Tøj med kælderlugt

Hej

Vi har fundet en pose tøj i kælderen , som vi gerne vil have i brug igen,
men det har en kælderlugt/fugt.
Vi har prøvet at vaske det 2 gange med vaskepulver, men det hjælper lige lidt.
Håber der er en her der ved lidt om det.

cry cry

Med venlig hilsen

Søren
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..

Rodalon er glimragende til den slags.. Det har jeg brugt til at fjerne mug/kælder-lugt fra noget arbejdstøj

Men hvis det drejer sig om noget tøj du er meget øm over - skulle du måske foretage en lille prøvevask...

Mvh
/Niels
- Rodalon er særdeles miljøskadligt så forsøg at minimer brugen af dette stof af hensyn til sundheden.

Jeg ved ikke hvad du ellers kan benytte for at fjerne mug lugt, men forsøg at se på grøn informations hjemmeside, der er ofte gode miljø venlige alternativer til alt det "kradse"

www.miljoeogsundhed.dk/


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Citat fra PeMa

- Rodalon er særdeles miljøskadligt så forsøg at minimer brugen af dette stof af hensyn til sundheden.


Ikke rigtigt :!:

se fx

http://www.katteforum.dk/_disc2/000034a2.htm

Der forklarer hvad Rodalon indeholder...

Fungicider er ikke gode for miljøet - men at kalde den mængde man bruger til at vaske en pose tøj for særdeles miløskadeligt er at skyde myg med jord-til-luft missiler...

Men det er da rigtigt at man skal bruge det med omtanke og ikke skal bade i det... Man kan evt give tøjet en tur i vaskemaskinen bagefter med alm vaskepulver for at være 100% sikker på at det er skyllet ud...

/Niels
Citat fra Niels Kau

Citat fra PeMa

- Rodalon er særdeles miljøskadligt så forsøg at minimer brugen af dette stof af hensyn til sundheden.


Ikke rigtigt :!:

se fx

http://www.katteforum.dk/_disc2/000034a2.htm

Der forklarer hvad Rodalon indeholder...

Fungicider er ikke gode for miljøet - men at kalde den mængde man bruger til at vaske en pose tøj for særdeles miløskadeligt er at skyde myg med jord-til-luft missiler...

Men det er da rigtigt at man skal bruge det med omtanke og ikke skal bade i det... Man kan evt give tøjet en tur i vaskemaskinen bagefter med alm vaskepulver for at være 100% sikker på at det er skyllet ud...

/Niels




Det er sandt nok at at din link henviser til en debat om Rodalon, og indlæget kommer fra en lægman som har læst på flasken hvad rodalon indeholder, men hvis man undersøger miljø farligheden af dette stof vil man opdage at jeg havde ret i mit første indlæg.

Jeg mener bestemt ikke at det er at skyde over målet at komme med denne påstand. Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om den direkte sunhedsrisiko men om den indirekte risiko der er ved at benytte stoffet, nemlig belsatningen på vores natur og vand. Husk på at den største miljøsynder er den enkelte forbruger.

Her er et citat fra miljø og sundheds hjemmeside som omhandler brugen af det aktive stof i Rodalon.


Citat:


Benzalkonium chloride

Dette stof er, af Informationscenteret for Miljø & Sundhed, vurderet til følgende miljøfarlighed: Høj miljøfarlighed


Algefjernere

De eneste tilladte algefjernere på det danske marked indeholder forskellige fedtsyrer – f.eks. decansyre. Nogle bruger et murrensemiddel, der indeholder desinficerende stoffer som natriumhypoklorit eller benzalkoniumklorid, som algefjerner. Begge stoffer er giftige for vandmiljøet og er ikke tilladt i produkter, der sælges som algefjernere eller til at fjerne anden “grøn vækst”. Stofferne er dog stadig tilladte i almindelige desinfektionsmidler, f.eks. Rodalon.

Citat slut:


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hej

Den endegyldige sandhed om forskelligestoffers miljøfarlighed er i mange tilfælde svært afhængig af øjnene der ser det.
Jeg har lidt svært ved at se hvorfor benzalkoniumklorid skulle være så farligt. Det er konserveringsmiddelet i næsten alle øjendråber, som mange som bekendt bader deres øjne i. Man kan (i lighed med mange andre stoffer, de fleste naturligt forekommende i miljøet) blive allergisk overfor stoffet men ellers er det ikke sundhedsskadeligt for mennesket så længe pH er neutral. Muligvis er stoffet farligt for miljøet, kender ikke sammenhængen her.
Benzalkoniumklorid er også en anvendt rengøringsmiddel i levnedsmiddelindustrien, oven i købet i så høj koncentration at det ikke er pH neutralt, Husker ikke om det er surt eller basisk.
Personlig foretrækker jeg naturligvis at bruge det mindst miljøbelastende produkt mindst muligt.
I øvrigt påvirker det mig ikke ret meget, at man kan skrive at et stof er meget miljøfarligt, hvis man ikke som et mindste minimum kan forklare bare lidt mon på hvorfor.

mvh Anders
Annonce
Sådan har det vel altid været - vi går lidt til den ene yderlighed, så til den anden, og på et tidspunkt finder vi den gyldne middelvej.

Dog undrer det mig, hvis ikke det skyldes bedre undersøgelsesmuligheder. Hvorfor bliver så mange kræftramte i dag. Da jeg var ung i 60'erne, døde folk typisk af et hjerteslag, en blodprop i hjernen o.lign..

I dag er det næsten altid kræft, så noget må der været sket i miljøet.

Jeg har altid håbet på at dø af et hjerteslag, det var s'gu humant, men har nok mere indstillet mig på kræft på et tidspunkt, og sjældent hører man om nogen der bare dør af alderdom.

Ak, ak.

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

De spørgsmål du nævner er meget relevante og alle svarrene har vi ikke (endnu).
Jeg er ikke helt enig med dig i din observation, at folk idag væsentligts dør af kræft. Blodprop i hjerte og hjerne er stadig 2 meget store årsager til død. Der er dog sket en del markante forbedringer på netop disse områder: ballonudvidelser, bypass kirurgi, pacemaker implantation, blodfortyndende behandling med magnyl o.l., cholesterolsænkende midler, bedre boldtryks og diabetes kontrollerende midler. Alt sammen medvirkende til at mindske sygeligheden af bl.a. blodprop i hjerte og hjerne. Det vil sige at mange mennesker overlever betydeligt længere og "når" så at få bl.a. kræft og dør så istedet af det. Det kan være en del af årsagen til dine observationer, og ikke nødvendigvis miljøfaktorer.
Disse få linier skal på ingen måde læses som et udtømmende svar på dit spørgsmål, der kan skrives tykke bøger om dette og alligevel udtrykkes den endegyldige sandhed sikkert ikke helt.
I slipper ikke for min private kæphest: De miljøfaktoerer, som er mest betydende for vores helbred er 3 som vi 100% selv er herre over: alkohol, tobak og forkert mad som fører til overvægt.

mvh Anders
Til AndersKruse


Nu er det jo desværre ikke sådan at fordi et stof en almindeligt udbredt og anvendt, at man så kan sætte lighedstegn mellem uskadelighed og udbredelse. Vi ser alt for ofte at et kemisk stof bliver anvendt i stor udstrækning, for år senere at blive skyet som pesten for dens miljø farlighed. Fek.s DDT, bromere brændhæmmer, asbest, formaldehyd, osv.

Trist at mange mennesker har den indstilling at man ikke lader tvivlen om et kemisk stofs miljøbelastning, komme miljøet til gode. Men nærmest bliver fornærmet over at det bliver påpeget og partou skal benytte stoffet...

Husk at hvad du gør skader eller gavner os alle generationer frem


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Til PeMa

Forklar mig lige på hvilken måde du ser sammenhæng mellem benzalkonium klorid og DDT og de andre stoffer du nævner. Mig bekendt er der i til dato intet der tyder på at benzalkonium klorid på nogen måde besidder egenskaber i miljømæssig sammenhænd, der bare minder om DDTs.
Med mindre du har nogle gode argumenter så kan jeg ikke opfatte det du skriver som andet end, at du ønsker at dæmonisere mit indlæg på usaglig vis.
Jeg kan kun gentage at jeg er yderst påvirkelig af gode argumenter, også i miljøspørgsmål. Jeg kræver blot, at de ting man fremfører kan begrundes. Det har du ikke gjort endnu.
Jeg ved ikke om det er mig du henviser til,når du fremfører, at mange mennesker bliver fornærmet over at et stofs miljøfarlighed påpeges, og så partout skal bruge det. I så tilfælde har du helt misforstået mit indlæg.
Så vidt jeg læste dit indlæg, så kunne du jo netop ikke give spørgeren noget alternativ til benzalkonium klorid.
Og så lige til sidst: jeg tror, at miljøet på lang sigt har bedst af, at man undlader "ulven kommer" taktik og istedet argumenterer sagligt for, hvorfor f.eks dette eller hint stof ikke bør bruges. Det andet er der ikke ret mange, der gider høre på i længden.

mvh Anders
Brug eddike når du vasker det.

Et godt tip vi ofte brugte da jeg var i hvidevare branchen
smile

Toyota er IGEN kåret som de bedste i norden!!!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis