Jordforbindelse på netværks patchpanel i krydsfelt

Hej

Jeg har CAT6 ethernet netværksudtag i mit hus. De er alle samlet i et 24 ports patchpanel i et krydsfelt. Fra patchpanelet er de alle koblet op i en ethernet switch.

Alle kabler er SFTP kabler. 

Jeg oplever nu og da, at jeg får et mild "stød" når jeg rører ved skærmningen på et netværkskabel. 

Jeg har ikke umidelbart nogen Power-over-Ethernet decivers (PoE).

I min fejlsøgning af problemet opdagede jeg, at der er en jordledning (gul og grøn) på patchpanelet som ender i et "øje" som dette (kabelsko hedder det måske?):


Jeg har prøvet at måle spændingen mellem patchpanelts jordledning og et vandrør med et multimeter. Den viser 1.5 V AC. På DC viser den 0.

Er problemet her, at den jordledning bare skulle have været forbundet med noget jord et sted?

Og hvad er den korrekte måde at løse det på? 


Hej Jeg har CAT6 ethernet netværksudtag i mit hus.... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg oplevede i øvrigt noget "sjovt " for nylig på arbejde. Vi var i færd med at flytte maskiner og operatøren havde god tid så han gjorde rent. Pludselig siger han " Av for …….. hvad har du gang i elektriker jeg fik sgi stød af bordet"

Ok det måtte jo undersøges med det samme. Jeg målte fra hans metalbord og over til et par maskin elskabe ( som er jordforbundet ) 112 V 

Det er en gammel industrihal med nulling som beskyttelse. 

Jeg bad ham afbryde diverse computere m.m. han havde på bordet. Da flad skærmen blev afbrudt forsvandt det. 

Under foden af skærmen er der metalplade som har 4 små tynde gummi/filt dutter. De har sikkert fungeret udmærket som isolering indtil rengøringen. 

Både skærm og PC var blevet sat til stikkontakt med jord, men et lille stykke forlænger med tristik havde ikke jord. Så da det var monteret korrekt bad bag ham kigge på min voltmeter "    ØH hvad F-----  nu er der 640 V siger han " Jeg kigger og siger til ham at han lige skal lægge mærke til komma på display. Så der stod i virkeligheden 0,640 V efter at det var forbundet korrekt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
DetBliverGodt skrev den 10-10-2018 14:18:33

1. Hvordan tilslutter man skærmen på kablerne i de to ender? Er det ikke bedst kun at tilslutte kablets skærm til stikket i den ende - oppe ved patchpanelet - og ikke i den anden ende? Ellers risikerer vi vel at få jordkredse, hvis eksempelvis en jordet PC bliver tilsluttet i den anden ende



Hvis du bruger skærmede installationskabler (S/FTP), skal du have skærmede net-udtag i væggene. Disse skal have skærm i begge ender.

At bruge skærmede kabler virker også til at være lidt overdrevent til opgaven. Og ligegyldigt hvis der så ikke også er skærmede patchkabler. 

Men hvis bare switchen er tilsluttet strøm med jord, og så også patchet op med skærmede patchkabler, burde det hele være jordet. Kabinettet på switchen er som regel udlignet med jordforbindelsen, og det vil gå med ud i kappen på kablerne. Dog ikke hvis det er en billig plastik switch med ekstern strømforsyning. 

MaDah skrev den 14-10-2018 08:13:08

At bruge skærmede kabler virker også til at være lidt overdrevent til opgaven. Og ligegyldigt hvis der så ikke også er skærmede patchkabler. 

Men hvis bare switchen er tilsluttet strøm med jord, og så også patchet op med skærmede patchkabler, burde det hele være jordet. Kabinettet på switchen er som regel udlignet med jordforbindelsen, og det vil gå med ud i kappen på kablerne. Dog ikke hvis det er en billig plastik switch med ekstern strømforsyning. 

 En tilføjelse til de der måtte finde vej til denne tråd.

Et skærmet kabel vil altid have bedre karakteristik end et tilsvarende uskærmet twistedpair kabel. Uanset om man jorder den ene, den anden, begge eller ingen ender. Skærmede kabler bør ifølge ISO standarden jordes i begge ender. Men det er altså ikke nødvendigt. Man kan fx have skærmede kable der hverken er jordet id en ene eller anden ende - dvs med uskærmet modularstik og keystones. Det svarer det at have kabelrne liggende i metalrør/bakker og giver derfor en væsentligt bedre seperationsklasse. De vil stadig yde væsentlig bedre end de uskærmede. Langt bedre alien crosstalk specielt i kabelbundter.

Switch til rackskab/konsolideringspunkt bør være med jord medmindre man har en busbar patchpanelet kan forbindes til. Mest optimal til seperat elektronikjord. Og hvis dette ikek er muligt så til installationsjorden så tæt på elektrode som muligt.


Love er minimumsiveauet
Hvis du bruger beskyttelsesjorden fra installationen som elektronikjord, kan du komme udfor at påtrykke dine skærmede kabler, chassis på rackskabe og grej på op til 50VAC, fordi den maksimale overgangsmodstand må være 1666Ohm. Det giver ved en afledningsstrøm fra jordledninger på 30mA en spænding 50V. så det må hedde en særskilt elektronikjord.

fase
Annonce
Det med elektronik jord mener jeg hører fortiden til. I starten af komputer alderen var vi rundt for at lave særskilte jordforbindelser ved virksomheder på omkring  1-2 ohm. Og det var ofte meget besværlig med flere dybe jordspyd i parallelforbindelse.
Det har ikke været et krav de sidste 25 - 30 år.
Det var også på den tid enhver afbrydelse af strømmen kunne få en tegne stue eller bogholderi helt op i det røde felt. Alt arbejde var spildt siden sidste sikkerheds arkivering.
Sådan foregår det ikke længere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Giver el-mand ret.

Jeg arbejder jævnligt i serverrum ifm installation at nyt it-grej og har gjort det siden slut 90'erne.

Alt grej (servere, storage, netværk etc) i et rack jordforbindes via rackets egen jordforbindelse og denne er i praksis altid forbundet til samme jordforbindelse som strømforsyningen fra UPS.

Jeg har aldrig set eksempler på at der er etableret særskilt jordforbindelse til statisk afladning nogen steder, heller ikke dengang man nogen steder havde gulvtæppe i serverrummet (...) og gav serverne navne efter planeter eller nordiske guder.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg siger ikke det er et krav med elektronikjord, men der tales om skærmede netværkskabler, som er forbundet til beskyttelsesjord, og som jeg siger, der kan komme spænding på. Jeg har for en menneskealder siden lavet elektronikjord, men det var dengang man lavede netværk med coaxkabel.

fase
S. Fabrin skrev den 11-07-2021 00:31:20

Hvis du bruger beskyttelsesjorden fra installationen som elektronikjord, kan du komme udfor at påtrykke dine skærmede kabler, chassis på rackskabe og grej på op til 50VAC, fordi den maksimale overgangsmodstand må være 1666Ohm. Det giver ved en afledningsstrøm fra jordledninger på 30mA en spænding 50V. så det må hedde en særskilt elektronikjord.

Vil disse 50VAC så ikke også fremkomme på steldelen af alle produkter i husholdningen med jordstik? Fx vaskemaskine, tørretumbler, køleskab, pc kabinet etc? Det er veldet samme så?

Har også kun set busbars i rackskabe forbundet til beskyttelsesjorden i flere virksomheder (ifm arbejde/vejledning af sikkerhed ved brand og redning - dejlige kølige rum ;-)) . Med separat kabel fra jordelektrode til busbar videre til hoved busbar og sy bygningens instalaltionsjord som alle UPSerne og alt andet er tilkoblet.

Ved ikke at montere skærmen i kablerne kan alt dette dog undgås. Men digitale kabler til lyd og billede i husstanden er jo også alle med skærm og sat i produkter der er jordforbundet. For i det øjeblik vi snakker 2.5 gigabit og over på twisted pair kabler er det tæt på umuligt at få fluke godkendt sådan et system når der er tykke kabelbunder - hvis der ikek anvendes skræmede kabler, keystones, modularstik mm.


Love er minimumsiveauet
De 50VAC vil optræde på alle steldele i en kort tid. Spændingen er den maksimale, der kan optræde ved en strøm på 30mA, og så kobler HPFI/RCD relæet ud. Netværkskabler er altid twisted pair

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis