Tøj med kælderlugt

Hej

Vi har fundet en pose tøj i kælderen , som vi gerne vil have i brug igen,
men det har en kælderlugt/fugt.
Vi har prøvet at vaske det 2 gange med vaskepulver, men det hjælper lige lidt.
Håber der er en her der ved lidt om det.

cry cry

Med venlig hilsen

Søren
Hej Vi har fundet en pose tøj i kælderen , som... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AndersKruse

Til PeMa

Forklar mig lige på hvilken måde du ser sammenhæng mellem benzalkonium klorid og DDT og de andre stoffer du nævner. Mig bekendt er der i til dato intet der tyder på at benzalkonium klorid på nogen måde besidder egenskaber i miljømæssig sammenhænd, der bare minder om DDTs.
Med mindre du har nogle gode argumenter så kan jeg ikke opfatte det du skriver som andet end, at du ønsker at dæmonisere mit indlæg på usaglig vis.
Jeg kan kun gentage at jeg er yderst påvirkelig af gode argumenter, også i miljøspørgsmål. Jeg kræver blot, at de ting man fremfører kan begrundes. Det har du ikke gjort endnu.
Jeg ved ikke om det er mig du henviser til,når du fremfører, at mange mennesker bliver fornærmet over at et stofs miljøfarlighed påpeges, og så partout skal bruge det. I så tilfælde har du helt misforstået mit indlæg.
Så vidt jeg læste dit indlæg, så kunne du jo netop ikke give spørgeren noget alternativ til benzalkonium klorid.
Og så lige til sidst: jeg tror, at miljøet på lang sigt har bedst af, at man undlader "ulven kommer" taktik og istedet argumenterer sagligt for, hvorfor f.eks dette eller hint stof ikke bør bruges. Det andet er der ikke ret mange, der gider høre på i længden.

mvh Anders


Hej Anders

Jeg er ikke ude på at dæmoniserer dit indlæg !

Du skriver dig bekendt... det er jo netop det der er sagen kerne, jeg troede at jeg havde gjort dig det bekendt ved at henvise til den undersøgelse der er lavet og som bliver offentligjort på siden miljø&sundhed. Min sammenligning med eks. DDT er at her troede man også at stoffet var helt og aldeles uskadeligt, man har set i dokumentar udsendelser hvordan man sprøjtede DDT direkte ind i ansigtet på folk, så overbevist var man om dets uskadelighed. Du skal ikke forstå det sådan at jeg mener at stofferne er identiske men at man tilsyneladende ikke er blevet klogere af mange års sameksistens med kemi. Der findes jo i tusindevis af kemiske stoffer hvor man ikke kender virkningen på miljøet, og tilsyneladende også er ligeglad. Alle stofferne har det tilfældes at de ikke skal undersøges for skadelige virkninger på miljø og mennesker før de bliver givet fri. Eksempelvis kan jeg huske at jeg i min læretid benyttede skære og slibeskiver med asbest i, man troede at det var ufarligt.. det ved vi alle idag ikke er sandt.

Du siger at jeg ikke havde noget alternativ til spørgeren !! Det behøver jeg vel heller ikke ?? Jeg påpeger blot at det du forslog skulle bruges med omtanke og måske ikke var det mest hensigtsmæssige.. det har jo også resulteret i at andre læsere er kommet på banen med alternative forlag. Man bør vel altid advare folk hvis De er ved at begå en fejl ?

Det jeg skriver om folks reaktionsmønster er en generel betragtning og ikke møntet på nogen specifik. Men det er jo meget pudsigt at du bliver negativ over mit indlæg.. det havde sikkert ikke været den samme reaktion hvis jeg havde sagt at du skulle købe en AEG skruemaskine frem for en SKILL.

Jeg mener helt klart at jeg har begrundet mit indlæg.. hvilket du vil erfarer hvis du følger min link.. jeg vil af indelysende årsager ikke fylde dette forum med store citater fra diverse undersøgelser og det burde heller ikke være nødvendigt.

Miljø er åbenbart et "religions" spørgsmål som vi desværre aldrig bliver enige om.

MVH


Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Hej Peter

Jeg har jo netop fulgt dine links og ikke fundet begrundelser. Det er problemet. Og nej miljø er ikke et "religiøst" spørgsmål for mig. Mine meninger kan ændres af argumenter og blot minimale forklaringer om at dette eller hint stof ikke bør bruge pga. osv....
Jeg tror at en af grundene til at mange mennesker som du skriver (og jeg i øvrigt er enig med dig i ) ikke gider at høre om miljø og i fornærmethed handler stik modsat, er at der er alt for mange der råber "ulven kommer" og kradser man bare lidt i overfladen viser det sig ofte at argumentet enten ikke holder eller at alternativet er værre for miljøet o.l.
I øvrigt kan jeg godt leve med en skill.

mvh
Anders
Hej smile

Agurketider og større konkurrence i medierne, er medvirkende til fejlagtige hetz mod uskyldige grupper, varer, kemikalier, landbrug osv.

F.eks var der noget i TV (Station 2) i går, om unges misbrug af hash.
Det blev slået stort op at hashen var et kæmpe problem, og at halvdelen af de danske unge har prøvet at ryge hash - uhaa..
Hvor meget mediedækning var der om "hash-problemet" i 60'erne? Mig bekendt var hash i 60'erne det mest udbredte rusmiddel blandt unge - og er det egentlig ikke gået meget godt alligevel? (husk samtidig at hash var ret nyt dengang)

Den store forskel ligger i at det slet ikke er hashen der er det store problem - nej, det er årsagen til at de unge har brug for rusmidler og får et misbrug. Det er det man skal tage fat i.
USA havde samme problem med hash for år tilbage, de fik ikke gjort det rigtige, nemlig at "piske" forældrene til at give deres børn en ordentlig opdragelse (læs: kærlighed) - og hvad er der sket nu? Jo, de amerikanske unge ryger ikke hash, men de ryger Crack i stedet...

Lur mig om ikke det program i TV i går, fører til strengere straffe for at besidde hash (eller ligende), og hvad hjælper det? Ikke noget, for de unge får bare fat i noget alkohol i stedet.

Samme problem har vi med kamikalier, svin med sår, landbrug, voldelige film osv osv osv...
Man forbyder en masse ting, fordi de er bivirkning til det rigtige problem, og det er totalt forkert.

Vi får flere og flere love og regler, vi skulle i stedet have noget mere sund fornuft.

Jeg kan komme med et eksempel:
Jeg var til familie-julefrokost, og med til bords var en knægt på 10 år.
Vi alle fik snaps, og knægten spurgte om hvad snaps var. Jeg tog et glas og skulle til at hælde en lille sjat op i hans glas, så han kunne blive kurreret for sin snapse-nysgærrighed - men det nåede jeg slet ikke, for knægtens mor råbte og skældte, at det var totalt sindsygt at give ham snaps....
Hvad tror i han gør næste gang han ser en snapseflaske?
Hvad tror han havde gjort hvis han havde fået lov til at smage?


Nå men for lige at runde det (næsten) oprindelige emne, så er der kemikaliepanik.
Bare fordi et stof et lovligt, betyder det ikke at det er miljøneutralt - og det synes jeg ærligtalt er forkert.
Hvis man kigger på medicinalindustrien, så skal medicin testes og testes og testes i flere år, før det får lov til at komme på markedet. Og hvorfor det? Jo det er for at teste virkninger/bivirkninger, for hvis man sender noget medicin på markedet, med ukendte bivirkninger, så falder der brænde ned i form af erstatninger på astronomiske beløb. Det går trods alt "kun" udover de mennesker der bruger medicinen, hvorimod et forkert kemikalie kan gå udover millioner af mennesker + vor moder jord..
Derfor burde der være MEGET bedre tests af kemikalier. Det må være muligt at teste for 1000vis af skadevirkninger ved kemikalier, og det må kemikalievirksomheden betale, som medicinalindustrien gør det nu.

Rhodalon i en vaskemaskine kan jeg ikke se er det store problem, da skyllevandet går i kloakken, hvor det bliver renset.


Nå men det var et langt indlæg, som egentligt ikke havde meget med sagen at gøre.

Dog skal jeg lige sige, at muglugt på tøj, "nemt" fjernes med eddike (som en skriver) og dernæst skal det hænge udendørs i en uges tid. Husk at det ikke må komme i solen, da den bleger tøjet.

Mvh ThomasB
Hej

Jeg har prøvet at med ligge tøjet i maskinen,lade den indtage vand og ½ liter eddike, og lade det stå natten over.
For derefter at sætte den på skylleprogram,og så alm. vaskeprogram, og derefter en tur i tumbleren.
Så var den lugt væk. Uden tumbleren er der lidt lugt tilbage.
Men ellers tak for det meget omfattende og interesante indlæg/debat fra jer alle.
Jeg var ikke klar over at rodalon var noget man skulle være lidt forsigtig med.
biggrin biggrin biggrin

Med venlig hilsen

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis