Ventilationssystem i etageejendom vs. pelsdyrsallergi

Hej alle,

Min datter lejer i øjeblikket en ejerlejlighed i et nybyggeri fra 2017. I komplekset er der 12 lejligheder som deler ventilationssystem. Desværre er min datter begyndt at opleve allergiske symptomer, når hun opholder sig i sin lejlighed.  Hun lider af allergi over for hunde og katte, som det er tilladt at holde i ejendommen. 

Vi har en mistanke om, at ventilationssystemet spreder allergener til min datters lejlighed, som er beliggende i stueplan, mens de to lejligheder, hvor der bor hunde, er beliggende på anden sal. Vi mistænker ventilationssystemet, fordi min datter kun oplever symptomer inde i sin lejlighed. Samtidig er hundene aldrig i nærheden af hendes dør eller repos på grund af bygningens indretning.

Er der nogen, som kan hjælpe med at vurdere, om ventilationssystemet kan være årsagen til min datters gener, herunder om andre har hørt om en ligende problematik med sådanne anlæg? Og samtidig er jeg interesseret i at høre, om der kan findes en løsning på dette som ikke medfører, at min datter skal flytte. Kunne man fx skifte til filtrer, der kan bremse pelsdyrsallergener? 

Hej alle, Min datter lejer i øjeblikket en... Vis hele indlægget
59 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej alle,

Først og fremmest tak for alle jeres gode tilbagemeldinger på mit indlæg. Det værdsætter jeg meget.

Vi fik desværre ikke løst problemet med min datters allergi. Der er blevet taget en støvprøve i hendes lejlighed, der viste forekomst af hundeallergener. Derfor er vi sike på, at hendes allergisymptomer udløses, fordi ventilationsanlægget spreder allergener fra lejligheden, hvor der bor en hund. Lige nu får hun kraftige symptomer efter blot en halv times ophold i lejligheden.

Vi går derfor på jagt efter en lejlighed i en ejendom, hvor husdyr er forbudt.


Når jeg læser indlæggene, får jeg den tanke, at der kan være utætheder i lejlighedsskel/etageadskillelser, som sammen med et undertryk i din datters lejlighed, kan transportere forurenet luft ned til hende gennem disse utætheder!

Undertrykket kan opstå ved et forkert indreguleret ventilationsanlæg, eller måske ved anvendelse af emhætte, men det kommer helt an på hvordan ventilationssystemet er opbygget.

Lejlighedsskel/etageadskillelser skal i princippet være lufttætte (bl.a. brand) og her har jeg set rystende fejl (eksempeltvist har jeg set så store åbninger i teknikskabet i 2 lejligheder at beboerne kunne have fælles hund i Golden Retriverstørrelse).

En anden fejl som jeg ofte ser, er at installationsskakter går op gennem bygningen uden den nødvendige brandadskillelse, og der er således fri adgang for luft mellem de forskellige etager/lejligheder.

En anden detalje i den forbindelse, er at jeg oplever en del gange (meget ofte), at de personer/montører der indregulerer ventilationsanlæggene, ikke ved ret meget om hvordan man gør dette, og dette kan så give ubalance i et balanceret ventilationssystem.

Hvor længe siden er det at din datter er blevet undersøgt og var det hos egen læge eller på henvisning til et af allergi centrene på hospitalerne.

Jeg er selv i gang med en hyposensibilisering (vaccination) for pollen på OUH, det koster ca 6000 kr over 5 år.

Min allergi udviklede sig pludselig til at aldrig have haft bihulebetændelser til +5 over græspollen sæsonen. Allergi forandrer sig desværre. 

Lige nu og her er løsningen desværre nok kun at flytte.

Held og lykke til hende


Lars N skrev den 09-01-2019 22:34:12

Hvor længe siden er det at din datter er blevet undersøgt og var det hos egen læge eller på henvisning til et af allergi centrene på hospitalerne.

Jeg er selv i gang med en hyposensibilisering (vaccination) for pollen på OUH, det koster ca 6000 kr over 5 år.

Min allergi udviklede sig pludselig til at aldrig have haft bihulebetændelser til +5 over græspollen sæsonen. Allergi forandrer sig desværre. 

Lige nu og her er løsningen desværre nok kun at flytte.

Held og lykke til hende


 Hej Lars,

Min datter er udredt for allergi på OUH's allergicenter i efteråret 2017. Hun er allergisk over for hund og kat, men ikke pollen, skimmelsvampe eller fødevarer. Derfor er vi, næsten som det eneste, meget sikrer på, at ventilationssystemets spredning af allergener fra den eneste hund i bygningen er årsagen til hendes gener.

Orla Nautrup skrev den 09-01-2019 16:53:10

Når jeg læser indlæggene, får jeg den tanke, at der kan være utætheder i lejlighedsskel/etageadskillelser, som sammen med et undertryk i din datters lejlighed, kan transportere forurenet luft ned til hende gennem disse utætheder!

Undertrykket kan opstå ved et forkert indreguleret ventilationsanlæg, eller måske ved anvendelse af emhætte, men det kommer helt an på hvordan ventilationssystemet er opbygget.

Lejlighedsskel/etageadskillelser skal i princippet være lufttætte (bl.a. brand) og her har jeg set rystende fejl (eksempeltvist har jeg set så store åbninger i teknikskabet i 2 lejligheder at beboerne kunne have fælles hund i Golden Retriverstørrelse).

En anden fejl som jeg ofte ser, er at installationsskakter går op gennem bygningen uden den nødvendige brandadskillelse, og der er således fri adgang for luft mellem de forskellige etager/lejligheder.

En anden detalje i den forbindelse, er at jeg oplever en del gange (meget ofte), at de personer/montører der indregulerer ventilationsanlæggene, ikke ved ret meget om hvordan man gør dette, og dette kan så give ubalance i et balanceret ventilationssystem.

 Hej Orla,

Min datters lejlighed er beliggende i stuen, mens hunden er på 2. sal, så der er trods alt en vis afstand mellem dem, hvis årsagen udelukkende skulle findes i utætheder i etageadskillelsen.

Jeg tror mest på din forklaring med mangelfuld regulering af ventilationsanlægget. Alle lejligheder er forsynet med decentrale anlæg, hvor filtrene i hvert aggregat netop er blevet skiftet. Alligevel spreder der sig madlugt mellem lejlighederne, og derfor mistænker vi, at der også via ventilationsanlægget spredes allergener fra hunden på 2. sal.

Annonce

Er der styr på adskillelse via en evt installationsskakt?

Når der spredes madlugt fra en lejlighed til en anden, tyder det på at der ikke er tæt adskillelse mellem dem, som der skal være (bl.a. på grund af risikoen for brand/røgspredning).

Det er en forholdsvis let sag at kontrollere om der er tæt mod de andre lejligheder, hvilket jeg jævnligt kontrollerer.

Hvis det decentrale anlæg er indreguleret korrekt skulle der gerne være et svagt overtryk konstant, men hvis emhætten ikke er en del af ventilationsanlægget  (hvilket de dog ofte er i sådanne decentrale lejlighedsanlæg) giver det problemer med at der bliver undertryk  når emhætten startes.

Jeg var lige tilbage for at se lidt på indlæggene, og så at det var et byggeri fra 2017, så der skal foreligge en indreguleringsrapport på ventilationsanlægget i hver enkelt lejlighed (dette bliver der dog ofte fusket med enten p.g.a. uvidenhed eller dovenskab).

En ukkorekt indregulering af ventilationsanlæg kan have en ikke ubetydelig indflydelse på varmeregningen ud over betydningen for indeklimaet!

Hvis bygningsejeren ikke har rapporten, burde den forefindes i kommunens byggesagsarkiver (Weblager eller tilsvarende).

Det kunne være interessant at vide hvor i landet problemet er (postnummer?)

Måske er afkast for tæt på indsugningen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er i København.

Jeg kan simpelthen bare ikke greje, hvordan allergenerne fra hunden kan sprede sig i ventilationssystemet? 

Når min datter er i lejligheden, får hun en stærkere allergisk reaktion, end når opholder sig steder, hvor dyrene er i samme rum som hende. Jeg tænker, at dette kan skyldes, at allergenerne konstant blæses ud i luften via ventilationsanlægget og ikke "ligger sig". En anden forstærkende faktor kan være, at beboerne sjældent lufter ud på gammelsdags manér, da dette som bekendt er overladt til den mekaniske ventilation. Men en ting er sikkert - luften er ikke ren i min datters lejlighed.

Det kan godt være tilfældet, men i så fald skulle det være for tæt på afkast i de andre lejligheder, men det kan jo ikke have noget med hunden at gøre.

Forøvrigt når der er tale om decentrale anlæg, kan luften ikke opblandes med den fra de andre lejligheder.


Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis