170-180mm hul i mursten

Hej

Jeg skal ha smidt et par Duka one Pro 50 i min kælder og skal i den forbindelse ha lavet huller i murstensmuren. 

Kan se man kan leje et 180mm diamantbor i Johannes fogh til ca 400kr

Kan man bruge håndholdt bor til den størrelse eller er det bedre med et fx 12mm bor at bore i en cirkel og så mejsle det ud ? 

3 mulighed en prof diamantborer laver de 3 huller til 3250kr?

p /p
Hej Jeg skal ha smidt et par Duka one Pro 50 i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og du mener ik at 170mm kernebor er et problem håndholdt? 

p /p

Nej det er det ikke, jeg har lejet Fogs bor før, men du skal have deres boremaskine med også, da det er et specielt hoved som sidder på maskinen, som jeg husker det. Det var Ikke sds eller kæber.

Elektronikteknikeren

En arbejdskollega hun stod næsten og græd fordi hverken mand, elektriker, eller murer ville /kunne lave et hul til hendes emhætte. Det var en type med motor uden på ydermuren så hullet igennem skulle være på 250 mm. Jeg siger kæk til hende " det kan jeg sgu  lave på 1/2 time." Det fik jeg naturligvis lov til. Borede igennem i centrum og lavede cirkelslag med blyant først inde og, borede rundt i cirkel med 10 -12 mm mur bor  hvorefter jeg huggede fri med mejsel. Flyttede ud og gentog det hele. 

Jeg havde undervurderet opgaven. Efter at have slæbt boremaskine, stige m.m. ind var jeg færdig 35 minutter efter. 

Den tid der går med at leje, hente  og rigge diamant maskine til har du lavet 5 huller. 

Du skal have en rigtig borehammer med sds + bor. Mit bor kunne faktisk ikke nå helt igennem til at mærke centrum op. Men den kunne afsætte et hul i ydermuren indefra.  Så da hullet var hugget ud i indervæggen kunne dele af boremaskine komme ind så den lod sig gøre at bore centrum igennem ydermur.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Ikke noget problem at holde den. Den skal skal ikke forceres igennem, den skal blot arbejde sig stille igennem. Jeg har selv gjort det med 2 huller a 162 mm før. Og er murstenene bløde, så vil det være som at bore igennem smør.

Hvis man er usikker på hvilken metode, ville jeg da anbefale kerneboret frem for lave 20 huller i ringen, det bliver så grimt og hvor mange sten risikere man ikke også at slå løs. 

Godt nytår.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Man risikerer at slå nul sten løse, hvis det ikke er et hus der er 100 år gammelt hvor mørtelen er uden cement. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis