Sæbe i bunden af opvaskemaskine

Min højtelskede Bosch Super Silent-opvaskemaskine begyndte først at have vand i bunden - ikke hver gang, men hyppigere og hyppigere. Så de seneste fem-seks gange, jeg har kørt maskinen, har der ligget noget, der ligner sæbe i bunden, når programmet var færdigt (uden at jeg har fyldt ny sæbe på vel at mærke). 

Jeg har renset filteret og tjekket pumpen, og alt ser fint og rent ud. Jeg har også haft afløbsslangen af, og der ser ud til at være fin passage. Er der nogen, der kan gennemskue, hvad der er galt? 

På forhånd tusind tak for hjælpen! 

Min højtelskede Bosch Super Silent-opvaskemaskine... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det har jeg også overvejet, men ca. 50 % af de gange jeg bruger maskinen, ligger der vand i bunden, når den er færdig. Jeg må nok bare acceptere, at den ikke kan længere. Den har også ti år på bagen. Men det gør da ondt at skille sig af med noget, som halvdelen af tiden fungerer upåklageligt! 

Hvis der er vand i bunden af maskinen, skal afløbspumpen aktiveres når du trykker Reset.

Hvis vandet ikke pumpes ud, så er afløbspumpen eller afløbssystemet blokeret. I venstre side under plasticbeholderen til vandet sidder to elektrisk styrede ventiler. Hvis en af dem er defekt eller tilsmudset så kan det betyde at den spærrer for afløbet. Jeg har et par gange repareret en tilsvarende maskine ved blot at afmontere ventilerne, tørret dem af og derefter monteret dem igen. Herefter kørte maskinen igen i et par år.

De to ventiler er vist på billedet i dette Indlæg


Tak, efry. Det er da værd at prøve! Ville det kunne forklare, hvorfor det ikke er, hver gang jeg bruger maskinen, at der er vand tilbage i bunden?

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue, hvor jeg finder ventilerne, for jeg ved ikke, hvordan sådan nogle ser ud. Du skriver "i venstre side under plasticbeholderen til vandet" - er det i nærheden af låget til saltpåfyldning?

Tusind tak for din hjælp! 

Det er når du har afmonteret den venstre sideplade på maskinen. Al teknikken sidder under eller på siden af selve vaskekammeret. Funktionen af Reset er da nem at afprøve, da du blot skal trykke på de to knapper, der er benævnt Reset, samtidigt, så jeg forstår ikke, hvorfor du ikke allerede har afprøvet det.

Ja, det virker måske dumt - og afslører, at jeg ikke har en dyt forstand på det her. Jeg tænkte, at det ikke kunne være det, der var problemet, når der kom masser af vand ud i afløbet i løbet af selve vaskeprogrammet, men at der altså ca. hver anden gang lå vand i bunden, når maskinen var færdig. Jeg vil da helt sikkert prøve det nu!   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis