Muret vindueskarm - uden bundplade

Nu er jeg her igen! 😁

Vi har jo fået nye vinduer og i den forbindelse vil jeg pudse selve bundkarmen op. Problemet er, at der jo sidder noget isolering under vinduet - det kan jeg vel ikke bare smøre mørtel ud i. Hvordan ville I gribe det an? Dække det af og med hvad?

Det ene billede er som det ser ud nu og det andet er fra et andet vindue i huset - og det er sådan det skal ende med at se ud.

Forventer at mure det op i universalmørtel og efterfølgende sandspartle. 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
18722 7480

Vindues karmen rengøres, og støvsuges. Så koster du noget vand på murfladen og mørtel på. Når det er så meget så skal det pudses af flere omgange eller en sten mures på.

Hvis der er over 6-7 cm så murer du en mur sten på hele vejen hen. Den er 5,5 cm så der lægges et lille lag mørtel i bund og mursten presses ned på det, samt skubbes sammen med den forrige med lidt mørtel imellem. 

Forkant mursten skal ligge 0,5-1 cm bag den pudsede væg. og må ingen steder gå for højt op. 

Dagen efter sætter du et bræt fast på væggen så overkant på denne er præcis hvor overfladen skal være. Den kan skrues på med rawlplugs eller holdes igennem vindue med 2 skruetvinger. 

Så vandes igen ned på stenene og der presses mørtel på i vindueskarmen. Husk at presse mørtelen fast kanten imellem bræt og mursten på vægsiden, ellers følger mørtel med når du tager bræt af.  Du bruger et vaterpas til at trække overskydende mørtel af med 1/2 - 1/1 time efter ( du kan jo gå frem til de andre, og så tilbage og starte forfra)

Alternativ kan du save et hak i et bræt så den kan glide hen på vindues bundstykke og ude på dit bræt. Så er der større chancer for at det bliver lige. Der fyldes ekstra i hvis der er huller og trækkes af igen.  Igen Lad det hvile og kom tilbage med pudse bræt. Denne køre i cirkler hen over overfladen så det bliver glat. 

Nu skal det tørre til dagen efter før du kan tage brættet af og reparere resten på vægsiden med pudsebræt til slut på samme måde. Der vil stå en skarp og lige kant som du kan pudse imod. Skulle kanten være for skarp kan noget vand på pudse bræt hjælpe på det når du kørwer lidt skrå på kanten. 

bakkemørtel blandes med ca. 10 " cement eller du køber færdig pudsemørtel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
SigneKronmark
SigneKronmark Trådstarter
13 4140

Skidegodt! 👍 der er ikke nok plads i dette vindue til en række mursten, men ellers tænker jeg at save noget gasbeton til. På de andre vinduer er der en række mursten i forvejen. 

Og mht isoleringen, så er det ikke noget problem at mørtlen ligger direkte i kontakt med?

ville det ikke være rarere med noget, der kunne tørres af?  Altså en form for smal vindueskarm/plade?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Annonce
SigneKronmark
13 4140

Næ. Jeg synes det er pænere og mere moderne med rene linjer 😊

Fint nok - smag og behag ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ev elmand
ev elmand
18722 7480

Rettelse Der skulle i sidste linje stå ca. 10 % cement

m.v.h. Erik
Annonce
SigneKronmark
13 4140
ev elmand skrev den 05-02-2019 16:41:37

Vindues karmen rengøres, og støvsuges. Så koster du noget vand på murfladen og mørtel på. Når det er så meget så skal det pudses af flere omgange eller en sten mures på.

Hvis der er over 6-7 cm så murer du en mur sten på hele vejen hen. Den er 5,5 cm så der lægges et lille lag mørtel i bund og mursten presses ned på det, samt skubbes sammen med den forrige med lidt mørtel imellem. 

Forkant mursten skal ligge 0,5-1 cm bag den pudsede væg. og må ingen steder gå for højt op. 

Dagen efter sætter du et bræt fast på væggen så overkant på denne er præcis hvor overfladen skal være. Den kan skrues på med rawlplugs eller holdes igennem vindue med 2 skruetvinger. 

Så vandes igen ned på stenene og der presses mørtel på i vindueskarmen. Husk at presse mørtelen fast kanten imellem bræt og mursten på vægsiden, ellers følger mørtel med når du tager bræt af.  Du bruger et vaterpas til at trække overskydende mørtel af med 1/2 - 1/1 time efter ( du kan jo gå frem til de andre, og så tilbage og starte forfra)

Alternativ kan du save et hak i et bræt så den kan glide hen på vindues bundstykke og ude på dit bræt. Så er der større chancer for at det bliver lige. Der fyldes ekstra i hvis der er huller og trækkes af igen.  Igen Lad det hvile og kom tilbage med pudse bræt. Denne køre i cirkler hen over overfladen så det bliver glat. 

Nu skal det tørre til dagen efter før du kan tage brættet af og reparere resten på vægsiden med pudsebræt til slut på samme måde. Der vil stå en skarp og lige kant som du kan pudse imod. Skulle kanten være for skarp kan noget vand på pudse bræt hjælpe på det når du kørwer lidt skrå på kanten. 

bakkemørtel blandes med ca. 10 " cement eller du køber færdig pudsemørtel.

jeg tog brættet af efter en time, fordi jeg ikke havde læst dit indlæg godt nok, så nu er jeg ikke populær 🙁 kan man godt få brættet af selvom mørtlen er helt tør?

ev elmand
ev elmand
18722 7480

Du må så reparere de små huller der er opstået. Det er vel ikke faldet ned det hele. 

Og ja man kan nemt få brættet af dagen efter. Du løsner den og prikker lidt til den med en hammer, så vil du se en revne imellem mørtel og bræt så kan du se den har sluppet.

Hvis du skal genbruge den er det klog at vaske den, det hænger jo bedre og bedre fast ellers. 

m.v.h. Erik
SigneKronmark
13 4140

Tak for de virkelig hjælpsomme råd! Som tak får I lige et billede af det første færdige vindue! 

ev elmand
ev elmand
18722 7480

Der er ikke et øje tørt   

Jeg håber det blev som du havde forventet. For at gøre malingen så slidstærk og rengøringsvenlig som mulig, hjælper det med flere lag maling. 

m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x
Sponsor på LDS
Malgodt

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Listebeklædning på skur og vindpap
    Lav-Hus (læst 7752 gange)
  2. Selektiv ukrudtsgift til græsplæne
    Lav-Have (læst 1611 gange)
  3. Montering af kraftstik
    Lav-Hus (læst 15057 gange)
  4. knækket dyse på spraydåse
    Lav-Bil (læst 281 gange)
  5. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 4601 gange)
  6. Værktøj til cykelservice
    Værktøj og maskiner (læst 246 gange)
  7. Kloak faldet sammen
    Lav-Hus (læst 1010 gange)
  8. Opsætning af troldtekt i carport - hjælp til mål
    Lav-Hus (læst 261 gange)
  9. Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?
    Lav-Hus (læst 20773 gange)
  10. Næsten ny plæneklipper vil ikke starte efter vinteren
    Værktøj og maskiner (læst 25966 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også