Bruser ændre temperatur når vandhane bruges

Hej

Jeg har en lille udfordring, når jeg er i bad og fruen lige syntes hun skal smutte ud på badeværelser også for at børste tænder, så ændre temperaturen sig i bruseren når hun åbner for vandet i vandhane, installationen kommer ude fra varmtvandsbeholderen med både koldt og varmt vand og går direkte på to mainfold (kold og varm) som sidder under håndvasken på badeværelset, herfra deler rørene sig ud til hhv håndvask, bruser og toilet..


Hvad er det der gør at sådan et problem opstår ? Jeg skal snart have lavet badeværelset om så vil gerne lave det, og tilsvarende når min overetagen er færdig med nyt badeværelse der også så vil jeg gerne at badeværelse i stue etage og 1. sal ikke genere hinanden

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så skal du undgå fordeler i selve bad, men have rør frem til hver vandhane fra teknikskab. Det er tryktab i forbindelse med ekstra belastning der gør at du får en ændring af temperaturen.

Eller også må de låse døren, men det er jo knap så hyggelig  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det sidder nok noget kalk i varmtvandsrøret frem mod bruseren.

Måske du kan begrænse fremløbsflowet frem mod vasken ved at knibe på en balofix ventil eller lign.

Alternativt kan du prøve at afkalke bruseren.

Sidst kan du evt. Slukke for varmt vand frem på fyret (eller alt vandet til huset) - og så åbne både varmt vask-hane + varmt bruser, og hælde eddikesyre/afkalker igennem denne rute.

Det vil typisk være det kolde vand der falder i tryk, da jeg gik ud fra at tandbørstning foregår med koldt vand. Der kan naturligvis være kalk i brusehovedet, men de¨tte problem stammer fra et sted før brusetermostat/blandingsbatteri.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er både varme og kold der driller.. jeg tænker ikke det kan være kalk da det er pex rør, eller tager jeg fejl ??

Jeg kan sagtens trække nye pex rør, teknikskabet sidder lige på den anden side af væggen.

Men det jeg høre jer sige er at det vil være en god ide at lave 8rør ialt så begge brusere og begge vandhaner får deres eget rør både kold og varmt ?? Jeg går ikke ud fra der er noget galt i at toilet og vandhane deler koldt vand 

Når du er i gang med  at lave badeværelse, så er det mest enkle at føre et rør til hver forbrugs sted fra en lang manifold i teknik skabet. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det gør jeg så hvad størrelse rør vil være mest optimalt? Jeg har 18mm og 22mm liggende, men kan sagtens købe en anden størrelse hvis det er bedre ??


Og ren nysgerrighed, hvad er det der gør at jeg ikke vil opleve problemet hvis mainfolden sidder i teknikskabet men at jeg vil hvis den sidder på badeværelset ? Jeg tvivler ikke på at du har ret, det er bare for at forstå det

Hvis det sidder tæt på varmtvands beholder, og der er tykke korte rør hen til manifold, så oplever du ikke trykfald selv om der åbnes en vandhane. 

Jeg ville bruge ret tynde rør til hver forbrugs sted det kan udmærket være 15 mm rør. Godstykkelse 2,5 mm så der er 10 mm hul i røret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er noteret jeg takker for hjælpen 

15 mm er rigeligt - hvis det er under 10 meter.

Over 30 meter bør man bruge +18 mm

Til det ene badeværelse er der er væg imellem, dvs 30cm fra teknikskabet, til det andet badeværelse er der kun en etageadskillelse imellem, så ca 2,5m fra teknikskabet

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis