Ventilationssystem i etageejendom vs. pelsdyrsallergi

Hej alle,

Min datter lejer i øjeblikket en ejerlejlighed i et nybyggeri fra 2017. I komplekset er der 12 lejligheder som deler ventilationssystem. Desværre er min datter begyndt at opleve allergiske symptomer, når hun opholder sig i sin lejlighed.  Hun lider af allergi over for hunde og katte, som det er tilladt at holde i ejendommen. 

Vi har en mistanke om, at ventilationssystemet spreder allergener til min datters lejlighed, som er beliggende i stueplan, mens de to lejligheder, hvor der bor hunde, er beliggende på anden sal. Vi mistænker ventilationssystemet, fordi min datter kun oplever symptomer inde i sin lejlighed. Samtidig er hundene aldrig i nærheden af hendes dør eller repos på grund af bygningens indretning.

Er der nogen, som kan hjælpe med at vurdere, om ventilationssystemet kan være årsagen til min datters gener, herunder om andre har hørt om en ligende problematik med sådanne anlæg? Og samtidig er jeg interesseret i at høre, om der kan findes en løsning på dette som ikke medfører, at min datter skal flytte. Kunne man fx skifte til filtrer, der kan bremse pelsdyrsallergener? 

Hej alle, Min datter lejer i øjeblikket en... Vis hele indlægget
59 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kan nogen svare på, om ventilationssystemer ligende dem, der er i etageejendomme, genbruger luften eller om det kun er varmen fra det brugte luft der genvindes? 

Hvis det er nutidens anlæg, med en enthalpi veksler, så vil der uungåeligt komme støv, pollen m.m. med tilbage til indsugnings siden.

Er den med kryds felt, genbruges intet af luften, om end der kan være små lækager.

er det bare "ind - ud" ventilation, uden varmegenvinding, så er det et spørgsmål om vindretning, så vil der altid være "genbrug" af "foureningerne"


 


Steensen skrev den 25-01-2019 09:23:29

Hvis det er nutidens anlæg, med en enthalpi veksler, så vil der uungåeligt komme støv, pollen m.m. med tilbage til indsugnings siden.


Det tror jeg ikke. Men kan ikke dokumentere det. Jeg tror veksleren er fuldstændigt tæt imellem de to luftstrømme og mht filter, så kan man få de hepa filtre til sit anlæg som man ønsker.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Batman10 skriver d. 16/12-2018, kl18:06:

Jeg har fundet ud af, at lejligheden anvender et decentralt ventilationsanlæg. Jeg har skiftet de to filtre i anlægget, der er placeret i lejlighedens teknikrun.

Når det er et decentralt anlæg, er det efter min opfattelse "græsk-katolsk" om det er den ene eller anden type veksler for given lejlighed.

Tidligere er der peget på kortslutning af det centrale indsug og udkast. Bl.a. har der været omtalt madlugt i alle lejlighederne, det er en typisk kortslutning af central indsug og afkast.

En anden mulighed, som ikke har været på tale, er hvis ventilations-m/k har tilsluttet en given lejlighed forkert, dvs. tilsluttet indsugningen på afkastet hovedledning og omvendt. Det har man set før i anden sammenhæng.

Noget som ikke har været omtalt eller berørt før, er hvis Datteren får lov til at opholde sig i en anden lejlighed, f.eks. 1/2 -1 time, får hun så også kraftig ubehag???

I dag har vi fået besked om, at ventilationen er i fejltilstand. Dette er lige opdaget i dag, men hvor længe det har stået på er uvist. Fejlen er i gang med at blive rettet, hvad end den så består af.

Annonce

Husk at være nysgerrig på vores vegne. Spørg hvad der er galt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 29-01-2019 06:12:39

Husk at være nysgerrig på vores vegne. Spørg hvad der er galt.

 Det kan du tro, jeg vil være. Jeg opdaterer tråden, når jeg ved mere.

Der har i dag været fagfolk ude at inspicere. Ventilationsanlægget er i fejltilstand, fordi der er opstået en fejl, der får anlægget til at kortslutte. Derfor kommer der ikke den rigtige luft ind i bygningen, hvorfor fx madlugt også kan spredes rundt i systemet. Fejlen skal både rettes af ventilationsfolk samt en elektriker.

Angående mine datters allergi symptomer fik jeg oplyst, at allergener fra hunden på 2. sal som udgangspunkt ikke burde sprede sig ned til min datters lejlighed i stuen. Dog kunne de ikke 100 % afvise, at der ikke kunne komme lidt luft fra hundens lejlighed ned til min datters. Derfor anbefalede de at indsætte pollenfilter i aggregatet i min dattess lejlighed og eventuelt i lejligheden, hvor hunden bor.

Måske er der håb forude.

Justeringen af ventilationen har betydet, at der ikke længere kommer madlugt til min datters lejlighed, men hun får stadig allergiske symptomer svarende til hendes pelsdyrsallergi. Derfor kan hun stadig ikke være i lejligheden og er nu flyttet. Med os tager vi erfaringen, at det ikke var en god idé at flytte i etageejendom, hvor husdyr er tilladt, når hun er allergisk overfor dyr med pels.

Jeg vil gerne takke alle jer, der har bidraget med oplysende kommentarer i denne tråd. Det har været meget værdsat.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis