gå trinvis frem for at sikre dig at det er lavet korrekt fra starten af.

Principielt skal der gå en ledning fra lysdæmper og op til din lampe. Desuden skal lysdæmper have en fase. Og til sidst en impuls fra hver af de 2 andre afbrydere.

Hvis min antagelse er rigtig har du ledning op til lampe i afbryder C fra fællesklemmen. ( den sorte ledning der er lidt hærget af en tang)  Fasen finder du i stikkontakt nedenunder. ( den brune ) 

Alle andre ledninger får en samlemuffe, så du ikke kommer til skade. 

Nu skulle lysdæmper gerne virke med sin egen afbryder og skyder. 

Den grå monteres i lysdæmperens klemme med pil ind.

Den sorte der sidder alene i Afbryder A skal ikke bruges og må have en samlemuffe. Der monteres en fjeder i tangent så der kun kommer spænding på den grå når man trykker. ( er det modsat flyttes den grå ned hvor den sorte sad før. 

I krydsningsafbryder B samles de 2 grå i samme klemme i midten. ( hver sit hul ved siden af hinanden) 

De 2 sorte afmonteres og skal have samle muffe. 

Nu skulle lysdæmper gerne kunne virke fra afbryder A ( og på sin egen tangent naturligvis ) 

Krydsningsafbryder får en fase i klemmen der hører til den side som de grå er monteret ( se diagram bagpå) Den monteres med fjeder og du prøver om det virker. Ellers skal fasen flyttes til en anden klemme. Så skulle det gerne virke. 

Det er strengt nødvendigt at du afprøver hver af de 3 step om denne øvelse indeholder, ellers har du ingen ide om hvor fejlen ligger 

Afbrydere monteres ind på sådan en måde at tænding er med tryk nedad på tangenter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis