Vovlo Penta renovering

Hej, i kloge mennesker herinde.

Jeg har sat mig for at renovere min bådmoter denne vinter. Det er en volvo penta 2002 fra 1994.

Den er pillet ud og står nu i mit værksted.

1. Er der nogen der har et god råd til, hvor jeg kan købe reservedelene billigst? DK, SE, UK ? 

2. Er der nogen herinde, der har prøvet at renovere sådan en og har nogle erfaringer? Jeg er ikke mekaniker.

Hilsen Torben




Hej, i kloge mennesker herinde. Jeg har sat mig... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Autoole

Tak for dine gode råd. Jeg har selv skilt den ad, det er klaret. Motorblokken står nu helt nøgen, klar til at blive rengjort. Jeg bruger manualen som du henviser til, faktisk både på svensk og engelsk. Når der er et fagudtryk i den ene, jeg ikke forstår, hjælper det som reglen at oversætte med den anden. Desuden bruger jeg i høj grad sprængskitserne fra  marinepartseurope. Uden dem var jeg slet ikke begyndt. 

I forbindelse med motorblokken har jeg nogle overvejelser... Når nu det hele er skilt ad, er det så ikke lidt tosset ikke at skifte foringerne i blokken. Jeg mener, hvis jeg får foringerne honet og skifter stempelringene, så får jeg nok en bedre kompression, men hvor længe holder det? foringerne er jo stadigt slidte. Hvad tænker du om det? En tredje løsning er udboring og større stempler. Hvad gjorde du? 

Så er der det med krumtaplejerne. Hvordan måles sliddet på værksteder herhjemme?



Til Kovas

Ved du om Plastigauge kan købes her hjemme?



Du har ikke "løse" foringer i, det er cylindrene boret direkte ud i blokken.

Jeg havde stadig Xhoningen fra fabrikken i mine cyl.væge, og kun en meget minimal kant i toppen af cyl. derfor satte jeg kun nye ringe i. med hensyn til lejer, var de knap "slidte", og jeg kunne "spejle" mig i krumtappen, hvorfor der bare kom nye lejer i. men selvfølgelig alle pakninger og pakdåser. Jeg renoverede den op udelukkende fordi jeg ville have ferskvandkøling på den, og så ville jeg vide hvordan det stod til med rust i den.

Og hvis ikke der er ferskv. køling på den, så lav det. Du får motortemp. højere op, med bedre motorgang osv. 


 Jeg var faktisk lidt usikker på det med foringer, for i sprængskitserne fra marinepartseurope er der ikke mindre end 25 sprængskitser af 2002 motorblokke, de er næsten ens alle sammen, bortset fra at nogle viser foringer og nogle gør ikke. Jeg kan desværre ikke finde ud af hvilken der passer til min motor, da jeg ikke har noget serienummer på den. Jeg har kun et produktionsnummer og det er ikke nok til at JL skibsservice kan finde den skitse, der passer på min motor.

Jeg har allerede ferskvandskøling, jeg bruger det også til at varme brugsvand, det fungerer perfekt. Hvordan renser jeg kølesystemet i blokken, hælder jeg en svag syrer på og lader det stå natten over, eller er der en mere smart metode? 

Jeg har set på youtube, at folk renser toppen af deres blok af med stålbørste på en boremaskine. Vil det ikke efterlade mange små ridser, der kan skabe utætheder?

Hej TK.

Det ser ud som om det kan købes her.  https://www.bgmarine.dk/shop/plastigage-groen-41055p.html


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ku vi ik lokke dig til at uploade nogle billeder fra inden i din motor?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jo da. Jeg har billeder af hele processen. Jeg vil jo gerne kunne samle den igen :-)

Her er bundkaret lige taget af. krumtappen taget ud og blokken renset.

også er der topstykket taget af, ventilerne pillet ud, og topstykket renset.

Nå, det bliver af 2 omgange!! og det blev topstykket nedefra før rengøring.

Når jeg nu er igang med billeder, så kunne jeg godt tænke mig nogle kommentarer til mine stempler. Kan de bruges igen med nye stempelringe, eller skal de skiftes?

Kan ikke vurdere stemplerne ud fra billedet, de skal måles ud, og tjekke at rillerne til stempelringene er ok, og ikke blevet for brede.

Men hvad er årsagen til du adskiller motoren, gik den dårligt ?



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis