Hvordan ventilerer jeg effektivt fugt ud af kælderen?

Jeg vil gerne reducere luftfugtigheden i kælderen ved at ventilere fugten ud. Men jeg er i tvivl om, hvad der skal til for at gøre det effektivt.    

Ved hjælp af en trådløs vejrstation, en trådløs kontakt, en badeværelesventilator og en app på telefonen har jeg fået lavet en løsning, der automatisk ventilerer kælderen, når det kan svare sig at udskifte luften. Løsningen tager højde for reltativ luftfugtighed og temperatur både inde og ude, så jeg ikke trækker varm fugtig luft ind om sommeren, som så kondenserer i den kolde kælder og bidrager til øget fugt.

Teknisk set fungerer løsningen fint, men jeg tror ikke, den ene ventilator, jeg har sat op, er tilstrækkelig. Det er den billigste model, jeg kunne finde (95 m3/t). Endvidere har jeg brug for at sikre mig, at der ikke kommer luft ind i kælderen udefra, når udeluften bidrager til øget fugt. Derfor har jeg tænkt en løsning med tre ventilatorer, som skitseret på nedenstående tegning, der alle suppleres med et lukkespjæld. Nr. 1 og 2 (jf. tegningen) skal suge luften ud, mens nr. 3 skal blæse luften ind.

Jeg har følgende spørgsmål til løsningen, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med:

1. Kommer det til at fungere?

2. Hvor kraftige ventilatorer skal jeg anvende? Kan jeg nøjdes med de billige modeller jf. ovenfor?

3. Vinduerne (enkeltlagsglas) er noget utætte. Skal jeg forsegle dem med en forsatsrude?

4. Jeg har set nogle kommercielle løsninger, hvor luften suges ud nede ved gulvet. Argumentet er vist, at luften ved gulvet er kold og fugtig, og at det derfor er mest effektivt at suge denne luft ud. Bør jeg også suge luften ud ved gulvet? 

 

 Lidt fakta:

- Kæderen er på ca. 70 m2

- I løbet af vinteren svinger den relative luftfugtighed mellem 48 og 58 pct. Om sommeren er den noget højere. 

- Min kæder er uopvarmet, og jeg ønsker ikke at bruge penge på at varme den op.

- Der er omfangsdræn og isolering på ydresiden af kældervæggen.

- Jeg ønsker ikke at bruge penge på strøm til en affugter 

- En luftsolfanger kan ikke monteres uden at skæmme husets facade

- Løsningen skal være billig

- Dørene mellem rummene i kælderen  står altid åbne

- Spec på den nuværende ventilator ses her: https://www.billigvvs.dk/Badevaerelse-Badventilatorer-Duka--Duka-EL-600-Ventilator-Standard-Oe100-mm-Hvid-1091423.html 

Jeg vil gerne reducere luftfugtigheden i kælderen... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er det gået? Jeg står selv og skal i gang med samme manøvre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis