Fra el til benzin

Hej. Jeg er ny herinde, så ved ikke om der har været skrevet om noget tilsvarende før. 

Jeg har en elektrisk kabinescooter eu45 til 2 personer. 

Mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre at erstatte batterierne evt. med en benzin generator?? Min kabinescooters batterier er 12v 45ah gel batterier, og motoren er på 2000w.

Jeg er træt af at jeg ikke kan kører længere ture på den.

Mvh amatøren

Hej. Jeg er ny herinde, så ved ikke om der har... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tag lige et lidt skarpere billede af diagrammet over elnettet.

Jeg kan se at det fremgår at batteriet er 72V hvilket betyder at alle celler sidder i serie. Hvis du skal have dem til at fylde mindre for at få plads til generator under sædet, skal du derfor finde 6 nye mindre 12v batterier, som kobles på samme måde som de nuværende.

Her finder du gel batterier tilsvarende dem du har, bare med mindre kapacitet og derfor mindre fysisk størrelse.

https://www.biltema.dk/bil---mc/mc/...2000019520

Du skal nok ikke under 10Ah, men vælg også ud fra hvordan de fylder pladsen ud smartest muligt så du får et regulært rum til generator, så kig på målene på de forskellige batterier, og mål det nuværende rum op.

Du kan også vælge de mindste batterier, men så kommer du til at skulle bruge generator blot du skal køre mere end et par km.


Elektronikteknikeren

Det er det bedste billede jeg kan tage. Det er lidt sløret i bogen nemlig. 

Uanset hvad så løser det vel ikke problemet med at lade på dem imens jeg kører(anti charge)??

Kan godt se det smarte i at få mindre batterier, både mht plads og vægt. 

Tror/ved du om den mellem generator du linkede til vil kunne sørge for at 6stk 12ah batterier ikke løber tør under drift?

Ja det vil ikke ske, da du i praksis ikke bruger alle 2000w kontinuerligt.

Det gør du kun ved max acceleration eller hvis du har fuld vægt på dytten mens du kører op ad en stejl bakke.

Når du så kører ad et flat stykke eller ned ad bakke, lader du mere end du forbruger, og du bygger så en buffer op til næste bakke.

Skulle du være uheldig at nærme dig flad tilstand, tager du blot måske 5km. af farten, hvorefter du kan fortsætte ufortrødent så længe du har benzin på generatoren.


Elektronikteknikeren

Har du et multimeter liggende?

Vi skal lige have undersøgt mht. Lade mulighederne.


Elektronikteknikeren

Hvad er ladetiden med den indbyggede lader, når batteriet er kørt godt i bund?


Elektronikteknikeren

Ca. 6-7 timer vil jeg skyde på. 

Hvorfor er det at der skal være så mange batterier, kunne man ikke nøjes med en på f.eks 230ah

Det får du jo ikke 72v ud af. Så du skal have 6 12v batterier.

Med 6-7timer bliver den indbyggede lader for langsom, så du skal have en lader monteret med generatoren som lader direkte på batterier. Så er vi også ude over problemet med den originale ladeport...som man siger.


Elektronikteknikeren

Nej det har du selvfølgelig ret i👍 jeg er jo "bare" tømrer😉

Så jeg kan vel egentlig som jeg har forstået det, købe en generator(den du har sendt et link til) og så en 12v oplader. Sætte opladeren ned på et af de batterier der er monteret nu og så lade op udenom eksisterende oplader? Evt trække stikket ud under ellerten og så sætte den til generatoren? Jeg behøver vel ikke koble eksisterende oplader fra osv? For så kan jeg jo fortsætte med at oplade i det orginale stik når den står hjemme?

Hvis det kan gøres som jeg skriver kan jeg jo starte med at bruge de batterier jeg har og se om det virker inden jeg køber nogle mindre batterier(for at give plads og fjerne noget vægt) 🤔

Ja, men du skal bruge en lader pr. batteri, og det skal være en der kan lade med omkring 15A da du ellers ikke kan nå at lade batterierne hurtigt nok når maskinen kører.

Alternativt skal du finde en enkelt lader/strømforsyning til 72V så man lader hele pakken samlet. Denne skal også yde omkring 15A.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis