Sokkel syldsten og pigstenskant 1700-talshus

Hej alle,

Måske I kan hjælpe mig.

Jeg købte mit gamle hus for et par år siden og arbejder løbende på det. Huset er fra 1700-tallet med stråtag og derfor ingen tagrender. Tidligere har nogen så lagt en cementkant rundt om huset for at lede tagvandet væk (gætter jeg på). Jeg vil fjerne cementkanten og i stedet lægge pigsten ligesom i gamle dage. 

For jeg har en mistanke om, at grundfugten stiger op i murværket, fordi fugten på grund af cementkanten ikke kan fordampe nede fra syldstenene. 

Huset står på syldsten, facaderne er kalket, og jeg har lagt dræn hele vejen rundt om huset. 

På sydsiden dukkede en pigstensbelægning frem, da jeg bankede cementen væk. Alle pigsten bliver også pillet op, så jeg kan lægge dem pænt og i en rigtig bund.

3 spørgsmål

Der er huller mellem syldstenene. Hvordan får jeg lukket disse huller, så vandet ikke løber ind i huset? 

Skal pigstenene lægges i en bestemt slags grus, så vandindtrængning umuliggøres (hvis man kan det)? Altså, kan jeg gøre noget ekstra godt, fordi huset ikke har fundament eller 90cm-sokkel?

Har cementkanten egentlig en stabiliserende effekt på huset?

sydside 1


sydside 2

sydside 3. Jeg peger på drænrøret


nordside 1, her er der en cementkant som "sokkel"


nordside 2

nordside 3

På forhånd mange tak for svar.

Med venlig hilsen

Annette Holm Jensen

Hej alle, Måske I kan hjælpe mig. Jeg købte mit... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Rantzau tak  og ja .

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis