Skifte installation fra Spot til LED

Hej,

Jeg har en kammerat der har installeret 5 spot sektioner med elektroniske trafoer (230v 60w/105w)

Entre med ET 105, Gang ET 60, Bad ET 60, Køkken ET 60, Bad2 ET 105 og påklæd ET 60

Trafoerne sidder i hans teknik rum og der er brugt 1.5mm2 varmebestandig/brandsikkert

kabel på sekundær siden, og den længste afstand som jeg lige kan måle ud fra hans oplysninger

om føringsvejen er omkring maks 10m (ikke 1 kabel og ført vidre, men feks. 4 kabler til hvert sit

spot i badeværelset)


Nu vil han selvfølgelig gerne skifte alle sine halogen lyskilder til LED men hvilken trafo

 skal jeg vælge (type/størrelse) og er der problemer/andre ting som man skal huske på,

 med et direkte skift ?


Hej, Jeg har en kammerat der har installeret 5... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
sinkodingo skrev den 10-10-2018 19:52:28

Hvis muligt vil jeg skifte det ud til alm. 230V installation

 Det er bestemt mega besværlig og omkostlig.

Ny installation til 17 spot (hus og lyskilde) og skjult installation, håber ikke jeg skal den vej...

S. Fabrin skrev den 11-10-2018 13:54:35

Er kablerne til de installerede spots ikke til 230 V, eller er de mærkede med en anden spænding? Du kunne også prøve chatten på greenline, de besvarer gerne dine spørgsmål.

 Kan se at jeg ikke lige fik med at kablet er mærket til maks 24v (1,5mm2)

Har vendt den med greenline og de kom med en lyskilde de har (kun 1 model), som kan bruges til de gamle elektroniske trafoer så udskiftning ikke er nødvendigt. (21x129,- = 2700,-)

Det skal dog siges at jeg overvejer en 24V og LED lyskilder fra udlandet (MR11), der er et pænt stort udvalg  (6 (trafoer fra greenline) x 75,-  +  21 lyskilder (6 stk for 50,- = 200,-) = 650,- "ulempen" ved denne er bare at det er fra udlandet og lang leveringstid, men det går vel nok

Sidst men ikke mindst så får han forslaget om nye kabeltræk til en 230V løsning. (Alm. installations kabel 3x1,5mm2 fra tavle til loftdåse og derfra blød 3x1,5mm2 gennem isolering og dampspære (husker membran der). der til kommer nye spot (lav model og med indbygget driver) + lyskilde.  Formodet pris 21 spot ca. 4500,- + lyskilder 1200 + kabel 800 = 6500,- plus en elektrikers arbejdsløn (nok 1 dags arbejde 3500,- men 1/2 kan vel trækkes fra i håndværker bidrag) så total ca. 8500/9000,-

formoder det er pengene der lige bestemmer, så selv om 230Ven er at foretrække, er der langt fra 650/2700,- til 9000,-

Det blødekabel der skal går fra loftdåse til spot (igennem isolering og dampspære) er der vel kun krav om 1,5mm2  ifm fast installation, eller er det ligesom de udvendige/udhængs spot også et krav at de er "varmebestandige" (70-90 graderCelcius) ?

Tænker at fra spot driveren og ledningen til fatning er varmebestandig men er ikke sikker nu når spottet er mellem skallering/dampspærer og Gipspladen, formoder at der også bliver varmt der.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis