Troldtekt/træbeton bagpuds på kældervægge

Hej, 

Jeg skal igang med renovering af min kælder. Et par steder er pudset faldet af ydervæggene, og bag pudset er der troldtekt/træbeton. Huset er fra 54.

Når jeg nu skal renovere væggene, hvad enten det blive med multipor, alm. multiplader eller bare pudset op på ny - skal jeg så få fjernet de gamle troldtekt/træbeton plader i væggen, eller kan jeg lade dem blive? De har vel en isolerings værdi, men er fugt (som der vel altid er i en kælderydervæg) og troldtekt/træbeton en god kombi?

Mvh

Michael

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg havde sådanne plader belagt med tagpap på, på loftet, som nu er fjernet helt.

Der var ingen tvivl om, at de plader suger fugt. Nogle af dem var temmelig tunge - andre ikke.

Om det er samt i en væg, må jeg lade en anden udtale sig om 


Mvh. Christian M
 

Jeg har dem på mine kældervægge. Jeg har ladet dem sidde, da de sad godt og ikke indeholdte fugt. 

Jeg har isoleret udvendigt på den ene side af huset, men ingen af siderne indeholdte fugt. 

Jeg kan ikke se hvorfor de skulle være mindre velegnet end eksempelvis gasbeton, tværtimod er der masser af luft i sådanne plader så der er nemmere til ventilation.

Du kunne måle fugtigheden og vurdere ud fra det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja men toldtekt er vel ikke uorganisk? sammen med fugt, er der så ikke grobund for skimmelsvamp?

Jo, i princippet, men troldtekt kan også  bruges i vådrum, så jeg tror ikke der er erfaringer med fugtproblemer i troldtekt...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis