Skifte installation fra Spot til LED

Hej,

Jeg har en kammerat der har installeret 5 spot sektioner med elektroniske trafoer (230v 60w/105w)

Entre med ET 105, Gang ET 60, Bad ET 60, Køkken ET 60, Bad2 ET 105 og påklæd ET 60

Trafoerne sidder i hans teknik rum og der er brugt 1.5mm2 varmebestandig/brandsikkert

kabel på sekundær siden, og den længste afstand som jeg lige kan måle ud fra hans oplysninger

om føringsvejen er omkring maks 10m (ikke 1 kabel og ført vidre, men feks. 4 kabler til hvert sit

spot i badeværelset)

Nu vil han selvfølgelig gerne skifte alle sine halogen lyskilder til LED men hvilken trafo

skal jeg vælge (type/størrelse) og er der problemer/andre ting som man skal huske på,

med et direkte skift ?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal vælge en strømforsyning til LED, hvor du eventuelt kan vælge en med flere udgange eller forbinde LED lamperne i serie. Hvis lamperne skal styres fra teknikrummet, kan du vælge f.eks.

LED driver

fase

Vær lige opmærksom på, at den LED driver kun må have kabel træk op til 2 meter.

Det var jeg ikke lige opmærksom på. Så vælg 24 V udgaven.

fase

Tak for svarene

Forstået sådan at jeg kan vælge feks. denne 24V (0-15W / 0-30W er nok dem jeg vælger) https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-driver/p/snappy-led-driver-24V

Nu når jeg har nogle kabellængder på 10m ?

(nu er maks længde ved 12v på 2 meter, hvad er den så på 24V én, ca eller maks ?)

(Det skal lige siges at der ikke er problemer med kl. størrelse på LED driveren da de bliver samlet i en klemmerække i tavlen)

Der står ikke noget om max. kabellængder på 24 V udgaven. Hvorfor ikke vælge 15W udgaven, den koster kun det halve og det er en kraftig LED, hvis den er på 15W.

fase
Annonce

hvilke type fatning er der tale om i de eksisterende lamper.? Måske gu 3,5

Har i prøvet at sætte de ny lyskilder i de eksisterende lamper?

Det plejer ikke at være nødvendigt at udskifte trafoen, hvis der kun er tale om lyskilde udskiftning,dog har de fleste trafoer et minimums forbrug der skal opnås , men det er ikke så tit at det er et problem.

S. Fabrin,

tak, det er fint at vide at kabellængden ikke er et problem

Det var kun 1 sted at det måske kom til at knibe med de 15W,

der er 5 spot det ene sted, 4 spot 1 sted og de andre med 3 spot.

Jeg tænkte at det med 5 LED på ca. 3W var det nok bedre med 30W én.

Imaster skrev den 10-10-2018 18:39:35

hvilke type fatning er der tale om i de eksisterende lamper.? Måske gu 3,5

Har i prøvet at sætte de ny lyskilder i de eksisterende lamper?

Det plejer ikke at være nødvendigt at udskifte trafoen, hvis der kun er tale om lyskilde udskiftning,dog har de fleste trafoer et minimums forbrug der skal opnås , men det er ikke så tit at det er et problem.

Det er gu4 og trafoerne har 20W som min. (20-60W og 20-105W)

med 5 LED = 15W, 4 LED = 12W og 3 LED = 9W Det skal dog siges at vi har ikke købe lyskilder endnu, da trafoen lige skulle på plads  

S. Fabrin skrev den 10-10-2018 15:57:04

Det var jeg ikke lige opmærksom på. Så vælg 24 V udgaven.

Så løb jeg lige ind i endnu en udfordring....

Hvis jeg skal bruge 24V trafoen, hvor finder jeg så lyskilder med GU4 fatning og 24V ?

Hvis muligt vil jeg skifte det ud til alm. 230V installation

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også