Indvendig kasse til ovenlysvindue: Må jeg isolere omkring og skal der dampspærre op?

Hej Gør det selv folk.

Jeg er lidt ny i som gør-det-selv mand, da jeg kun har været husejer i et par måneder. 


Nu står jeg så med et godt spørgsmål hvor jeg virkelig kunne bruge lidt hjælp. 


Vi har fået skiftet et par ovenlysvinduere på badeværelserne, vi bor i 70' hus med tagpap. Udskiftnignen havede vi fagfolk til, da jeg aldrig har prøvet at arejde med tagpap. Men vi har valgt selv at stå for resten. 


Nu ser der dog sådan ud: 


Og vi skal selv til at sætte beklædning på indenfor. 


Mit spørgsmål er så:
- Må jeg isolere ekstra her. Det gamle ser godt brugt ud, og der er mange steder hvor der slet ikke er noget isolering. Jeg ønsker ikke at skabe kuldebroer el. men omvendt, kunne jeg godt tænke mig at få dækket de store huller ud, så det ikke trækker så meget ned gennem taget.

- Jeg kan se at der er dampspærre på, lige over kipspladerne, men skal det også på op af siderne? 


Lidt flere billeder: 



Jeg håber I vil hjælpe mig lidt her.

Mvh
Torben

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det må blive ja til begge dine spørgsmål !og husk at dampspærren skal være tæt ,også der hvor du samler den med den eksisterende dampspærre !


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Rolias,

Mange tak for dit svar!

Hvordan tætner jeg damspærren sammen med den eksisternede, er vi ude i lim el. ?

Omkring isoleringen:
Kan jeg bare fylde på alle de steder jeg kan komme til? (uden at stampe det selvfølgelig) Eller skal det bare være let isolering som det der er nu? 

Velkommen på lds

Du skal udfylde med isolering så godt du kan. Normalt skal der være 50 mm udluftning op imod taget, men det kan du godt se bort fra på det lille stykke. Isolerings stykker skæres meget præcis til så det er tæt. Det hjælper ikke meget at fodre det med små stumper. 

Det er lidt ligesom når du fryser under dynen, så stopper du den godt ned imod ryggen. 

Dampspærre skal fastgøres med tape imod den damp spærre der allerede er på gips plader, og tapes op imod vindue. Du kan med fordel lade det gå for langt ind i vindue i første omgang. Der kan eventuelt lægges en lille streg silicone op i rillen i vindue i stedet for tape, så tætnes / limes dampspærre godt fast.

Så måler du længde, bredde og diagonaler på en af side plader ( ca. 8 - 10 mm fibergips, osb, eller krydsfiner plade ) Når du har mål på både sider og diagonaler kan dette mærkes op på pladen. Brug målebånd som ville du bruge en passer ( det husker du fra de dejlige geometri timer ) Næste side på samme måde o.s.v. 

Så klemmes pladen op i riller i vindue på sådan en måde at dampspærre kommer godt i klemme Til slut skæres overskydende dampspærre væk og der fuges med maler finish før spartling og maling. 

Husk isolering ud imod kulden, dampspærre ind imod varmen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for dit meget grundige svar. Det hjælper selv en nybegynder

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også