Fastgroet radiatorventil

Hej,

Ville bare høre hvad erfaringerne er med at få nye readitorventiler hvis man har ventiler der har tendens til at gror sammen om sommeren?

Sagen er, at jeg bor i en forening med ældre radiatorere og der er mange der ikke selv kan fikse sådan noget, så for dem er det et stort problem når radiatorventilerne vokser sammen hen over sommeren. Tanken var så, at skifte alle radiatorventilerne en gang for alle, men hvis nye ventiler gør det samme, så er man jo lige vidt. Har i nogen erfaringer med det?

vh

Hej, Ville bare høre hvad erfaringerne er med at... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg prøvede så at ringe til Danfoss og de kender udmærket problemet. De vil ikke garantere, at det vil afhjælpe problemet fuldstændig, at skifte dem alle sammen, men de mener, at det vil hjælpe. Jeg prøvede så, at spørge til, om det ville hjælpe, at skrue op på "5", men det svarer, efter hvad han sagde til 28C, så der ville de stå fuldt åben næsten hele sommeren og måske vokse fast i åben stillign. Det efterlader så, at man kan sætte dem på 3-4, som foreslået, og håbe på at de arbejder lidt hen over sommeren, så de ikke vokser fast. Det tror jeg vi prøver.

vh

Lad være med at skrue ventilen i bund næste sommer. Den skal stå åbent hele sommeren. Danfoss er bekendt med problematikken og hvis man læser brugsanvisningen, så står der "een indstilling er nok". Termostaten skal stå på 3...4 - også om sommeren. Så sætter ventilen sig fast ved 30...70% åbning og næste vinter presser termostaten den løs = ingen problemer.

Se:
https://assets.danfoss.com/document...407051.pdf

Mange mennesker har ikke forstået at de faktisk har en nøje udregnet og ofte velfungerende P-regulator siddende på deres radiator. Hvad skal fabrikanten gøre, købe TV-reklamer? 

Nogle elektroniske Termostater som Danfoss Eco har et dagligt ventilmotionsprogramm, som hjælper på sagen. Men så skal man skifte batterier hvert år.



Søren O skrev den 22-02-2019 17:55:04

Jeg tror ikke det hjælper at skrue helt op på 5, for så vil radiatorventilen kalde på varme hele tiden. 

"Ja og hvad så"? Lad ham kalde. Med et velbalanceret anlæg og trimmet udetemperaturkompensation på fremløbstemperaturregulatoren kan de bare kalde. De få ikke mere varme end hvad fremløbstemperatur og strengreguleringsventil giver.  


Vil mene at det er bedre at skrue ned på 3-4 så ventilen "arbejder" hele sommerperioden.

 Helt enig - een indstilling er nok. 


Men problemet er der bare alligevel. I dag over middag med masser af sol 24gr i en sydvendt stue og radiatoren er stadig åben som var det nat, først da jeg tog føleren af og motionerede tappen lukkede den ved ny påsætning. Det kan godt være at Danfoss er klar over problematikken men det hjælper jo ikke meget.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Der er åbenbart ikke nogen sikre løsninger når Danfoss ikke engang vil garantere at det afhjælper problemet at skifte ventilernetil nye. Mindre kan måske også gøre det. Hvis vi kunne afhjælpe bare 1/2 af problemerne ved at overtale beboerne til at lade ventilerne stå åbne hen over sommeren, så er meget bøvl og mange penge sparet. Det er dog skidt at Danfoss ikke kan komme op med et design, der enten ikke sætter sig, eller kan tvangsåbnes med regulatoren på radiatoren, så folk selv kan gøre det, unden, at tilkalde håndværker eller lege handyman.


Findes der ikke et andet mærke man kunne bruge i stedet?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis