Vovlo Penta renovering

 Følg tråden
TK
TK
Indlæg: 25
Postnr: 5750
TK TK

Hej, i kloge mennesker herinde.

Jeg har sat mig for at renovere min bådmoter denne vinter. Det er en volvo penta 2002 fra 1994.

Den er pillet ud og står nu i mit værksted.

1. Er der nogen der har et god råd til, hvor jeg kan købe reservedelene billigst? DK, SE, UK ? 

2. Er der nogen herinde, der har prøvet at renovere sådan en og har nogle erfaringer? Jeg er ikke mekaniker.

Hilsen Torben




finnband
finnband
Indlæg: 312
Postnr: 2670
finnband finnband

Måske kan du bruge denne mulighed

https://www.parts4engines.com/volvo-penta-2002-parts/

Finnband
kovas
kovas
Indlæg: 1488
Postnr: 9670
kovas kovas

Kan du ikke beskrive hvad du mener med renovering? er det en total hovedrep. eller?

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
TK
TK
Indlæg: 25
Postnr: 5750
TK TK Trådstarter

Hej Kovas

Total renovering. Nye krumtaplejer, nye plejllejer, nye stempelringe, honing af cylindre, slibning af ventiler m.m.

parts4engines er meget billigere end marinepartseurope, det er måske uoriginale dele?

De har bare ikke alt, jeg skal bruge. Er der andre?

Hvem på fyn sliber ventiler og honer cylindre, til rimelig pris?

Finn Gevind
Finn Gevind
Indlæg: 517
Postnr: 5900
Finn Gevind Finn Gevind

Hej TK.

Det gør Fyns Kardan

link: https://www.kardancenter.dk/

je_ns
je_ns
Indlæg: 4771
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Hvis cylinderne er slidte skal du have dem boret op, og have nye overstørrelses stempler i.

Det er begrænset hvor meget du kan hone ud, og evt formfejl som ovalitet og andre skævheder rettes ikke op.

Du skal også lige have vurderet, om krumtappens søler skal slibes.

Knastakslen kunne måske også trænge til slibning og nye lejer.

Toppen skal jo nok også tryktestes og planes af..

Så alt i alt vil jeg mene det er et job for et cylinder servise værksted, hvis du vil kunne kalde det en hovedreparation. 

Men prøv at få en pris på en ny blok med stempler og krumtap, måske er det lige så billigt?

Prøv at kikke lidt her, nok ikke billige, men et seriøst firma...

https://www.nytdrev.dk/

Hellere eje, end at leje.
TK
TK
Indlæg: 25
Postnr: 5750
TK TK Trådstarter

Tak til jer der har svaret. Der er da lidt at arbejde med.

kovas
kovas
Indlæg: 1488
Postnr: 9670
kovas kovas

Når du er kommet til at den er skilt helt ad så kan du måle lejeslør med det her,   http://www.plastigaugeusa.com/how.html Med en mikrometerskrue kan du få et indtryk af om den er oval, hvad der er meget alm når lejet er slidt. En honing gør bare cylinder væggen ru igen så den kan holde på smøringen, honingen følger cylindervæggen i de skævheder som den nu har. Øverst i cylinderen kan du mærke efter om der er en kant hvor stempelringen vender.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
autoole
autoole
Indlæg: 881
Postnr: 9220
autoole autoole

Hej. 

Skiller du selv ad, har du brug for en manual. Jeg har selv renoveret en 2002, og du skal være MEGET obs på pladseringen af stangen der går igennem blokken og styrer omd. dernæst skal du være obs på splinerne på gearakslen og flangen den går ind i.  Du kan se noget om det her  http://olesautoservice.dk/vitilbyder/volvo-penta.html

Elan 31/33 Den nu glade ejer af en helt ny Penta D1 - 30 ;0))
autoole
autoole
Indlæg: 881
Postnr: 9220
autoole autoole

Ps jeg er stoppet og har solgt værkstedet, men kan jeg hjælpe dig så bare spørg.


Elan 31/33 Den nu glade ejer af en helt ny Penta D1 - 30 ;0))
autoole
autoole
Indlæg: 881
Postnr: 9220
autoole autoole

fandt lige denne.

https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zei...Manual.pdf

på billede 9 kan du se enden af den stang jeg nævnte. jeg havde ikke fået min monteret korrekt, så den gik ikke helt som den skulle, men kort fortalt, den kom til det. ;0)))

Husk også at vende vandrøret rigtigt billede 11.



Elan 31/33 Den nu glade ejer af en helt ny Penta D1 - 30 ;0))
TK
TK
Indlæg: 25
Postnr: 5750
TK TK Trådstarter

Hej Autoole

Tak for dine gode råd. Jeg har selv skilt den ad, det er klaret. Motorblokken står nu helt nøgen, klar til at blive rengjort. Jeg bruger manualen som du henviser til, faktisk både på svensk og engelsk. Når der er et fagudtryk i den ene, jeg ikke forstår, hjælper det som reglen at oversætte med den anden. Desuden bruger jeg i høj grad sprængskitserne fra  marinepartseurope. Uden dem var jeg slet ikke begyndt. 

I forbindelse med motorblokken har jeg nogle overvejelser... Når nu det hele er skilt ad, er det så ikke lidt tosset ikke at skifte foringerne i blokken. Jeg mener, hvis jeg får foringerne honet og skifter stempelringene, så får jeg nok en bedre kompression, men hvor længe holder det? foringerne er jo stadigt slidte. Hvad tænker du om det? En tredje løsning er udboring og større stempler. Hvad gjorde du? 

Så er der det med krumtaplejerne. Hvordan måles sliddet på værksteder herhjemme?



Til Kovas

Ved du om Plastigauge kan købes her hjemme?



autoole
autoole
Indlæg: 881
Postnr: 9220
autoole autoole

Du har ikke "løse" foringer i, det er cylindrene boret direkte ud i blokken.

Jeg havde stadig Xhoningen fra fabrikken i mine cyl.væge, og kun en meget minimal kant i toppen af cyl. derfor satte jeg kun nye ringe i. med hensyn til lejer, var de knap "slidte", og jeg kunne "spejle" mig i krumtappen, hvorfor der bare kom nye lejer i. men selvfølgelig alle pakninger og pakdåser. Jeg renoverede den op udelukkende fordi jeg ville have ferskvandkøling på den, og så ville jeg vide hvordan det stod til med rust i den.

Og hvis ikke der er ferskv. køling på den, så lav det. Du får motortemp. højere op, med bedre motorgang osv. 


Elan 31/33 Den nu glade ejer af en helt ny Penta D1 - 30 ;0))
TK
TK
Indlæg: 25
Postnr: 5750
TK TK Trådstarter

 Jeg var faktisk lidt usikker på det med foringer, for i sprængskitserne fra marinepartseurope er der ikke mindre end 25 sprængskitser af 2002 motorblokke, de er næsten ens alle sammen, bortset fra at nogle viser foringer og nogle gør ikke. Jeg kan desværre ikke finde ud af hvilken der passer til min motor, da jeg ikke har noget serienummer på den. Jeg har kun et produktionsnummer og det er ikke nok til at JL skibsservice kan finde den skitse, der passer på min motor.

Jeg har allerede ferskvandskøling, jeg bruger det også til at varme brugsvand, det fungerer perfekt. Hvordan renser jeg kølesystemet i blokken, hælder jeg en svag syrer på og lader det stå natten over, eller er der en mere smart metode? 

Jeg har set på youtube, at folk renser toppen af deres blok af med stålbørste på en boremaskine. Vil det ikke efterlade mange små ridser, der kan skabe utætheder?

kovas
kovas
Indlæg: 1488
Postnr: 9670
kovas kovas

Hej TK.

Det ser ud som om det kan købes her.  https://www.bgmarine.dk/shop/plastigage-groen-41055p.html

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
TK
TK
Indlæg: 25
Postnr: 5750
TK TK Trådstarter

Tak Kovas, Dem vil jeg prøve.

Vil du være med? Log ind for at svare.