Monteribg af træningsudstyr på skrøbelig væg

Hej

Jeg er ved at bygge et træningsrum i min garage. jeg har svært ved at hænge min pull up stang op, da væggene er meget skrøbelige. Jeg troede egentlig at det var mursten, men boret suser lige igennem væggen. Jeg har prøvet med franske skruer og ravplugs, men stangen rev sig løs med det samme. Hvad skal jeg gøre. Se venligst billederne.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bagmur (indervægge) er ceborex blokke, facaden er mursten.

For at kunne bære noget rigtigt, må SU ud gennem begge lag. Langt murbor hele veje igennem. Få fat i et rustfri rør og kort det op så det går igennem. Put en gevindstang igennem røret (nok 12 mm). Møtrik på yderside, opspænd redskab og bolt sammen på inderside.

Alternativ: op i tagkonstruktionen og find det vandrette spær, der bærer loftet. Put et stykke kraftigt fladjern 5x50 mm, op gennem loftet og fastgør med franske skruer ... eller endnu bedre, gennemgående bolte.


 

Stangen er ophængt på begge sider med tre huller. Burde det så kunne lade sig gøre med plugs til gasbeton og med mine franske skruer?

Og hvis ikke, så følge uldals anvisninger?

Jeg vil gerne have at stativet sidder højt på væggen. Hvis jeg borer igennem begge vægge, vil jeg bore igennem den hvide tværgående træbjælke på billeder 2 i stdet for murstenene. Er det et problem?

Hvis stangen er ophængt i begge sider med 6 skruer i alt, burde det kunne holde. Hvis du borer igennem muren og træbjælken, kan du næsten ikke undgå, at det holder. Det er vel også det uldal skriver.


fase
Annonce

Kan jeg nøjes med 2 huller, hvis jeg følger uldals løsning med at bore igennem begge vægge? Jeg er ikke så meget for at bore 6 gennemgående huller.

Lav to gennemgående huller og to huller til gasbetonplugs, så du har styr på din bom.


fase

Og skal de gennemgående huller gå igennem murstenene på ydermure eller den hvide tværgående bjælke?

Du kan godt bore gennem bjælken for at få bommen så højt op som muligt.


fase

Du behøver ikke at bore igennem bjælken. Den er af træ og kan alene holde alt det du behøver hvis de går 40 - 50 mm ind i træet . 

Køb nogle passende lange træskruer f.eks. 6 x 200 mm eller 6 x 240. Jeg har købt 6 x 200 i den lokale xl byg men kan se at Biltema har dem også.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis