El-eftersyn uden at sælge ?

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at få udført et el-eftersyn for at være sikker på at alle de ting som jeg selv har lavet er lovligt og ikke farligt. Kan man bare sådan bestille sådan en eller skal det være i forbindelse med salg ? Hvis man udfører sådan eftersyn hvad bliver man spurgt om ? Om man selv har lavet noget ? Er det ok at svare ja hvis man får sådan et spørgsmål ?

/donnib


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bestiller bare en autoriseret elektriker/installatør til et el-syn med tilhørende rapport. Husk at spørge om prisen først.


Det er ikke alle elinstallatører der via sikkerhedsstyrelsen er er med i ordningen.

Men derfor kan man sagtens få enhver installatør til at gennemgå sin installation. Men det er ikke sikkert de har de normale skemaer  

med de kendte K1 - K2 - K3 o.s.v.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvordan står man med hensyn til forsikringen når man har et godkendt el-eftersyn, er det naivt at tro at alt så er iorden forsikringsmæssigt ?


 

Hvis alt er i orden er det meget svært for forsikrings selskab at komme efter dig. Du har ikke pligt til at gemme beviser, faktura m.m. som privat person.

Det skal i det hele taget være det ulovlige der er selve årsagen før de gør noget ud af det. Forsikring er jo også til for at dække det der er lavet forkert. Men hvis det er lavet groft uforsvarligt så kan der komme regres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Enig med Orla.

El-rapporten er overfladisk og ligegyldig. Den udføres som stikprøve kontroller af installationerne i de enkelte rum i boligen. Chancen for, at meget af dit hjemme-biks undgår kontrollen er enorm, med mindre det rent visuelt skriger til himlen, for så er det klart, at det fanger opmærksomheden og bliver endevendt!

El-rapporter, tilstandsrapporter og energimærkninger er fuldstændigt overfladiske og oftest end ikke papiret værd. Det er en pengemaskine og en “sludder-for-en-sladder”, som Boligsælger nærmest er tvunget til at ryge ind i (de første to er ikke et krav, men svære at undgå, hvis man vil sælge sin bolig). 

Få i stedet en el-installatør til at gennemgå alle installationer - eller ihvertfald dem, som du selv har udført!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Wezio

Det er barske udmeldinger du kommer med, men jeg er enig i at tingene bliver presset i den forkerte retning p.g.a. at det generelt er ejendomsmæglerne der styrer, hvem de ikke vil have til at udføre rapporterne.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis