Lave huller på loftet grundet dampspær

Hej.

Har sænket loftet og sat tæt dampspær op.

Selve loftet/taget er oprindeligt med et tykt lag asfaltpap med sten. Efterfølgende er der lavet høj rejsning, med et lag tyndt tagpap ovenover. 

For at undgå 2 x dampspær (da det asfaltpap med sten vel er tæt), vil jeg lave huller heri.

Der er ca 8 meter spænd.

Fra papirulden og op til asfaltpappet med sten er der et mellemrum på ca. 1-2 cm.

Ude langs begge sider er asfaltpappet med sten brudt, så der er åben ned til papirulden og derved dampspærren længere nede.


Er det nok blot at lave disse møjsommelige huller hele vejen hen i midten, så luften derved burde kunne gå fra begge sider og ind til midten? 



Mvh. Christian M
 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Langs siderne 


Mvh. Christian M
 

Som jeg umiddelbart ser det, skal du hurtigst muligt fjerne al tagpappen, da du reelt allerede nu har en lukket konstruktion med dampspærre på begge sider af isoleringen (der er i hvert fald for lidt ventilation under tagpappen).

Nu ved jeg ikke om du har en gældende tilstandsrapport/ejerskifteforsikring, men hvis du har, er der noget der bør ses nærmere på.

Hvis der er blæst papiruld ind i tagkonstruktionen, er der nok nogle håndværkere der ikke har tænkt sig om!

Orla Nautrup skrev den 23-11-2018 01:18:33

Som jeg umiddelbart ser det, skal du hurtigst muligt fjerne al tagpappen, da du reelt allerede nu har en lukket konstruktion med dampspærre på begge sider af isoleringen (der er i hvert fald for lidt ventilation under tagpappen).

Nu ved jeg ikke om du har en gældende tilstandsrapport/ejerskifteforsikring, men hvis du har, er der noget der bør ses nærmere på.

Hvis der er blæst papiruld ind i tagkonstruktionen, er der nok nogle håndværkere der ikke har tænkt sig om!

 

Orla Nautrup skrev den 23-11-2018 01:18:33

Som jeg umiddelbart ser det, skal du hurtigst muligt fjerne al tagpappen, da du reelt allerede nu har en lukket konstruktion med dampspærre på begge sider af isoleringen (der er i hvert fald for lidt ventilation under tagpappen).

Nu ved jeg ikke om du har en gældende tilstandsrapport/ejerskifteforsikring, men hvis du har, er der noget der bør ses nærmere på.

Hvis der er blæst papiruld ind i tagkonstruktionen, er der nok nogle håndværkere der ikke har tænkt sig om!

 

Det er mig der har sat dampspær op for neden. 

Der var papiruld i forvejen, og alukraft som dampspær nederst.

Jeg regnede med at det var nok at lave huller øverst, da det er noget forbandet svært noget at fjerne øverst (idet der er grus på tagpap). 


Hvor mange huller bør jeg lave, så det går i orden? 


Mvh. Christian M
 

Hvor hurtigt vil man kunne se, hvorvidt der er problemer? 

Altså indtil videre tyder det ikke på, at det er fugtigt mellem dampspær og øverste lag.


Mvh. Christian M
 

Annonce
Orla Nautrup skrev den 23-11-2018 19:38:01

Hvad er fugtindholdet i henholdsvist træ og isolering inde midt på det lukkede område (altså midt mellem hullerne i tagpappen)?

 Så er der sku sket ting og sager!

Har nu fjernet alt oppe på loftet, så der kun er spærene og isolering, med fri ventilation 🤓

HOLD.. NU.. KÆFT! et arbejde! Har satme slidt mig selv ihjel de sidste par dage, med øm krop til følge!

Det var bygget op således:

- Spær fra det flade tag med isolering mellem.

- Fiberplader 

- Tagpap

- Tagpap med grus

- lægter som opklodsning

- Krydsfinerplader

- Tagpap.

Bare det tagpap med grus vejede ca 1,6 tons!


Alt isoleringen og spærrene er nu fri, så det kan ånde og ventilerer.


Jeg har ca 50 sække med papirisolering, som jeg påtænker at fordele ud over det hele, når jeg igen kommer til kræfter


Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis