Radiator størrelse -

Jeg synes ikke de radiator vi har i huset holder rum / rummen lune selv om de er sat på 4.

Stuen er f.eks 9x4m = 36kvm

Der sidder 2 radiator i rummet på 90x60cm alder ukendt da vi købte huset i januar 2017


Findes der en tommel regel for en radiator størrelse så man kunne optimer hjemmet. 

Vi oplever dette problem i hhv. I vores stue, 2 børneværelser. 

Huset har solide vægge på 37cm, begge gavler er efterisoleret med 150mm papiruld. 

Kræver det nye radiator, termostater, etc. 

Huset har fjernvarme

Jeg synes ikke de radiator vi har i huset holder... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 27-10-2018 12:27:51

Jo men det ændre jo ikke ved hvad radiatorene max kan yde.   

Mon det er de rigtige radiatorventiler der er anvendt? Det kræver selvfølgelig man lige får tjek på om det er 1- eller 2-strenget anlæg.

 Radiatorens ydelse er, af fremløbstempereraturen og returtemperaturen, så din opgivelse af ydelse mangler en angivelse af temperatur.

Hvis huset er købt i 2017, må der have været varme på i slutningen af -17 og begyndelsen af 2018. I det tidsrum har der tilsyneladende ikke været problemer med opvarmningen. 


fase

Fjernvarme plejer at ligge på 70 gr. i fremløb, men hvis man fx. er sidste husstand på fjernvarme-ledningen, kan man opleve at det kniber med at fjernvarmen kan levere 70 gr. varmt kedelvand. 

Ps. En radiatorens max. ydelse afgøres ud fra størrelsen af varmefladen. Men er selvfølgelig osse afhængig af den indfyret effekt.  

Der, hvor jeg bor, er fjernvarmevandet lige nu 75°, og det stiger til omkring 95°, når det bliver koldere, så det med at fjernvarmevandet ikke er varmt nok, har vi ingen kendskab til. At huset varmes op med fjernvarme kan ikke bruges uden oplysning om opvarmningen er direkte eller med varmeveksler. Hr Sørensen har opgivet fremløbstemperaturen til 56°, så mit gæt er, at opvarmningen er med indirekte fjernvarme (varmeveksler).

En radiatorens max. ydelse afgøres ud fra størrelsen af varmefladen. Men er selvfølgelig osse afhængig af den indfyret effekt.  

Radiatorens ydelse er afhængig af den varmefladen og fremløbstemperaturen. Jeg går ud fra, at du med indfyret effekt mener fremløbstemperatur.


fase

huset er fra 1900 , fjernvarme er lagt ind i 1990 af tidligere ejer.

vi har måske ikke mærket det sidste år på sammen måde da der har været varmt på 1.sal da vi har fyrret hele vinteren med brænde i under etagen :-)


Huset har varmeveksler i kælderen med seperat central vandvarmer , man brænder hænderne af vis man drejer vandet til varmt .... så masser af varmt vand  

har pt. lige checket fremløb det er 65grader, og jeps vis ligger på grænsen til fjernvarmen

Annonce

Der må være en ventil, der styrer fremløbstemperaturen til til radiatorerne. Har du et billede af varmeveksleren med reguleringsventiler. Er der et termometer, der viser fremløbstemperaturen? Ja det må der være, siden du tidligere har oplyst, at fremløbstemperaturen er 56°. du vil kunne se om din varmeveksler fungerer ved at trykke på knappen med pilen, så du ser returtemp. og diff. temp. Det varme vand har/ bør ikke have indflydelse på radiatorvandet.


fase

Retur er 47,6

Diff 18 grader

Der sidder en alm drejebar ventil lige under cirkulær pumpen over som du kan se på billedet

Hvis din fremløbstemperatur på fjernvarmen er lige knap 65°, kan du ikke få fremløbstemperaturen til radiatorerne højere. Uden at have set anlægget, ville jeg tro at dine radiatorer er under dimensionerede. Det kan kun ændres ved at skifte til en større eller en trelags radiator. Hvad der er løsningen, kræver en beregning af ydelse. Hvis du vælger andre radiatorer, så vælg en løsning, hvor dimensioneringen går ud fra en fremløbstemperatur på ca. 50°, så du har en margen. Det vil også gøre at du kan køle fjernvarmen bedre.


fase

Jeps, indfyret effekt er i det her tilfælde = fremløbstemp.   

Enig i det højest sandsynlig er med veksler. 

Enig i at radiatorer er underdim.

Synes returen 47 gr. forkommer mig noget høj i forhold til fremløb på 56 gr. men det bunder nok i at radiatorene ikke kan nå at afsætte nok varme til boligen, netop pga. den beskedne str. de har. 

Enig i at 3-lags (type 33) må være løsningen, så er Hr. Sørensen osse fri for at ændre på rørføringen. Men kan nøjes med samme højde/længde som på de nuværende (type 22) radiatorer - selv om 3-lags er lidt kraftigere i tykkelsen.

som en løsning ny og her, kan du skrue pumpen et trin op, og på den måde få mere energi i sine radiatorer.

Dog koster det på afkølingen, som vil være utilfredsstillende.

Den langsigtede løsning må derfor være at få en større varmeflade. Hvis du ikke kan holde varmen nu, får du store problemer når det for alvor bliver koldt.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis