Sokkel eller dårlig puds ?

Kan det skyldes vand gennem sokkel, hvis fugten ser således ud: (Alle sten med kryds på har høj fugtighed). 

Eller skyldes det nærmere dårlig puds, som har små revner hist og her udenfor ?


Mvh. Christian M
 

Kan det skyldes vand gennem sokkel, hvis fugten... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 10-10-2018 19:52:36

Er det gasbetonblokke muren består af? Er den massiv eller med hulmur?

Hvad har muren været beklædt med indvendig?

 Det er 25 cm massiv gasbeton blokke uden hulmur. Bygget i 1970.

Indvendigt var der:

- Puds

-Tapet

- Flamingo

- Træbeklædning.


Mvh. Christian M
 

Prøvede lige at sætte en laser vaterpas på der ude.

Lige ved hjørnet samles alt vandet fra drænet og bliver pumpet op i afløb med en pumpe.

Dét hjørne har rimelig meget fald der ned af. Jeg overvejer, om det kan være grundet faldet ned af, at det så slemt lige ved hjørnet, og ikke så slemt på den anden side af vinduet? Eksempelvis grundet den manglende tætning af kantlisten ind mod muren hen over grundmurspladen?


Alternativt kunne det måske skyldes en ikke-diffisions åben maling udenfor, hvorved den indvendige fugt blev bremset? Men så kan jeg ikke forklare, hvordan det så er fugtigt på den måde det er.  Måske grundet radiatoren har varmet området op på venstre side?


Jeg har netop banket fliser af ude på badeværelset (lige på den anden side af væggen hvor fugten ikke er så højt.

Intet tyder på fugt der ude.


Mvh. Christian M
 

Gregeren skrev den 10-10-2018 20:17:37

Og muren var fugtig da beklædning blev taget ned? Jeg tænker umiddelbart kondens, pga. fejlagtig udført indvendig isolering.

 Altså tapeten var løst og nemt at tage af med hånden. Men ingen skimmel hverken på flamingoen, tapet eller træreglerne der holdt beklædningen samt selve træbeklædningen.

Det er først nu her vi har fået banket pudset ned (2 mdr siden vi fjernede isoleringen og beklædningen)


Mvh. Christian M
 

Orla Nautrup skrev den 10-10-2018 20:26:40

Hvis du vil have et brugbart svar, er du nødt til at undersøge om fugtspærren er der eller ej.

Tag en mejsel og bank forsigtigt et hul i den nederste blok, et stykke ind lige over sokkel.

 Det gør jeg i morgen, hvis jeg når det inden det bliver mørkt


Mvh. Christian M
 

Orla Nautrup skrev den 10-10-2018 20:30:17

Du har vel lys inde i huset ???   

Der er murpap indefra i al fald   


Mvh. Christian M
 

Hvis den dækker muren i fuld bredde og er intakt hele vejen kan der kun komme opstigende grundfugt op gennem pudsen på ydervæggen, så det er nok ikke der hovedårsagen skal findes.

Som jeg ser det har der været etableret en isoleret væg indefra med dampspærre, så det er ikke herfra fugten stammer.

Altså skal hovedårsagen findes udenfor, hvor der sikkert trænger vand ind gennem sprækker o.l. i pudsen, og måske lidt opstigende grundfugt gennem pudsen.

Hvordan er det egentlig med udhæng og tagrender?

Orla Nautrup skrev den 11-10-2018 06:55:26

Hvis den dækker muren i fuld bredde og er intakt hele vejen kan der kun komme opstigende grundfugt op gennem pudsen på ydervæggen, så det er nok ikke der hovedårsagen skal findes.

Som jeg ser det har der været etableret en isoleret væg indefra med dampspærre, så det er ikke herfra fugten stammer.

Altså skal hovedårsagen findes udenfor, hvor der sikkert trænger vand ind gennem sprækker o.l. i pudsen, og måske lidt opstigende grundfugt gennem pudsen.

Hvordan er det egentlig med udhæng og tagrender?

 Der har ikke været dampspær på disse vægge.

Tagrender har jeg ikke været oppe og kigge på, men kan få tjekket op på det. Tænker du om de er fyldte med blade og skidt ?

Der er ret bredt udhæng


Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også