Første flise - Badeværelse

Jeg skal til at ligge 60x60 gulvfliser på mit badeværelse. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan man ligger dem, så det symmetrisk ser pænest ud.

- Hvordan ville en murer uddannet i Danmark ligge dem?

- Hvordan synes I, jeg bør ligge dem?

Håber nogen kan give deres mening og hæjlpe. Her kan I se en tegning 1:10, samt hvordan jeg havde forestillet mig, at ligge fliserne. Flisen 1A og 1B er lige store.

Ventre hjørne er der tegnet en firkant, hvor vaskesøjlen skal stå.


Jeg skal til at ligge 60x60 gulvfliser på mit... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ivan1 skrev den 20-10-2018 08:18:45

Tak for de mange svar

Hvilken af følgende plejer man at gøre?

1. At ligge flisen i midten af rummet?

2. At ligge fugen i midten af rummet?

 Begge metoder anvendes, alt efter hvad der ser pænest ud. I dit tilfælde skal flisen helt klart lægges i midten af rummet. Havde du anvendt 30x30 fliser, ville det være pænest med fugen i midten af rummet. 

Man starter aldrig ude i siderne - og slet ikke med en hel flise.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Til så lille et rum ser de mindste bedst ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er individuelt om man godt kan lide det udsende “store” klinker giver. Ud fra din tegning synes jeg, at 60x60 er flottest.


I bryggers, entre og badeværelser har vi lagt 120x120 klinker - nedenstående er af gæstebadeværelset, som er 5 m2.

 


/K

KSC skrev den 21-10-2018 10:14:15

Det er individuelt om man godt kan lide det udsende “store” klinker giver. Ud fra din tegning synes jeg, at 60x60 er flottest.

I bryggers, entre og badeværelser har vi lagt 120x120 klinker - nedenstående er af gæstebadeværelset, som er 5 m2.

 

 Ja det ser rigtig godt ud.

Jeg synes også at 60x60 er bedst for trådstarter. Det er nemlig smagssag og intet andet. Det er jo sådan at gamle murere (og så mange andre gamle fagfolk) gør det de altid har gjort fordi det er det de altid har gjort. Og kun derfor. Hvis der nu var  noget bygnings- eller konstruktions mæssigt til hinder for udførelsen ved at bruge store fliser, så er det jo en anden sag. Men det lader der ikke til at være.

Så vælg du den størrelse fliser DU synes er pænest.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Gegerit er cisterne. Umiddelbart ville jeg checke om afstanden fra unidrain til geberit kunne matche med hele fliser, for at udnytte de store fliser så vidt muligt. Ellers bliver der mange skæringer og ikke ret mange hele.  Hvis der skal en stump i duer det ikke. Hvis der skal skæres lidt af er det okay. Der bliver så x størrelse stump under vaske søjlen. Sidevejs, bare symmettrisk som du har gjort. 

60x60 eller større er trenden i disse år. Personligt synes jeg ikke de er for store til et lille rum. 


Faldet er ikke noget problem hvis det er støbt plant med fald fra dør til afløb.  Det er dog sjældent at det er tilfældet. For det meste vrider faldet sig fra de forskellige hjørner, så der opstår en del lunker, som besvæliggør arbejdet med at få et pænt jævnt fald.  Hvis der er en forsænkning ved nichen skal du tage det lidt med i beregningerne ved udlæg. 




km

Mange tak for jeres respons og hjælp 

Fra unidrain til geberit er der 245 cm, så jeg kan desværre ikke ligge 4 hele fliser, som ellers klart ville være at foretrække.

Vi har besluttet os for 60x60 fliser. Er der nogle der ville ligge dem anderledes?

Vi tænkte på, at man feks kunne ligge to hele rækker med fliser, men ved ikke om det kommer til at se forkert ud i virkeligheden. 

Ved godt det er en smagssag, men hører gerne jeres mening.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis