Ventilationssystem i etageejendom vs. pelsdyrsallergi

Hej alle,

Min datter lejer i øjeblikket en ejerlejlighed i et nybyggeri fra 2017. I komplekset er der 12 lejligheder som deler ventilationssystem. Desværre er min datter begyndt at opleve allergiske symptomer, når hun opholder sig i sin lejlighed.  Hun lider af allergi over for hunde og katte, som det er tilladt at holde i ejendommen. 

Vi har en mistanke om, at ventilationssystemet spreder allergener til min datters lejlighed, som er beliggende i stueplan, mens de to lejligheder, hvor der bor hunde, er beliggende på anden sal. Vi mistænker ventilationssystemet, fordi min datter kun oplever symptomer inde i sin lejlighed. Samtidig er hundene aldrig i nærheden af hendes dør eller repos på grund af bygningens indretning.

Er der nogen, som kan hjælpe med at vurdere, om ventilationssystemet kan være årsagen til min datters gener, herunder om andre har hørt om en ligende problematik med sådanne anlæg? Og samtidig er jeg interesseret i at høre, om der kan findes en løsning på dette som ikke medfører, at min datter skal flytte. Kunne man fx skifte til filtrer, der kan bremse pelsdyrsallergener? 

Hej alle, Min datter lejer i øjeblikket en... Vis hele indlægget
59 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
christiannielsen skrev den 15-01-2019 16:46:17

Det vil jeg erklære mig enig i. Dog ikke hår. Jeg ved ikke hvor store allergipartikler fra dyr er.

Tjek hvor indsugning er placeret ift afkast.

 Disse partikler skulle være meget være små.

Endnu en opdatering.

Der er to rør på taget, som også går igennem bygningen og samlet fordeler luften til lejlighederne. Det ene rør er luftindtag, mens det andet tager den brugte luft ud af bygningen. Afstand mellem indtag og udtag skulle være ok.

Ham manden jeg talte med foreslog, at røgspjældene der er monteret i ventilationskanalerne til hver lejlighed, måske stod for åbne, og derfor kunne indsluse madlugt og dyreallergener?

Nu har jeg fulgt med længe, og må lige komme med et spørgsmål.
Kunne det tænkes at din datter bliver "smittet" med allergenerne på fælles arealer, som trapper elevatorer mm?
Hunde skal jo luftes flere gange dagligt, hvilket betyder at de jo kommer på trapper mm, som hun så "suger" med sig ind i hendes lejlighed hver gang hun åbner døren.

Det må være et helvede at være hende, og jeg føler virkelig med hende...
Jeg er selv gift med en kvinde der har parfume allergi, så jeg kender til problemet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
batman10 skrev den 15-01-2019 18:42:53

Endnu en opdatering.

Der er to rør på taget, som også går igennem bygningen og samlet fordeler luften til lejlighederne. Det ene rør er luftindtag, mens det andet tager den brugte luft ud af bygningen. Afstand mellem indtag og udtag skulle være ok.

Ham manden jeg talte med foreslog, at røgspjældene der er monteret i ventilationskanalerne til hver lejlighed, måske stod for åbne, og derfor kunne indsluse madlugt og dyreallergener?

 Har i overvejet at lukke ventilationen til for en periode for at se om det giver noget?

Endvidere kig jeres naboskel igennem for utætheder.

Man kan jo forsøge at lufte ud på konventionel vis i perioden hvor ventilationen er lukket.


Elektronikteknikeren
Annonce

Hvad var afstanden?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 15-01-2019 20:58:36

Hvad var afstanden?

 Det fik jeg ikke oplyst. Kun at afstanden var "ok". Det er selvfølgelig ikke så pålideligt et svar

Gregeren skrev den 15-01-2019 19:10:19

 Har i overvejet at lukke ventilationen til for en periode for at se om det giver noget?

Endvidere kig jeres naboskel igennem for utætheder.

Man kan jo forsøge at lufte ud på konventionel vis i perioden hvor ventilationen er lukket.

 Vi har desværre ikke mulighed for at lukke det helt

PinkHenrik skrev den 15-01-2019 18:48:57

Nu har jeg fulgt med længe, og må lige komme med et spørgsmål.
Kunne det tænkes at din datter bliver "smittet" med allergenerne på fælles arealer, som trapper elevatorer mm?
Hunde skal jo luftes flere gange dagligt, hvilket betyder at de jo kommer på trapper mm, som hun så "suger" med sig ind i hendes lejlighed hver gang hun åbner døren.

Det må være et helvede at være hende, og jeg føler virkelig med hende...
Jeg er selv gift med en kvinde der har parfume allergi, så jeg kender til problemet.

 

PinkHenrik skrev den 15-01-2019 18:48:57

Nu har jeg fulgt med længe, og må lige komme med et spørgsmål.
Kunne det tænkes at din datter bliver "smittet" med allergenerne på fælles arealer, som trapper elevatorer mm?
Hunde skal jo luftes flere gange dagligt, hvilket betyder at de jo kommer på trapper mm, som hun så "suger" med sig ind i hendes lejlighed hver gang hun åbner døren.

Det må være et helvede at være hende, og jeg føler virkelig med hende...
Jeg er selv gift med en kvinde der har parfume allergi, så jeg kender til problemet.

 Det har vi også overvejet, og der er tale om en stor, langhåret hund. Ejeren benytter dog en anden indgang til bygningen, som ligger et stykke fra min datters lejlighed, og de tager altid elevatoren op til deres lejlighed på 2. sal, mens min datters lejlighed er i stuen. Men det er klart, at fælles arealerne også er en mulig kilde.

batman10 skrev den 21-01-2019 11:17:52

 Det fik jeg ikke oplyst. Kun at afstanden var "ok". Det er selvfølgelig ikke så pålideligt et svar

 Det er et svar fra en person der prøver at krybe uden om en eventuelt "ommer". 

Prøv lige at tage et foto af indsugning og afkast, og læg herop.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis