Relæ slår fra

Hej

Jeg har et problem som jeg håber nogen af jer eksperter kan være behjælpelig med. 

Sagen er den, at mit gasplus/kogeplade slår relæet fra så snart jeg sætter den i stikkontakten. 

Jeg har haft en elektriker forbi der heller ikke kunne finde ud af hvorfor. Den virker dog når man undlader jordledningen. 

Efterfølgende har der været 2 hvidevarer teknikkerer der af 2 omgange er kommet frem til at det er fordi at der er overgang i ejendommen. Med andre så er problemet som jeg kunne forstå på dem at der er nogen i ejendommen som ikke har tilsluttet jord på deres gaskomfur. 


Er der nogen der har et kvalificeret bud hvad der er problemet? 

De 2 sidste billeder viser spændingen mellem fasen og emhætten med henholdsvis jord og uden. 


Hej Jeg har et problem som jeg håber nogen af jer... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart skrev den 19-02-2019 17:11:51

Gaskomfurer bliver ikke jordet , det er kun elkomfurer som  jordforbindes , der er en afledning på en el kogeplade og det er en fejl som kan rettes , men den kan være svær at finde.

 Gaskomfurer bliver jordet, hvis ovnen er elektrisk, det er de ofte i dag. 

Men er der egentlig tale om et komfur eller kogeplade i trådstarters tilfælde?

Jeg tror ikke man kan modtage fejlstrøm af betydning gennem gasforsyningingen, da denne nok får jordpotentiale mange steder på sin vej rundt i bygningen.

Det er i din egen installation/kogeplade fejlen ligger.


Elektronikteknikeren

Der er tale om en integreret gas kogeplade selve ovnen er på el. Der altså tale om 2 separate enheder. Gas kogepladen bruger strømmen til at producere gnisten til at tænde kogepladen med. 

Teknikkererene har prøvet at frakoble gasslangen til gas kogepladen og det fungerede fint. Men så snart der er gasslange på og man sætter stikket i stikkontakten så knalder den relæet. 

Det er åbenbart meget kompliceret. 

Nej det er ikke kompliceret, det betyder bare at der er fejlstrøm til stel på din kogeplade. Hvis dit hpfi fungerer som det skal, er det kogepladen fejlen ligger i.

Har du aktiv jord i din stikkontakt?

Husk at en hvidevare montør ikke behøver at være elektriker, og derfor ofte heller ikke er det. Heller ikke "overmontøren".

Brug 500,- på en elektriker og få konstateret hvor fejlen ligger.



Elektronikteknikeren

Det ved jeg ikke om jeg har - hvordan finder jeg ud af det. Ovnen er forbundet til samme stikkontakt og fungere fint. 

Og en plastslange til gaskomfuret kan jo ikke lede strøm , der er en  fejl i elovnen , hvis den  er ny så har du jo garanti. 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Hvis det er dit eget voltmeter du viser, kan du lige prøve at måle spænding mellem jordbenet i kontakten og hhv. Fase og nul.

Så kan vi lige se om den svæver.


Elektronikteknikeren

230v mellem fase og jord og 0 mellem nul og jord. 

Det tyder på en aktiv jordforbindelse.

Prøv at slukke for alle grupper i din tavle, pånær den som forsyner din gasplade. Så det kun er din kogeplade som er tilsluttet. Se om den stadig udløser relæ.



Elektronikteknikeren

Ja det gør den

Det peger ret meget i retning af din nye gaskogeplade.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis